Gå til innhold
Fiskersiden

Frakt av kanoer på bil


larvar
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har dukket opp en liten utfordring her. Har fått 2 Hasle kanoer (530PE)til min 40 års dag :) Har ikke fått dem fysisk ennå. Men en utfordring har allerede poppet frem;

har ingen bilhenger. Er det noen som har erfaring med hvordan man kan få med seg 2 stk kanoer på en bil?? Har en Mondeo stv. Har takrails.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker her, men Thule har jo ett lastesystem beregnet for kano: Følg på denne linken

Thule 579 kan du enkelt bestille online på f.eks Torshov Bilrekvisita dersom du ikke har en forhandler nær ditt bosted.

Du får måle opp bredden på lasteholdere på railsen din og vurdere selv om du kan ha 2 i bredden...

Kanoen din er 86cm bred og veier tørr 38kg. Du bør kanskje sjekke hva som er max taklast på Mondeoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt takstativ som selvsagt er beregnet for over den vekten de veier til sammen fungerer utmerket. Dersom det er plass til to i bredden og det tipper jeg ikke er så langt unna i hvertfall.

Har fraktet masse kano på normalt takstativ. Jeg foretrekker bunnen ned og kjølen + den ene sideflaten mot takstativet, du får stammet bedre opp da. Kanoen bør stikke lengre ut bak enn foran. Dersom du skal frakte to fester du en og en. Tau eller stropper skal gå rett ned fra der den kommer over kanoen. Dette må du nok uansett om du skal ha to på taket, men har sett mange som bare har bundet på en kano og festet tauene ute på railen på begge sider. Kanoen vil da mye enklere kunne vri seg på taket med de farer det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Må nesten ha begge kanoene her, så skal jeg prøve meg frem. 86 cm sier du, 172cm tilsammen. Hvor bred er mondeoen tro? Blir kanskje nødvendig å frakte dem på siden.

Jeg skal komme tilbake til dette når kanoene er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tipper mondeoen ikke er stort mer enn 1.50 over taket. Jeg har sett mange som frakter kajakker på denne måten. hele greia er bare noen små krybber som festes på lasteholderne, og kanoene legges på sida oppi dem og stroppes. Denne veien er de ikke stort mer enn en halv meter, og det blir god plass til dem på taket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tipper mondeoen ikke er stort mer enn 1.50 over taket. Jeg har sett mange som frakter kajakker på denne måten. hele greia er bare noen små krybber som festes på lasteholderne, og kanoene legges på sida oppi dem og stroppes. Denne veien er de ikke stort mer enn en halv meter, og det blir god plass til dem på taket

Ja det er vel noe sånn jeg ser for meg. Men disse kajakkholderne, de fungerer også på kanoer? Har du prøvd dette selv? Har også sett kajakker blitt fraktet slik, men egentlig aldri kanoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

har ikke egentlig sett det på kanoer som jeg kan huske, men det er bare to metallbøyler som passer sånn noenlunde til kurven i båtsida. De kansikkert tilpasses eller evt lages selv av flattjern som bøyes til i riktig form og festes til lasteholderne.Det er bare å tre på dem stykker av gummislanger for å polstre dem. De kanoene du har er solide nok til å tåle dette, og når du får over stroppene så ligger de stødig. Jeg har aldri fraktet to kanoer samtidig, men en pleide jeg å legge opp ned på lasteholderne og ta to biltemastropper over. Det holdt i massevis. Det var bare en tanke som slo meg, og for å gi deg noen ideer til løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.