Gå til innhold
Fiskersiden

"Bleke" i Byglandsfjorden


NaSCaT
 Share

Recommended Posts

Vokste opp på Byglandsfjord- Dette har eg som lokalkunskap -->

Byglandsfjorden er et av landets klareste fjorder. (i 1979 hadde danske forskere et mål for sikt i vannet.--> 14 meter sikt).

Under siste istid når "laksen" gikk opp i Byglandsfjorden, ble den på et vis stengt igjen. Den fisken som ble "innestengt" utvikla seg til et liv i kun ferskvann. Da oppstod "Bleka" som den lokalt blir kalt. Den kan fiskes med målbevisst fisking.

Er som en ørret, men sølvblank og rimelig tykk over hele "ryggen". Tror ikke det er mange er på forumet som har den skjedne fisken på lista si :D

Det taes med jevne melomrom år etter år ørreter på 2-4 kg. øverst med Ose og andre steder. Har selv aldrig fått ei Bleke over 800 gram, men finnes mye større har eg hørt. Et sted å sjekke ut.

http://www.dirnat.no/content/500040250/Bleka-i-Byglandsfjorden

Endret av NaSCaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke snakk om en egen art? En "stamme" laks som er isolert slik at den kun får oppholde seg i ferskvann, blir vel ikke av den grunn en egen art?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke snakk om en egen art? En "stamme" laks som er isolert slik at den kun får oppholde seg i ferskvann, blir vel ikke av den grunn en egen art?

Kan vel ikke akkurat sies å være en egen art nei, men uansett, vil gjerne ha en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke snakk om en egen art? En "stamme" laks som er isolert slik at den kun får oppholde seg i ferskvann, blir vel ikke av den grunn en egen art?

Den vert vel rekna som eigen art, men om den genetisk er annerleis enn opphaveleg art trur eg ikkje. Men ein spesiell fisk er det, og eg ser ikkje noko galt i å legga den inn på artslista som eigen art, for dei som lider av artsgalskapen. :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.