Gå til innhold
Fiskersiden

Ganske nybegynner :)


aslak1234
 Share

Recommended Posts

Hei! Har lest mye på forumet nå og kan ikke si noe annet enn at det er et veldig flott forum :D

Har vært ganske hektet på fisking i ett år nå, og har etter lang tenketid bestemt meg for å kjøpe utstyr til kystmeite ;)

Har sett på forskjellige karpestenger og baitrunner-sneller, men blir ikke riktig klok på hva utstyr jeg trenger. Ser at Skittfiske og Avkroken fiske selger rimelige stenger.

Vet at baitrunner ikke er nødvendig, men har lyst på det likevel :) Sett mest på sneller fra Okuma og Shimano, men vet ikke hvilken størrelse jeg trenger da jeg er lysten på å fiske litt flatfisk og småhaier ++.

Ser for meg å bruke under 2000 kr på stang+snelle. Noen anbefalinger?

Om det finnes tråder som svarer på spørsmålene mine er det bare å linke de til meg ;)

Edit: Trenger også anbefalinger angående snøre. Mono eller Multi?

Endret av aslak1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en karpestang i klasse 2,5 eller 2,75 lbs og en shimano baitrunner i størrelse 6000 passer fint til allround kystmeite :)

Bruker selv stanga D-Fender 2,75 lb, 12 fot og snella Shimano Baitrunner DL 6000 RA

Når det gjelder snøre vil jeg anbefale multi mellom 0,20 og 0,30 med sjokkfortom i tykk mono ;)

veg

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en karpestang i klasse 2,5 eller 2,75 lbs og en shimano baitrunner i størrelse 6000 passer fint til allround kystmeite :)

Bruker selv stanga D-Fender 2,75 lb, 12 fot og snella Shimano Baitrunner DL 6000 RA

Når det gjelder snøre vil jeg anbefale multi mellom 0,20 og 0,30 med sjokkfortom i tykk mono ;)

veg

Takk for bra svar :D Har sett på både stangen og snellen du linket, og de ser meget bra ut + de er godt innenfor mitt budsjett ;)

Noen andre som har erfaringer med samme utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-Fender stanga er fin den; god til "vanlige" kast, men kan også spennes godt opp for å få lenger kast. Den er også relativt følsom hva napp angår, så du får en god indikasjon selv når mindre fisk er bortpå og tester agnet. Skulle du få lyst til å teste ferskvannsmeite ett eller annet sted så vil også stanga være fin til det til fisk med litt størrelse.

Snella går du neppe feil med uansett; kan ikke huske å ha hørt noe negativt om noen av baitrunner-seriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kystmeite er fantastisk :shifty:

Karpestenger er det eneste verktøyet jeg bruker i kystmeitesammenheng, har både baitrunner sneller å flere uten.

Om du skal fiske Hai å det er C.R fiske du skal bedrive ville jeg ikke brukt baitrunner funsjonen men heller fisket med litt stram brems.

Jeg sipper ut 95 % av all fisken jeg får under mitt kystmeite å fisker alltid med litt stram brems fordi jeg liker ikke at fisker jeg ikke vill ha eller er for små får kroken laaaaaangt ned i halsen.

Men vi fisker alle forskjellig, noen liker å slenge ut utstyret å ikke følge med på det før det hyler i nappvarslerne andre klarer ikke ta øyet vekk fra stangtuppen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var stang + snelle + fortom bestilt :whistle: Resten kjøper jeg i Bergen.

Aldri prøvd annet meite i sjøen enn fiske etter kutlinger med bambusstang, strandsnegle og spiker som søkke, så dette blir nok kjekt :D

Mulig jeg poster en tråd eller to til senere om alt jeg lurer på :)

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.