Gå til innhold
Fiskersiden

knekt tupp


Fiskeren fra dalen
 Share

Recommended Posts

Hei, en venn av meg fikk ett billig fluesett til jul. Han skulle ut å teste hvordan d kastet

Da han tok igjen døra etter seg, var tuppen på stanga innafor døra og KNEKK!

Ca. 3-4 cm av stangtuppen knakk av. han har tapet den på, slik at stangen er ca 1,5 cm kortere fordi den avknekte delen er tapet over og festet til stangen.

Går dette ut over kastingen og generelt fiskingen med denne stangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en venn av meg fikk ett billig fluesett til jul. Han skulle ut å teste hvordan d kastet

Da han tok igjen døra etter seg, var tuppen på stanga innafor døra og KNEKK!

Ca. 3-4 cm av stangtuppen knakk av. han har tapet den på, slik at stangen er ca 1,5 cm kortere fordi den avknekte delen er tapet over og festet til stangen.

Går dette ut over kastingen og generelt fiskingen med denne stangen?

Jeg har selv knekt noen stangtupper :) det beste er vel å kjøpe en ny stangtupp i en sportsforetning og å lime den på med et god superlimlim eller epoxy. dette gjorde jeg med mine stangtupper og det fungerte bra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, en venn av meg fikk ett billig fluesett til jul. Han skulle ut å teste hvordan d kastet

Da han tok igjen døra etter seg, var tuppen på stanga innafor døra og KNEKK!

Ca. 3-4 cm av stangtuppen knakk av. han har tapet den på, slik at stangen er ca 1,5 cm kortere fordi den avknekte delen er tapet over og festet til stangen.

Går dette ut over kastingen og generelt fiskingen med denne stangen?

Da det er snakk om en "billig" stang så er det kanskje ikke noen ide at legge ner noen større pengesum på stanga.

Det har kan gjøre er i vert fall noen ting som ikke koster så mye (og dette må han prøve før noe annet)

Han kan returnere stanga til selger og forsøke få en ny på garantien.

Han kan f.eks. si at den knakk da han prøvekastet stanga og at det må ha vert noen tilverkningsfeil (billige stenger brekker oftere enn dyre)

Går ikke dette (stangen er eldre enn 1 år) så kan han bruke toppringen og lime den rett på stedet der stanga brakk. Hvis der er noen stangdeler

igjen i røret til topringens kan den varmes litt med en lighter og siden trekkes ut med en liten spisstang. Men ikke varm så at ringen ødelegges.

Toppringen kan da limes med f.eks. superepoxi, (2-komponent, 5-10 min epoxi). Kan original-toppringen ikke brukes så kan han kjøpe en ny

i nærmeste sportsfiskebutikk som selger fluestenger. Ta i.s.f. med den toppdelen og toppringen

Stanga blir selvfølgelig litt kortere, ca 3-4 cm, men den kan dog brukes. Aksjonen endres litt, til litt raskere, men det er dog ikke noen nakkdel

hvis kamraten er nybegynner, ellers har det ikke noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AUDA! Sånt kan skje den beste. Hør med butikken der stange ble kjøpt om de kan skaffe ny toppdel til stanga. Hvis ikke kan du, som det sies over i tråden, forsøke å feste toppøyet på den gjenværende delen (hvis den ikke er splintret). Hvis materialet ikke er oppsplittet er ikke dette noen heksekunst. Har gjort det en gang selv med epoxy to-komponent lim. Resultatet ble helt OK.

Jeg synes imidletid ikke at du skal følge opp forslaget om å si at stanga knakk under prøvekasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt en ny troppring til under 50-lappen, men bruk smeltelim når du limer den, da kan du skifte den uten å skade blanksen(stanga). Med epoxy vil du måtte bruke så mye varme for å få den av, at du også smelter ressinet i blanksen.

Svindler-varianten som blir foreslått håper jeg du ser bort ifra. Det er usolidarisk, og gjør fiskeutstyr dyrere for folk med rent mel i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei, en venn av meg fikk ett billig fluesett til jul. Han skulle ut å teste hvordan d kastet

Da han tok igjen døra etter seg, var tuppen på stanga innafor døra og KNEKK!

Ca. 3-4 cm av stangtuppen knakk av. han har tapet den på, slik at stangen er ca 1,5 cm kortere fordi den avknekte delen er tapet over og festet til stangen.

Går dette ut over kastingen og generelt fiskingen med denne stangen?

Som regel blir kasteevnen/aksjonen noe redusert i stanga,er det en billigstang er det bedre å krype til korset å kjøpe nytt, er ikke dette en opsjon er det bare å kjøpe ny tupp på en sportsforretning og lime på (anbefaler på det sterkeste et sticklim, den ser ut som en lipsyl som du må smelte med en lighter eller lignende) holder som bare ***** og det er enkelt å bruke:-) ser ikke for meg at teip holder ved fast fisk..

Endret av spliffer79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.