Gå til innhold
Fiskersiden

Test av fluestenger.


HelgeB
 Share

Recommended Posts

Har med stor interesse lest bladet "Fiske" sin siste test av fluestenger. Stengene som ble testet var i prisklasse fra kr 2790,- til kr 8699,- slik at vi får sett rimlige mot dyre stenger.

Det overasket meg ikke at den rimligste stanga (Vogg) kom bra ut. Jeg har selv prøvd den og skal kjøpe et eksemplar. Resultatet av testen er udiskutabelt med de forutsetningene de selv stilte opp. Men en skal være klar over at gode kastere kaster omtrent like langt med alle stenger som holder har en smule kvalitet, slik at resultatene overrasket meg ikke. Det som gjerne er den store differansen på ålreit utstyr og veldig bra utstyr er hvor behaglige og anvedelig de er for de ulike bruksområdene. Svakheten i testen er at det ble brukt kun et snøre samt at speykastet var utelukket. Speykastet er jo veldig mye brukt vektklasse 7. Derfor stiller jeg meg spørsmålet: hvorfor i all verden kunne ikke "Fiske" testet stengene i de kasteteknikkene som er vanlig slik at leserne har mulighet til å få svar på om alround-egenskapene er bra på de forskjellige stengene? En viktig sak som går frem av testen er prispolitikken til enkelte norske leverandører: kvaliteten på billige stenger kontra dyre er mindre og mindre mens prisforskjellene er astronomiske. La oss håpe at enkelte disse levrandørene skjønner poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er "kastekanoner" testen i Alt Om Fiske du refererer til. Grunnen til at speykasting ikke var inkludert i testen var vel mangel på plass, samt at de bare hadde èn dag til rådighet! Og for min del så er det overhåndskastet som er vanlig...

Velkommen til forumet forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeB

Poenget mitt er at et seriøst og stort blad som Fiske burde ha resurser til en litt mer omfattende test en det de presenterte.

Det er nå så! Men poenget med denne testen var vel å se hvilke stenger som kastet lengst... That`s it!!

Vet ikke hvor lenge du har lest dette glimrende bladet, men stangtestene pleier å være mye mer omfattende [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålreit! Major var kanskje med i test-teamet? Jeg har ikke gått glipp av en utgave siden Fiske ble norsk. Jeg har nok en del kritiske merknader til en del av testene, men det tar for lang tid å ramse opp her. Men du tar nok poenget mitt om at gode kastere kaster omtrent like langt med alle stenger av en smule kvalitet?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njet ;) AoF er en annonsør her men det er alt FS har med dem å gjøre.

Når det gjelder spey-stengre var det en egen test av dem i nummer 1 2005. Og da var det kanskje unødvendig å ta det igjen i dette nummeret? Ikke vet jeg?

Chris Appleby er medlem her og leser en hel del av det som blir skrevet her, kanskje han kommer innom og svarer på hvorfor de har laget testen som de gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Noen som vet hvem som deltok i denne testen???

Nei, men to av dem stakk hjem før testen var ferdig! Ikke akkurat flaterende for testen, kanskje de skulle rekke midda'n? Kanke drive å teste når kona koker serru'! Spøk til side; det jeg egentlig mener er at testen kanskje ikke er rettvis verken for hverken levrandører eller forbruker. Men AOF må vel få lov til å teste som de vil. Jeg bare påberoper meg retten til å stille spørsmålstegn av verdien av en slik test.

MVH

[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeB

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Noen som vet hvem som deltok i denne testen???

Nei, men to av dem stakk hjem før testen var ferdig! Ikke akkurat flaterende for testen, kanskje de skulle rekke midda'n? Kanke drive å teste når kona koker serru'! Spøk til side; det jeg egentlig mener er at testen kanskje ikke er rettvis verken for hverken levrandører eller forbruker. Men AOF må vel få lov til å teste som de vil. Jeg bare påberoper meg retten til å stille spørsmålstegn av verdien av en slik test.

MVH

HelgeB[8D]

Den har ikke mye verdi i seg selv, men det var jo kjekt å se hvor kort eller langt de kasta med de ulike stengene. Nå vil jeg og si at alle stenger ikke nødvendigvis passer optimalt med en triangletaper 15 m klump med monoskyteline. Desuten er GLX Dist. #7 skikkelig underklassifisert, så med ett tyngre snøre og rett tilpassa greier, vil nok denne komme i ett helt annet lys.

En morsom test med lav verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

sitat:Opprinnelig postet av HelgeB

sitat:Opprinnelig postet av Tres Bien

Noen som vet hvem som deltok i denne testen???

Nei, men to av dem stakk hjem før testen var ferdig! Ikke akkurat flaterende for testen, kanskje de skulle rekke midda'n? Kanke drive å teste når kona koker serru'! Spøk til side; det jeg egentlig mener er at testen kanskje ikke er rettvis verken for hverken levrandører eller forbruker. Men AOF må vel få lov til å teste som de vil. Jeg bare påberoper meg retten til å stille spørsmålstegn av verdien av en slik test.

MVH

HelgeB[8D]

Nå vil jeg og si at alle stenger ikke nødvendigvis passer optimalt med en triangletaper 15 m klump med monoskyteline.

Helt enig, Tres!

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.