Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd hjelp


SterkeGustav
 Share

Recommended Posts

Hei

I dag fikk jeg altså spørsmål fra min mor om jeg kunne finne ekkolodd til båten hennes!!! Jeg har ikke peiling på disse i det hele tatt, spør meg heller om fisking, det kan jeg ;)

Men så er det dette med mødre, man kan jo ikke si nei til dem heller.

Så derfor håper jeg at dere har mulighet for å hjelpe meg og hjelpe.

Båten er en askeladden freestyle 15-16 fot med 60 hk. Så jeg vet hva som er vanlig om man moterer inni eller bak på båten. Ekkoloddet kommer nok ikke til å bli brukt på dybder over 100 meter. Jeg har rett og slett ikke peiling på de forskjellige merkene eller hva jeg skal se etter. Kan tippe at hun vil bruke 2000-3000 kr på dette.

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det plukkes med etter hver tur? Da er kanskje et Humminbird instrument lurt, de har en kjekk hurtigbrakett.

For 2-3 lapper kan du såvidt skvise inn side-scan også. Er dette interessant for moren din? Kommer jo litt an på bruken, om hun f.eks. dorger litt. Har hun god teknisk innsikt, eller vil hun helst bare skru det på, og ikke røre det før det skal skrus av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det plukkes med etter hver tur? Da er kanskje et Humminbird instrument lurt, de har en kjekk hurtigbrakett.

For 2-3 lapper kan du såvidt skvise inn side-scan også. Er dette interessant for moren din? Kommer jo litt an på bruken, om hun f.eks. dorger litt. Har hun god teknisk innsikt, eller vil hun helst bare skru det på, og ikke røre det før det skal skrus av?

Det er meningen at dette skal kunne taes med etter hver tur ja. Hadde det selv på sjekta for noen år siden av det samme merke, så det var kjekt. Kommer nok til å bruke dette litt selv når jeg låner båten hennes. Godt spøsmål. Hun har IKKE teknisk innsikt en plass, håper hun ikke leser dette :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance Mark-5x Pro er et godt og svært brukervennlig ekkolodd. Har hurtigbrakett og bare en kontakt som må løsnes når loddet skal fjernes.

Jeg har brukt fargeversjonen Elite-5x og kan ikke se noe særlig forskjell på dette og en HDS på moderate dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.