Gå til innhold
Fiskersiden

Maskinistens trollingdebut


maskinisten
 Share

Recommended Posts

Da har jeg hatt min debut som trollingfisker.

Det ble ikke det helt store fiskeriet den første turen, men jeg fikk ihvertfall prøvd og testet funksjonen på utstyret.

Jeg har en liten Askeladden 475 freestyle m/60 Mercury efi, i vinter har jeg montert en Northstar explorer 657 kartplotter/ekkolodd kombo og tilhørende SmartCraft kit for 'dorgekontroll'

Videre har jeg montert en Cannon Magnum 10 STX TS, bruker foreløpig lodd på 6,5 kg.

Stengene jeg bruker er Shimano Beast Master AX Downrigger 8,6" med Shimano Tecota 600LC, og Shimano Catana AX Downrigger 240 MH også den med Tecota 600LC.

Først litt om SmartCraft og dorgefunksjonen på Mercuryen, systemet i seg selv er genialt, man kan altså via plotter/ekkolodd justere dorgefart/turtall på motoren.

Systemet er meget enkelt å bruke, men i min installasjon fikk jeg ikke justert ned omdreiningene ned helt til 700 omd, dette kan vel muligens være på grunn av kaldt vann eller en temp føler på motoren som ikke er riktig kalibrert?

Men jeg får ihvertfall justert omdreiningene imellom 850 og 1000 omd, og da varierer dorgefarten mellom ca 2 og 3 knop.

Det gikk en del timer uten resultat, før jeg bestemte meg for å prøve litt etter storseien, det er egentlig ikke sesong for storsei her innpå fjordene akkurat nå, men jeg vet om et par steder der det pleier å være litt fisk hele året.

Loddet ble senket ned til rundt 40 meter, det tok ikke mange minuttene før en 10 kg storsei røsket løs snøret fra klypa og snella begynte å knurre hissig, joda da er det ihvertfall fullt mulig å få fisk på disse greiene :)

Både stang og snelle må jeg så langt si meg veldig godt fornøyd med, til dette bruket ihvertfall.

Og til alt overmål så fungerer autostoppfunksjonen på dypriggen også, makalaust :)

Jeg fikk ikke prøvd med to stenger samtidig på dypriggen, dette fordi jeg ikke har fått den andre stangholderen ennå, men den er på tur, så får jeg heller se hvordan det går etterhvert.

Nå er det bare å håpe på brukbart vær fremover, og at jeg etterhvert greier å få uttelling med tanke på blanke fisker også.

Forresten, er det noen som har prøvd å dorge etter laks/sjøørret med agnskalle og lodde?

~~maskinisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, takk skal dere ha.

Storsei er absolutt ikke å forakte, det er faktisk en av de fiskene jeg synes er best, og i forhold til torsk er den i hvertfall for meg helt overlegen som matfisk.

Jeg har for øyeblikket ikke flere bilder av 'skipet', men knipset ihvertfall et bilde med mobilen under fisketuren, skal prøve å være litt flinkere til å ta bilder neste gang jeg drar utpå fjorden.

Trolling.jpg

~~maskinisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og grattis med knall "trollingskute"!

Jeg har dorget/trollet mye etter sjøørret med agnskaller og brisling og synes dette til tider, særlig i kaldt vann, utkonkurrerer

wobblere. Dette pga kald, treg fisk og at en da kan slippe farten ned mot 1,5 kn.

For å holde så lav fart bruker jeg to drivankere montert på hver side av skutesiden.

Agnskaller som VK, Salsa og JDF er sjelden vare i butikken i Norge, men sjekk ut litt på nettet så er de greie å få tak i.

Vouksi Raksi er også ett agntackle du bør se nærmere på.

Om du trenger tips er Norges Trollingforbund sin hjemmeside, www.trollingfiske.org rett sted å begynne!

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst på kald sei/potet&remulade.... :-)

Ser jo for meg at dorging med en 60hester blir kostbart i lengden, kanskje går den sur å av all dorginga?

Hva med å montere en liten 4-6hk firetakter på hev/senkbar brakett?

Så bruker du bare hovedmotoeren til å komme deg ut og hjem igjen fra "feltet".

Ekstra sikkerhet har du jo også med 2 motorer på hekken i tilfelle ulykka skulle være ute...

Jo, jeg vet du dorger jævlig mange mil for pengene du har lagt i ekstramotor og brakett, men kanskje verdt en vurdering?

Fant en link til en slik brakett.

Scroll deg godt ned på siden så finner du den.

Skitt fiske

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst på kald sei/potet&remulade.... :-)

Ser jo for meg at dorging med en 60hester blir kostbart i lengden, kanskje går den sur å av all dorginga?

Hva med å montere en liten 4-6hk firetakter på hev/senkbar brakett?

Så bruker du bare hovedmotoeren til å komme deg ut og hjem igjen fra "feltet".

Ekstra sikkerhet har du jo også med 2 motorer på hekken i tilfelle ulykka skulle være ute...

Mercuryen er faktisk veldig rimelig i drift, får opp motordata og bensinforbruk på kartplotteren, og det viser et forbruk på rundt 8 dl pr time i dorgefart.

Og sur går ikke disse nye firtakterne, man blir heller ikke plaget med ekkel eksos og støy sånn som det var før med totaktsmotorene.

Men det er klart at en mindre motor i tillegg sikkert hadde spart noen dråper ekstra, på den andre siden er denne båten såpass liten så det spørs om det ikke også hadde ført med seg noen ulemper med en ekstra motor i tillegg.

Hei og grattis med knall "trollingskute"!

Jeg har dorget/trollet mye etter sjøørret med agnskaller og brisling og synes dette til tider, særlig i kaldt vann, utkonkurrerer

wobblere. Dette pga kald, treg fisk og at en da kan slippe farten ned mot 1,5 kn.

For å holde så lav fart bruker jeg to drivankere montert på hver side av skutesiden.

Agnskaller som VK, Salsa og JDF er sjelden vare i butikken i Norge, men sjekk ut litt på nettet så er de greie å få tak i.

Vouksi Raksi er også ett agntackle du bør se nærmere på.

Om du trenger tips er Norges Trollingforbund sin hjemmeside, www.trollingfiske.org rett sted å begynne!

Terje

Takk for tips ang. agnskaller, jeg skal nok prøve ut forskjellige typer agn etterhvert som jeg får tak i det. :D

Det så skøy ut.. Aldri prøvd trolling med dyprigg jeg. Grattis med flott sei! :rolleyes:

Etter det lille jeg vet nå, så angrer jeg på at jeg ikke har investert i trolling utstyr før nå! Så hvis du virkelig synes det ser artig ut bør du absolutt hive deg rundt og prøve så fort som mulig :bow:

~~maskinisten

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.