Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke fluer til elv rett etter at isen har gått ?


Siljanfluefiske
 Share

Recommended Posts

Jeg finner ikke navnet på steinflue tørr. Finner heller ingen butikker på internett som selger tørre steinfluer, ettersom at de mest sannsynelig ikke går under navnet "steinflue". Noe som vet om en imitasjon av en ferdig klekket steinflue?

Stonefly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke navnet på steinflue tørr. Finner heller ingen butikker på internett som selger tørre steinfluer, ettersom at de mest sannsynelig ikke går under navnet "steinflue". Noe som vet om en imitasjon av en ferdig klekket steinflue?

Ja jeg vet om en særdeles giftig imitasjon av ferdigklekket steinflue, nemlig Mepps Thunderbug STF:

stf_bk.jpg

Fiskes gjerne helt i overflaten med 'høy stang'. Skal love at det smeller når ørreten tar denne ;-)

Men den blir vel litt OT da det ikke dreier seg om en flue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kan bruke det meste etter ørreten så tidlig. Gjerne litt store fluer. Den er sulten etter vinteren, og går etter det meste som ser ut som noe spiselig. March Brovn, Mallard&Claret, Butcher o.ler gode våtfluer. Tørt er Blacc Gnat et sikkerstikk, og ellers alt som ser ut som et insekt som sitter på vannet. Ang steinfluer så bindes de stort sett på samme måte som vårfluer, men med svart kropp og hvit vinge. Steinfluer har i motsetning til vårfluene gjennonsiktige vinger. De striper heller ikke. så de bør fiskes i død drift. Montananymfa er imitasjon av steinfluenymfe, og er også et bra alt på våren

Linken under viser ei vårflue som også kan imitere ei steinflue. Det er bare å se etter slike i str 10-14 Steinfluene er ganske store innsekter

      

http://www.fluefiske-butikken.no/ds_product_info.php/cPath/43_86/products_id/635Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott svar cannonbang! Har vært ut et par turer de siste dagene å slengt med flua, uten hell. Masse steinfluer å se på land, men ikke et eneste vak. Har fisket med små mygg og diverse nymfer. Kansje jeg skal sette på ei vårflue i morgen... Alle tips om "tidlig fiske" motas med stor takk. Jeg er en fersk fluefisker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Flott svar cannonbang! Har vært ut et par turer de siste dagene å slengt med flua, uten hell. Masse steinfluer å se på land, men ikke et eneste vak. Har fisket med små mygg og diverse nymfer. Kansje jeg skal sette på ei vårflue i morgen... Alle tips om "tidlig fiske" motas med stor takk. Jeg er en fersk fluefisker...

Har akkurat vært på et par fisketurer, 3 ørreter på mygg :rolleyes: Funker fett på denne tia :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.