Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske i Åseral kommune


StigGB
 Share

Recommended Posts

ENDELIG !! Etter endt jobb i Lyngdal bar det oppover og inn i landet for her skulle det prøves etter ørret. Har fått et tips om å prøve ei elv i Åseral kommune for denne elva var nesten alltid bankers på denne tiden av året. Fjellet er nok enda islagt. Grunnet kraftig infeksjon i kroppen noen mnd tidligere gjør at noe lengre vandretur ikke er aktuelt for tiden så bil helt frem til destinasjon er viktig.

1305909198.jpg

1305922024.jpg

1305927078.jpg

1305910347.jpg

Ahh.. for en hærlig plass.. sol og vår, stang i handa, kan man ønske seg noe mer :)

1305902256.jpg

1305932744.jpg

1305955230.jpg

Etter at teltplass var etablert ble den nyinnkjøpte 5-delt stanga montert og fiske kunne starte. Det vaket jevnt og trutt utover kvelden og det var ikke lenge før den første og eneste fisk ble landet. Jeg så flere fisker som var oppe og slukte i seg noen innsekter, noen av disse fiskene anslår jeg til kilos pluss og gjett om det pumpet godt i kroppen hehe..

1305940413.jpg

1305934150.jpg

1305890016.jpg

Nydelig teltplass 8) 8)

1305953209.jpg

1305946894.jpg

Måtte også prøve et annet nyinnkjøp, en liten brenner CROX . En perfekt brenner som ikke bråker og ikke har en konsentrert flamme. Perfekt for stekepanne og risgrøt i kjele.

1305917475.jpg

1305932673.jpg

Stekepanna var visst gjenglemt hjemme så kaffekjelen ble stekegryte for fisk og til frokost-bacon dagen etter. Men godt smakte det jammen meg alikevel hehe...

1305948007.jpg

Om natten hadde det vært kaldt, rim på sekken og tempmåler hadde så vidt vært under 0 grader.

1305959319.jpg

Neste morra våknet jeg opp til et alldeles nydeligt vær og mine tanker og forhåpninger om flere fisk økte i takt med at jeg våknet ! Men så til min store bekymring så jeg ikke noe vakende fisk i det hele tatt denne morgenen, etter litt tenking og kikk på bilder tatt kvelden før ser jeg at vannstanden er mye lavere, og da snakker vi 50-80 cm lavere enn kvelden før. Jeg fisket fra ca kl 07 til kl 10 uten napp og uten synlige vak og tipper dette hadde noe med vannstanden å gjøre. I løpet av de neste timene steg elva noe men forsvant også like fort. Da bestemte jeg meg for at fisket var over og tok livet med ro noen timer før jeg vendte nesen hjemover igjen.

1305942926.jpg

1305965968.jpg

1305933206.jpg

Livet er hærlig og første ørret er fortært, håper det ikke blir lenge til neste gang men dessverre har jeg en noe ødelagt kropp å bearbeide noen mnd fremover så turer kan ikke bli strabasiøse for meg. Får nøye meg med småturer :mrgreen:

1305971113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bilder. Mange minner dukker opp når jeg ser på dem. Husker flere ganger jeg har stått langs elva der med tørrflue og tatt mange fine vakende ørret. Bra valg av telt plass også, for her ble det nemlig tatt en på 2.3kg for 5 år siden. Er også en av de plassene som huser en fin gjennomsnitt størrelse.

Grattis med en velykket tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport fra veldig kjente plasser for min del;)

Dere var på et fint strekk som huser bra fisk. Dere var imidlertid for tidlig ute. Mistet selv ei gedigen bekkerøye ikke langt fra dette stedet, som nok var lant over gjeldende norgesrekord. Dette er noen år siden...

Ps. Oppfordring til alle: Selv om strekket holder bra fisk, vil vi gjerne at alle dreper småfisken de får. Disse elvestrekningene vil om noen år være svært attraktive, spesielt for fluefiskere da det er tilnrærmet perfekt for tørrfluefiske.

For ca 10 år siden drog vi et par nøter her mens elva gikk lav. Resultatet var ca 1000 fisk på ett kast på ca 150 meter. Etter dette var elva en helt annen og fisken ble større og finere. Fra slakteriet og nedover er det makk i fisken, mens oppover er det lengre eller ikke makk i det hele tatt. Men som sagt, jo mindre fisk jo bedre kvalitet på fisken. Takket være flere tilrettelagte fiskeplasser har også hjulpet på uttynningen.

Mvh Erikr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøya er definitivt i mindretall nå, imotsetning til før da vi bare fikk bekkerøye. Har flere fisker mellom 1 og 1,5 kg på samvittigheten her. Men å få disse nå er nok på lik linje med å vinne førstepremie i lotto.

Men største sjanse har du nok på strekket jeg nevnte, fra slakteriet og opp til smeland. Ovenfor her vil det være et got stykke med stri elv, men enkelte steder der du kan være heldig. Men det er ikke før lognavatn du kan finne fin fisk igjen. Her er det nok mer eller mindre kjemisk rent for bekkerøye...

Er du interessert i en guidet tur, kan du sende meg en pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkerøya er definitivt i mindretall nå, imotsetning til før da vi bare fikk bekkerøye. Har flere fisker mellom 1 og 1,5 kg på samvittigheten her. Men å få disse nå er nok på lik linje med å vinne førstepremie i lotto.

Men største sjanse har du nok på strekket jeg nevnte, fra slakteriet og opp til smeland. Ovenfor her vil det være et got stykke med stri elv, men enkelte steder der du kan være heldig. Men det er ikke før lognavatn du kan finne fin fisk igjen. Her er det nok mer eller mindre kjemisk rent for bekkerøye...

Er du interessert i en guidet tur, kan du sende meg en pm.

Det er vel forsåvidt positivt at bekkerøya som innført art forsvinner, men for oss som aldri har fått noen store ville det jo vært gildt å møtt på en av de før de var helt borte...

En guidet tur kunne vært stas, men jeg tror ikke det trengs denna gang - dette blir nok bare en kjapp luftings før jeg må hjem til mor.

Åssen er det med fiskekort osv. der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Turen etter jobbseminar onsdag er ingenting å lage rapport for, derfor stjeler jeg denna, også fordi jeg bl.a fisket der trådstarter var:

Resultat 15-16-17 (gikk ut av tellinga) ørret - største dro seg kanskje over 150g. God mat for reven.

2 bekkerøyer, største snusa nok på hektosgrensa. Gjenutsatt begge to.

Alt tatt på 7g. spesial - stiv kuling gjorde fluefiske sjanseløst. Hadde etpar plasser lengre opp som så spennende ut, men de hadde tyskerne okkupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.