Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2011 preseason og forventninger


kvinalax
 Share

Recommended Posts

Hei! Viderefører denne tråden som også gikk i 2010.

Noen lokale her som Sølvreven eller andre som har oversikten over snø i fjellet etc?

Ser at vannstanden har økt noe de siste dagene,og at det er ventet kraftigt regnvær,men mulig det kan bli mere snø i høyfjellet da tempen går ned mot 2-3 grader i haltdalen.

Her i de sørlige provinser i vestagder har vi stor vannføring nå med regn og snøsmelting,regner med det starter endel tidligere her nede en i trøndelag.

Fiskereglene ser ut for å bli de samme som fjoråret.

Så får vi håpe fjøslaksen som har rømt holder seg unna Gaula og de andre elvene, den har vel spredd seg nå så ikke godt å vite hvor den dukker opp til sommeren.

Ble det foretatt noen gytetelling i fjor?Tror jeg leste en eller annen plass at de ikke fikk gjort det i fjor pga is eller høy vannføring,husker ikke,men regner med det var god gyting når man sammenligner med oppfisket kvantum.

Ja ja det nærmer seg med stormskritt ihvertfall nå,ikke alt for mange dagene igjen....

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg drar på fisketur kan jeg jo gi en bitteliten oppdatering ang. snø og forholdene fremover (så godt jeg kan). Snø gir laks, så vi er ikke så toillat som det kan se ut for utenforstående :thumbsup:

Som jeg skrev i en annen tråd her så har jeg lest at det er mere snø oppi fjellene i år enn snittet de siste 10 år, og det er jo i utg.punktet bra. Men det er ikke så mye som i 2000, da skavlene på nordsidene oppi Ålen-fjellene var like store som 3 etasjers boligblokker. Og det er nettopp disse skavlene eller snøen på nordsidene spesielt (på vestsiden av Gauldalen) som ligger lengst naturlig nok. Skyggesiden ! Så alt avhenger igjen hvordan været blir fremover. Nå har det vært unormalt mildt, men det er vel meldt litt kaldere fremover. Så får håpe at ikke for mye snø går frem mot påske nåda, og at det ikke blir gørrvarmt i mai ! Tror at vi vil få nok vann den første uka, men derfra er alt usikkert. Alt avhenger av våren.

Har ikke sett at det ble gytetelling ifjor nei, men ut ifra det jeg har hørt så var det flusst med gytelaks i elva hele veien oppover. Så jo det med egne øyne langt uti august :blush:

Vi får be en stille bønn om at vi får en iskald vår. Men vi bør holde det for oss selv, ikke fortelle det til kvinnfolka eller naboen ! De vet at vi er halvrar, men de trenger ikke å vite at vi har klikka totalt B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg ja :thumbsup: I natt ble de aller første duggmarkene lurt opp av sine små hull i gressplenen. Feite, saftige og flotte. Nå skal de få lov å bo i sine hybler omgitt av gamle aviser, feit jord, litt mose på toppen og havregryn, frem til de skal ut og svømme i Gaula natt til 1. juni. Livet er herlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula oppe i nesten 160 kbms!en liten forsmak på vårflommen.

Så på nrk at de varslet snø/sludd på røros i morgen igjen,så det kommer vel mere påfyll av hvit masse i øvre deler av nedslagsfeltet til Gaula så det blir vel smelting til ett stykke inn i juni i år også.

Tror ikke den snøen som evt. vil komme fremover nå har noen misjon for Gaula i juni. Det er for mildt til det, og evt. snø nå tiner veldig raskt igjen. Det er det som ligger nederst, som er trykket sammen til mere vann eller is som kommer senere ut i Gaula. Pluss evt. hvor bløtt og hvor mye vann det er i myrer og terreng før det speiket. Enkelte år er vi så heldige at bakken er mettet til de grader pga. mye regn om høsten. Så speiker alt dette og snøen legger seg oppå. Tror ikke det var så mye vann under snøen ifjør høst. Men det er nok snø enda, men det var dette snåle været da !

Ikke måte på hvor raskt våren kom, og varmegrader opp i 15 på det meste her ! Ser bare hvor mye som har tint her jeg bor (Heimdal) de siste 14 dager. Er meldt varmt uti uka også.

Vi får bare tvinne fingre og håpe på en iskald mai. Fælt å si det, det er godt med en utepils også, og sikkert godt for unga med is på 17. :)

Men, det er så rart med det, når man har fått denne sykdommen som laksefiske er.

Vi har jo rekorder i værtyper nå nesten hver mnd. Enten er det kulderekord, nedbørsrekord (regn/snø) eller så er det varmerekord. Så naturen har visst gått helt bananas. Så umulig å spå noen lenger.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg unner dere mye vann i starten men fra den tredje uka i juni vil jeg ha mellom 100 og 200 kbms,vekslende vær med regn sol om en annen for den 26 da skal jeg gå amok med synkelinene mine ovenfor fossen,så spar noen megalakser til meg også sølvreven og mao! :rolleyes:

ja det skal vi gjøre, vi er da snille og :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er det over 250kbms!Kan vel si at det er vår nå oppi gauldalen :thumbsup:

Det er nok berre resultatet av smeltinga i nedre deler av nedslagfeltet ein ser no, alle småbekker og mindre elver rundt Trondheim er i vårflom. Men den store vårflaumen i Gaula er enno eit stykke unna, men Yr.no har tatt meir feil enn rett tidlegare.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vente tiden blir kortere og kortere for hver dag ja

:rolleyes:

Ja er det ikke deilig!

Får teste litt påske konjakk snart og vips så er det ennå kortere tid til fiske starter.Regner med reven skal se til hiet sitt i påsken,og da blir han vel gående og små skvette og markere rundt hiet og langs elvebredden,og så finner han vel en skvett med god gammel årgang som han har lurt vekk som nødproviant.He he ja vi går herlige måneder i møte!

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke deilig!

Får teste litt påske konjakk snart og vips så er det ennå kortere tid til fiske starter.Regner med reven skal se til hiet sitt i påsken,og da blir han vel gående og små skvette og markere rundt hiet og langs elvebredden,og så finner han vel en skvett med god gammel årgang som han har lurt vekk som nødproviant.He he ja vi går herlige måneder i møte!

Mvh Kvinalax

Ja det er noe som hender i kroppen da snøen smelter, blir litt vår yr da, og lengter til bake til elva som har gitt så mange gode stunder

samen med fiske kompiser og andre som ferdes langs elva.mon tro hva som hender i år, ikke godt og si.men jeg har en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe som hender i kroppen da snøen smelter, blir litt vår yr da, og lengter til bake til elva som har gitt så mange gode stunder

samen med fiske kompiser og andre som ferdes langs elva.mon tro hva som hender i år, ikke godt og si.men jeg har en drøm.

Ja en MEGA drømm!

Jeg er en morgenfugl og i kvina hvor jeg har mitt "daglige"fiske er det ikke så mange fiskere.Man kan gå ut i 4 tiden om morgenen,komme først på ett strekk/vald/høl og fiske på jomfru elv.Det som er så deilig er at man kan sitte dørganes stille med en kaffekopp.og nyte stillheten.duften av elva,fuglesang og kansje se ett laksesprang.Man bytter flue eller kansje snøre,fisker konsentrert over ett hotspot og så der!,der var han,endelig etter mange måneders venting der sitter laksen på flua.Snella synger verdens vakkreste sang,blodet pumper og kampen er igang....

Er visst helt i drømme verden nå 48 dager og en time igjen,eller noe i nærheten ca :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en MEGA drømm!

Jeg er en morgenfugl og i kvina hvor jeg har mitt "daglige"fiske er det ikke så mange fiskere.Man kan gå ut i 4 tiden om morgenen,komme først på ett strekk/vald/høl og fiske på jomfru elv.Det som er så deilig er at man kan sitte dørganes stille med en kaffekopp.og nyte stillheten.duften av elva,fuglesang og kansje se ett laksesprang.Man bytter flue eller kansje snøre,fisker konsentrert over ett hotspot og så der!,der var han,endelig etter mange måneders venting der sitter laksen på flua.Snella synger verdens vakkreste sang,blodet pumper og kampen er igang....

Er visst helt i drømme verden nå 48 dager og en time igjen,eller noe i nærheten ca :thumbsup:

Husker spesielt en morgen får noen år til bake, det var i August det var kun Sølvreven og jeg på 1 av god plassene.

vi sto i elva og fisket da sola steig over sukker toppene. og de første sol stråler traff elva og gresset det var duggete.

da gikk jeg ut av elva og silver kom etter og satte seg ved elvebredden da hente jeg 2 øl og der ble vi sittende og nytte den litt kalde morgen solen og ser på at noen mellom lakser pretter der hvor vi fisket bare for noen minutter siden ,men hva gjør det da livet er så godt som akkurat da..

p/s

og tusen takk til kona mi som lar meg få oppleve dette livet så mye jeg vil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvordan er det med snø i nedslagsfeltet ? Er det noe igjen, eller er det kun regn som kan få opp elva igjen ? Kan dette bli en åpning med muligheter for fisk over fossen ? Når begynner hovedmengden av fisk og gå på elva ?

Her var det mange spørsmål, men noen lokale guruer som vil dele sine tanker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej...Nu närmar det sej...200 Kb i Gaulfossen...ser ut som det skulle kunna bli fiske ovan fossen tidigt i år..Nån som vet vad temperaturen är i Gaula nu ??? Naturcentret har 3 grader från den 11 maj...Kommer fiska Singsås o Haltdalen mest hela sommaren.

Fant ikke noe for Gaula men her finner du noen målestasjoner i noen naboelver: http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/WT/index.html

Tror ikke Gaula er så ulik dem. Som du ser varierer tempen endel gjennom døgnet

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej...Nu närmar det sej...200 Kb i Gaulfossen...ser ut som det skulle kunna bli fiske ovan fossen tidigt i år..Nån som vet vad temperaturen är i Gaula nu ??? Naturcentret har 3 grader från den 11 maj...Kommer fiska Singsås o Haltdalen mest hela sommaren.

Hei, målte temperaturen på Melhus i går og da var tempen 6,8 grader....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.