Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første gjeddesatsing


blogz
 Share

Recommended Posts

Man leser jo om vårfiske etter gjedde. Man ser det på film og man blir hekta og man tenker: Det der vil jeg også. Men får å få til noe litt ordentlig må man jo ha fri og anledning til å dra. Så da hadde jeg og min fiskekompis huka ut ei uke på kalenderen i april på lykke og fromme som vi skulle ha ei uke ferie for å ta gjedda. Her på hjemmebane har vi slitt veldig med å punkt en: få fisk i det heletatt og punkt to: få fisk over 3-4kg før 17mai i alle sesonger vi har holdt på. Så kan jo man spekulere på hvorfor, men vi satset på at det hadde med at "våre"vann rett og slett ikke funker så tidlig.

Derfor bestemte vi oss får å satse på en eller annen berømt fiskeplass etter vårgjedde. Man har jo da noen å ta av: Svenskaskjärgården, Øyern og generelt førleksfiske i andre "typer" vann enn det vi er vant med. Vi gikk, etter litt tipsing(takk igjen Erik) ,for Øyern. Vi fikk tak i Dæljærn som sørget for at vi ikke kjørte oss vill. For la det være sagt: I øyern er det ganske store forhold. Den "vika" som vi blei tipset til er ganske så substansielt mye større enn mange av vannene vi er vant til å fiske i. Den var jo i tilleg NOE annerledes sånn dybdemessing enn det vi er vant til å både fiske i og være på. Toppen 1 meter dybt vann over hele dritten. Noe som blei en utfordring da vi har en tendens til å fiske med ting som synker og ting som fisker på si 2-3 meter ned i allefall. Topwaterfiske som mange veit jeg synes er veldig gøy fungerte ikke så bra av en eller annen grunn. Dvs på 1 meter vann kan man vel nesten si at det er topwaterfiske uansett. I tillegg kommer det med ta seg fram i båt på slike plasser. Blei litt gondolstaking utpåder.

Vi kom opp på torsdag etter å fånyttes å ha prøvd å få storfisken til å ta her hjemme (igjen) og møtte opp med Dæljærn som var klar for fisketur. Han pekte ut en båtutsettingsplass i noe som må være Fet sentrum omtrent. Så bar det nedover glommastrømmen. Prøvde langsmed noen rolige strekker av elva, men det blei jo straks klart at det ikke skulle bli så kjempeenkelt.( For ett sjokk!) Vi møtte på to karer fra sportfiskelinja som hadde liggi rundt og på Fautøya i endel timer som mente dem ikke hadde liv av vannet i det heletatt. Dette gjør jo noe med trua... Vi bestemte oss da får å gå bort i fra ideen med å fiske i selve delta og heller følge tips om at det kunne lønne seg å prøve i de varme vikene. For i hele delta ligger det viker og ommeråder med vann som ikke flyter nedover i samme grad som selve elveløpet. Der stiger tempraturen VELDIG (5-6-7 grader i elva og 15-16 i vikene)da selvfølgelig på grunn av den beskjedne dybden på disse. Og her inne blei det jo straks klart att gjeddene var igang med lek. Og det var ikke lett å imponere dem der dem holdt på. Og en annen ting.. det blei lissom litt feil å stå der å forstyrre dem i det dem holdt på med. Min fiskekammerat fikk en utgytt dame på 112cm som veide 7,9 kg.

bilde0011.jpg

Hu kom rett ut av det blå helt plutselig ved siden av en tust med no grass. Det var vel det som skjedde hele torsdan. Men litt steming blei det jo når man får en fisk på over meteren :D selv om det var litt bittersøtt.Man blir jo så hjertens glad når den sitter, men så går det en stund så blir man litt i tvil om det egentlig var så kult. Vi kjørte Dæljærn opigjen til Fet etter en heller sur båttur. Blir kaldt på kvelden tross at været som tydligvis er KNALLbra hvergang vi er i Fet. Vi har vært her en gang før og det var i en varmeperiode for 2-3 år siden. Teltet vi hadde med oss manglet innerteltet :shifty: så vi endte opp med å ligge i fjellduk rett på bakken. Det er forøvrig ett pussig fenomen at alle landets beste gjeddevann ligger rett i nærheten av ei toglinje....

Dag 2 begynte med bacon frokost og lettere frysing etter utesoving. Ettervert dukket en fluefisker som åpenbart hadde prøvd dette før opp. Han skulle ut å prøve å lure storgjedda i vikene bevæpnet med fluestang og vadere. Vi pratet litt om gjeddefiskets natur før vi ettervert kom litt i siget og fikk varmen. Han var og enig at fisket i lekstia har en liten bismak.

Så bar det nedstrøms igjen. Vi fikk kun en gjeng med hannfisker (max 10 stk) på fredag og vi var heller ikke aleine utpåder. Flere mennesker i vadere vimet rundt på land og tasset utti å fisket langsmed sivkantene. For vår del var det ikke no spennende før klokka blei 9-10 på kvelden da vi lå inne i en vik og begynte å kaste på lekende gjedder og gjeddene i stedet for å bite svømte ved siden av baitsa våre og gjorde seg til. Virket det som i allefall. Vi hoppet til og med "iland"(noe som viste seg å være ei myr som sank ned til litt over fjellsøvvelskaftene våre) Vi fikk kun en snau håndfull gjeng med hannfisker, men var veldig kult å se på å være der. Så begynte det jo å bli mørkt og vi begynte å lure på å pelle oss i seng etter 12 timers fiske... Det var da ett lyst hode løfta på bensintanken og konstanterte att det muligens var litt snaut med suppe igjen til å ta oss opp fra helt ytterst i delta og da motstrøms opp til Fetsund. Ikke hadde den påhengsmotoren vår oppført seg noe særlig bra heller sånn på generell basis. Flotøren inni gassern henger seg opp med ugjavnemellomrom som gjør at motoren spyler ut bensin inni luftfilteret. Vi brukte elmotoren der vi følte det passet seg, men det går jo så sakte mot strømmen så vi ende med å måtte kjøre båten i plan siden flotøren stort sett henger seg opp på full åpning så gikk nå i det minste motoren framover når den gikk på full spiker. Men det var noe nærvepirrende å kjøre oppover. Men det gikk. Men etter en del timers fiske og våte bein etter tramping rundt i myra blei hjemlengselen for stor til at vi fiksa å legge oss ned i parken der og sove en natt til intill toglinja. Vi dro opp båten og tredde på no tørre sokker og kjørte hjem igjen.

Vi har jo fått mange nye erfaringer på denna turen. Gruntvannsfiske. Gjeddelek. Geddefiskende folk er normalt sett veldig hjelpsomme :P Aprilfiske er ikke kun vanskli her hjemme. Fått litt bedre oversikt i Øyerndelta. Men turer i framtiden vil nok gå etter enten førleksgjedder eller helt goe gammeldagse vanlige sommergjedder.

Også på utstyrfronten fikk noen nye erfaringer. Vi har normalt satt på mer metall og tynget ned reskapen vi bruker(Fluorcarbon, svivler,store tunge hemper, store kroker, flere splitringer og så videre) Men er blei det til å gjøre det motsatte. Jeg brukte en minibuster som jeg tok av den ene kroken på. Det gjorde at den seilte rett under overflaten men fikk en noe mer aggressiv gange. Min fiskekammerat hadde finni en salmovariant som tydeligvis gjedda likte.

lureshop-SD12F-YS-30.jpg

Utforringen lå i å få ting til å fiske grundt nok virket det som.

Det er tatt noen flere bilder av litt hannfisker og det er mulig dem dukker opp ettervert

Takk til Erik som sagt og til Dæljærn for guiding og tipsing :)

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh tenk om dere hadde truffet på den gjedda der før lek. :) Artig rapport, selv om jeg har en mistanke om at Dæljern egentlig guidet dere til et sted med specimen hork, men bare lot være å si det he he!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, jaggu meg bra rapport namebrother!;) Liggi sjuk ei stund, men nå fikk jeg endelig skrivi noe til denna flotte raporten! Er jo ikke til å komme bort ifra at jeg loka litt med guidinga et sted eller 2 der.. i mørkets smålige frambrudd, varmegradene sank og dere hadde kødda litt for mye mer jentene "mine" syns jeg :) haha.. Jeg var jo litt redd for å bli agn selv,som en dårlig guider,(etter vi møtte de 2 med kjedelige news)..men da jeg hadde tenkt å rope på "gud" så beit det jagge ei slank, fin og laang dame på :D Saved!! :P hehe..

Joa...BanJon: om specimen & horkeplass betyr det samme som et sted fullt av snørrgjørs og russkule (HORK) så må du huske på at jeg trur jeg fortsatt er formann i Horkens venner.. Vi værna om Horken remember! Hahaha! Kom på den mongo nettsia nå..haha..off.. Syns dere får prøve dere en gang til i løpet av året iallfall..! var moro å være med, blir gjærne med en tur igjen jeg! eller andre som trenger LITT guiding i Delta/Øyeren B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at folk liker rapporten :)

Kan fort være vi er deroppe igjen og skal prøve oss på både asp og gromgjedda der hu bor til vanlig... utpå dypet. Hvis du blir med oss på det så kan det være du som har løst til å gjøre oss om til flu. For det er normalt ikkes å effektivt egentlig B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.