Gå til innhold
Fiskersiden

Hålandsvannet


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

Jess, då va det 1 mai igjen! endelig!

Har venta lenge på denne datoen, det er nemlig i dag Hålandsvannet åpner for sesongen.

Sto opp klokken 5 i dag mårres og hoppte i bilen for å kjøpe fiskekort.

Var på plass ved vannet i halv 6 tiden og begynnte fisket, har vonde minner fra i fjord, då tilbrakte eg 60 timer i vannet uten fisk, og vil ikke at dette ska gjenta seg!!

Sto og prøvde meitemark i dupp, bunnmeite og sluk denging, men ingenting, så stor grom ørret som hopper og vaker bare meter foran meg regelmessig, men de vil ikke ta.

Etter en liten stund til så besluttet jeg å fiske flyndre heller, ville ha fisk :) men når jeg kom bort til bilen så la jeg ifra meg alt utstyret utenom Ul stanga og en sluk og gikk meg en tur.

Gikk vel 300 meter ifra bilen så tenkte jeg at jeg skulle prøve ett kast, og bang! kasta rett i kjeften på en ørret, deilig!!! men jeg hadde jo lagt ifra meg håven, og dette var en diger fisk.

Det var ganske grunnt vann så det gikk temmelig fort å få den inn til land, men hvordan skulle jeg lande den da?

Kjørte fisken litt fram og tilbake for å se om den ble sliten og la seg på siden, men etter 3-4 minutt så besluttet jeg å bare satse alt og gripe den rundt nakken og håpe på det beste.

1-2-3 og der kom den opp på land, trebble kroken satt bare så vidt i leppa, så det va rett før den sleit seg løs :) flaks!!

vekten ble 1,8 kilo og 56 cm lang. deilig fisk!!

117034_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47332/117034.jpg

117035_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47332/117035.jpg

117036_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47332/117036.jpg

117037_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/47332/117037.jpg

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Fisker'n fra Eik

Den er temmelig diger for min del og :P

Hvis jeg får like stor sjø ørret nå så e eg fornøyd!!

Hehe :) Jeg blir veldig fornøyd hvis jeg får en på halve størrelsen i sommer .. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratla Jon-Eirik.

Var det noe oppblomstring i vannet ettersom vi har hatt kanonvær i det siste?

Så du noen av de riktig store? Misforstå meg rett - den du fikk er stor - men det går større der ute..... sist gang jeg var der så spotta jeg noe som enten var ubåt eller fisk :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratla Jon-Eirik.

Var det noe oppblomstring i vannet ettersom vi har hatt kanonvær i det siste?

Så du noen av de riktig store?

Det va litt grønnt inne i viken ved parkeringsplassen, men ellers var det ikke mye alger enda, men det kommer nok tidlig i år hvis denne varmen fortsetter.

Jeg så ganske mange gromme fisker som vakte og hoppte langs vannet, man hørte plasket etter dem, men er ikke sikker på størrelsen. 1,5-2 kilos kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va litt grønnt inne i viken ved parkeringsplassen, men ellers var det ikke mye alger enda, men det kommer nok tidlig i år hvis denne varmen fortsetter.

Jeg så ganske mange gromme fisker som vakte og hoppte langs vannet, man hørte plasket etter dem, men er ikke sikker på størrelsen. 1,5-2 kilos kanskje..

imponerande

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du noen av de riktig store? Misforstå meg rett - den du fikk er stor - men det går større der ute..... sist gang jeg var der så spotta jeg noe som enten var ubåt eller fisk :thumbsup:

ja, eg har hørrt rykter om fisk opp til 8 kilo, men har desverre aldri sett disse.. tror ikke du får mindre ørret enn 1,5 kilo der nå, siden de ikek setter ut fisk lenger, og fisken reproduserer seg ikke. så det er deffinitivt mye større fisk der!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det?

Temmelig sikker, det er ikke småfisk der lenger.

i fjord va mesteparten av fisken 1,5 kilo og i år er den tydeligvis rundt 1,8 kilo.. ørreten legger på seg rundt 300 gram i året har eg hørt..

Traff og en del andre fiskere den 1 mai og de sa at det ikke var småfisk som var i overflaten lenger, kun stor kilosfisk..

Men eg håpe virkelig eg tar feil, for de sette isje ut fisk lenger pga ålevirus ble funnet i vannet de fikk fisken fra, så det er vel ikke lenge til vannet er tomt..

Endret av Jon-Eirik Brobak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er mye reproduksjon.

Men det finnes bekker så noe må det vel være?

Kjenner ikke så godt til Hålandsvannet, men i Store Stokkavann så er det ihvertfall gyting.

I store stokkavann så er det brunørret, men i Hålandsvannet så er det blank, tror ikke de blanke gyter.

Det er en en liten bekk i hålandsvannet, men denne er sperra med gitter så fisken slipper ikke gjennom.

Har du fiska mye i Store stokka? får dere noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri - men det har vært en plan å prøve, båder der og Lille.

Men det er så langt, ca. 1 minutt å gå :rolleyes: så det blir liksom aldri noe av......

jeg må nok prøve stokkavannene når algene kommer i hålandsvannet, men er ikke vits så lenge storfisken biter der. Billig er det jo og i håland.

du får slenge deg på en tur så ser vi om ikke du og klarer å perse på ørreten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig. Har også en avtale med ett par naboer at vi skal ta en tur, men helgene flyger.

Antageligvis blir det mer SØ fiske på meg fremover. Har også fått kjøpt meg båt nå (i helgen) så det begynner å se lyst ut.

Hadde persen innen rekkevidde i Hålandsvannet for ett par år siden, når jeg lånte stanga til naboen for et prøvekast. Veide noen gram den fisken :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig. Har også en avtale med ett par naboer at vi skal ta en tur, men helgene flyger.

Antageligvis blir det mer SØ fiske på meg fremover. Har også fått kjøpt meg båt nå (i helgen) så det begynner å se lyst ut.

Hadde persen innen rekkevidde i Hålandsvannet for ett par år siden, når jeg lånte stanga til naboen for et prøvekast. Veide noen gram den fisken :rolleyes:

SØ fiske fra båt hørres spennende ut, er på utkikk selv etter båt, veldig greit å ha når det er så fint vær som det er nå :rolleyes:

Du får si ifra hvis du stikker ned en tur så ser jeg om jeg skal fiske samme dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.