Gå til innhold
Fiskersiden

Innsjøer på sørlandet


kenbring
 Share

Recommended Posts

I går var jeg og to kamerater å fiska med haspelstengene i Møglandsvannet. For et fint ørretvann det har blitt! Vaka spradisk her og der, så neste gang blir det myggfiske.

Uansett fikk vi 4 ørreter og tre av de var 37-40cm og kjempefine i kjøttet. Den jeg hadde som kveldsmat var meget god på smak.

Så nå er innsjøfisket startet og mulighetene er gode i mange vann.

Møglandsvannet er spennende og muligheten for å få kilosfisk er ganske stor. Utifra kvaliteten på de vi fikk i går så er det nok ikke bare 1 kilos fisk der....Jeg tipper det er 2-3 kiloser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et inspirende innlegg. Etter jeg hadde lest det, var det en ting å gjøre. Flueutstyret ble kastet i bilen og en etter ti minutters kjøretur var jeg fremme ved et vindstille møglandsvannet. Det var flere fisk som var opp og viste seg. Et varmende syn etter en lang vinter.

Ut med femmeren og på med en str 12 diawl bach. Fjerde kast ble snøret stram og etter en kort med sterk kamp, ble en vinter slank brunørret på 35-40cm trygg i håndå. Årets første. Kvelden ga ikke flere, men jeg forlot vannet med en indre varme. Må bare ta en tur hit i morgen. Ut med belly'n.

Fiskene vaket med en 5-10min mellomrom til både små og relativ store fjærmygg.

Holumstjønna fikk jeg desverre ikke lov å fiske. Etter en samtale med en av grunneierne, ble det forklart at det var mange som hadde spurt men de ønsket å ikke la folk fisker her pga at laksen vandrer gjennom vannet?! Ja, ja, har møglandsvannet i hvertfall. Hvor kan man få kjøpt fiskekort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holumstjønna er bare en ti minutters gåtur fra meg. Men må ærlig si at holumstjønna er fort glemt etter å ha fiske møglandsvannet.

Var her i går en uforventet kort tur pga ufrivillig vading uten vadebukser! Men den korte timen ga to på 500g/40cm, en på 350g og en på 300g. Alle tatt på fast intermediate og streamer. For et nydelig vann. Har hørt mye positivt opp gjennom årene om møglandsvannet, og er veldig glad for at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et fint vann innenfor sykleavstand det der!

Spm:

Er det fiskekort for vannet?

Fiskekortet kan kjøpes på turistkontoret. Ellers er det en Tor Einar Bjelland som styrer fiskinga i vannet. Tror jeg må nesten slå til med et sesongkort hvis det går an. Må ta en tur dit mandag eller tirsdag.

om det er samme vannet: http://www.dittdistr...%B8glandsvannet

Samme vannet ja. Jeg finner ellers veldig lite info om vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det, så slapp jeg å google sjøl....sløvheten lenge leve!

Takk for info!

Jeg fikk snakket med Tor Einar i går. Sesongkort koster kun kr 250,- :) så den skal kjøpes hos han på mandag. Ellers var det intersport mandal som også solgte fiskekort til møglandsvannet. Jeg spurte ikke dag/ukekort pris, men vil anta det ligger på rundt 50,-/100,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en kald bellybåt tur i går. Vann temperaturen gjorde at jeg klarte ikke mer enn 1.5t og fiskene virket også preget. En dyp og sen fisket flue ga fire ørret. 25cm, 30cm og to stk på 38cm.

Noe veldig få vak og frosten i natt vil sikkert påvirke fiskene noe dager fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag ettermiddag måtte meg og en kamerat til dette vannet. En sterk vind gjorde belly fiskinga noe utfordrende men heldigvis ikke uten fangst. På sjette kast satt det en tung ørret som hoppet fire ganger og tauet med rundt i 5-6 minutter. Uten noe særlig grunn glapp fisken og jeg satt der flytende uten fangst. Tipper 800g-1kg.

Et par timer etter mye kamp med vinden og flyting rundt diverse øyer ga kun fem stykker til sammen. Den minste sikkert rundt 250g og den største rundt en 600g. En veldig hyggelig tur men savner et nesten vindstille vann dekket med vakende ørret. Det kommer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.