Gå til innhold
Fiskersiden

Børstemarkimitasjon?


thor  oddvar
 Share

Recommended Posts

Jeg bor omsider langt inne på landet på Østlandet, Men til påske skal jeg dra til mitt kjære Vestlandet. Jeg tenkte da å binde noen børstemark imitasjoner. Jeg er en aktiv fluebinder så det er ikke nødvendig og tenke på vanskelighetsgraden. Jeg har masse av fluebindingsmateriale og så skal jeg konfirmerest i mai så da går vel nesten alle pengene til fiske.

Noen børstemarkimitasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor omsider langt inne på landet på Østlandet, Men til påske skal jeg dra til mitt kjære Vestlandet. Jeg tenkte da å binde noen børstemark imitasjoner. Jeg er en aktiv fluebinder så det er ikke nødvendig og tenke på vanskelighetsgraden. Jeg har masse av fluebindingsmateriale og så skal jeg konfirmerest i mai så da går vel nesten alle pengene til fiske.

Noen børstemarkimitasjoner?

Hei

Jeg var nettopp i Danmark, der kjøpte jeg noe som heter kaktus ett eller annet. Ligner litt på det i linken under her, bare hårene sitter tettere.

http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=b%C3%B8rstem&SortField=ProductName&ProductID=6757

Det som jeg kan anbefale deg å gjøre er å bruke en krok som du lager Marabou hale på. Deretter tar du cirka 8-10 cm av børstemark materialet, fester til krok nr 1. Så fester du fireline i krok nr 1, denne fester du i børstemark materialet. La det være cirka 5 cm mellom krokene. På krok nr 2 trer du på en fortyngning foran på kroken før du begynner å feste materialet til denne. Husker ikke hva fortygningen heter i farten. Men er viktig å få litt tyngde på fluen. Kan selvfølgelig lages i ønsket størrelse. Kan anbefale å lage i svart, brun og oliven. Sikkert andre ting som fungerer bra oxo.

Lykke til :)

Endret av SterkeGustav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ein wollybugger i svart, brunt eller oliven. Kulehode eller blyfortynging framme, då får du ei meir hompande gange. Kan fiskast raskt som ein fiskeimitasjon eller sakte som børstemark, enkel og effektiv.

:D Kaster meg på denne. Enkelt og effektivt. Jeg ville også tatt med en lys farge som Hvit/blå i ikke de største variantene. Om du vil ha noen andre varianter så en bytte ut marabuen med zonker striper

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Kaster meg på denne. Enkelt og effektivt. Jeg ville også tatt med en lys farge som Hvit/blå i ikke de største variantene. Om du vil ha noen andre varianter så en bytte ut marabuen med zonker striper

Slenger meg absolutt på her jeg også. Har laget en haug med wollybuggers i nevnte farge som skal dyppes i havet :D

Tviler på det finnes noen fisk som klarer å motstå disse :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woolybuggers er helt supre fluer, som kan imitere flere ting avhengig av hvilken gange, utseende og fortynging du gir den. Er veldig nær den perfekte universalfluen til SØ etter min mening. Hvis jeg kun måtte bruke en type flue i løpet av en sesong i sjøen, tror jeg WB ville kommet meget høyt opp på lista. Enkel å binde, lett å variere, billige materialer, lett å kaste, fanger masse fisk. Børstiser bundet tandem er mer kompliserte å binde, kan bli litt tung og klumpete å kaste, men du verden så livlige de ser ut under vann dersom fremdelen er fortynget ved krokøyet. Men WB holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woolybuggers er helt supre fluer, som kan imitere flere ting avhengig av hvilken gange, utseende og fortynging du gir den. Er veldig nær den perfekte universalfluen til SØ etter min mening. Hvis jeg kun måtte bruke en type flue i løpet av en sesong i sjøen, tror jeg WB ville kommet meget høyt opp på lista. Enkel å binde, lett å variere, billige materialer, lett å kaste, fanger masse fisk. Børstiser bundet tandem er mer kompliserte å binde, kan bli litt tung og klumpete å kaste, men du verden så livlige de ser ut under vann dersom fremdelen er fortynget ved krokøyet. Men WB holder i massevis.

Du har de argumentene som beskriver fluen på en perfekt måte.

Denne kommentaren her må jeg bare slenge meg på. Jeg har fått skikkelig dilla på å binde WB i alle slags farger og fasonger. Forøvrig er jeg nok den eneste i Norges land som ikke har fått fisk på den, som sagt enda ikke fått fisk på kun flue :rolleyes:

Hvordan fisker dere med denne fluen? Tenker på inntrekk :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har de argumentene som beskriver fluen på en perfekt måte.

Denne kommentaren her må jeg bare slenge meg på. Jeg har fått skikkelig dilla på å binde WB i alle slags farger og fasonger. Forøvrig er jeg nok den eneste i Norges land som ikke har fått fisk på den, som sagt enda ikke fått fisk på kun flue :D

Hvordan fisker dere med denne fluen? Tenker på inntrekk :thumbsup:

Fritt valg :-)

Med gullhovudet så er den fin med sakte tvistinntrekk, 3-4 tvist så 3-5 sek pause, rask 3-4 tvist osv. Torsk og flyndre med meir likar denne. SØ tek eg som regel på raskt inntrekk (så raskt du kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bor omsider langt inne på landet på Østlandet, Men til påske skal jeg dra til mitt kjære Vestlandet. Jeg tenkte da å binde noen børstemark imitasjoner. Jeg er en aktiv fluebinder så det er ikke nødvendig og tenke på vanskelighetsgraden. Jeg har masse av fluebindingsmateriale og så skal jeg konfirmerest i mai så da går vel nesten alle pengene til fiske.

Noen børstemarkimitasjoner?

Her har du en binde beskrivelse som fungerer meget godt.

http://www.nfisk.no/Default.aspx?tabid=157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.