Gå til innhold
Fiskersiden

Ich bien ein blikkenkaster....


Remy
 Share

Recommended Posts

Takk for nå Remy, hyggelige var det da med elge pølser og hyggen ved elva,

synd vi ikke fikk se fisken som var på men den var stor.

vi møttes igjen så kan jeg synge en sang til jeg så du sovner vet du :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tusen takk til alle som jeg møtte/campet/fisket med og som ble med på å løfte dette fra medioker opplevelse til noe helt spesielt. Alt fra nattasanger i leieren, latter og glede rundt bålet, spenning langs bredden og luksus mat som fortæres i godt lag... dro hjem for å nyte sommeren, men her regner det værre. Blod på tann, drammenselva venter nå...

Fred, får håper du får fisket deg en ny protese så du slipper det stuket... Elgsossisene var gode ja !

Tor, var noe spesielt å se hvordan frustrasjonen tok deg til slutt, men enda bedre å se deg retunere til normalen den morgenen du fikk fisken

Ivar, skitt fiske videre! Du er en tapper mann som står på igjennom slagene fra elva

Olav, du må vakna, indianarna kjem! Du har laksen til gode, mens

Reidar har fått nok for 2011

Anders, du får konkurranse i Orkla :P Takk for at vi fikk prøve

Even, du fikk deg jo en fin laks, godt å se deg ta vare på gutta !!

MasterLArs, vi ses veldig snart igjen, du vet hva som står på agaendaen da :)

Gutta på Kvål, tak for en fantastisk middag!! Satte spor i seg den

Vegard, du oppdager sakte og sikkert realiteten med laksefiske, men for ett pågangsmot!!! RUTKAK MED OSTGEIT BETTRE ME SJØ!

Å fiske med sluk skilte seg ikke så mye fra fluefiske egentlig, tankegangen er noe av det samme. Hvordan få sluken til å gå på riktig dyp, hvordan få sluken til å slå over på riktig sted og begynne å fiske der du tror fisken står. Det å justere vinkel og posisjon på lina for å manipulere slukens gange til å bli riktig. Men BETTRE å monotont det er! Prøvde noen få kast med mark og, men det ble med en 10stk. Multi vs Mono på sukfiske. Seieren går garantert til multi. Men mono på kjenner man lite av hva som skjer i andre enden, med multi alt ned til minste detalj. Drit fornøyd med spinnstangen fra Lawson, kaster jo latterlig langt om man ønsker samtidig som vekta er lav og balansen nesten perfeksjonert med en 6500 amb på.

Så gjenstår spørsmålet, Bin ich ein Fischerei locken? Vieles deutet darauf hin, weil ich in vollem Gange, mehr bin, um die Öffnung der Fischerei für das nächste Jahr festzulegen. Aber ab der dritten Woche im Juni ist die Fliege, die auf der Tagesordnung ist!

Est-il en croissance ou est-ce juste de laisser tomber une particularité de l'un vous-même? Je ne sais pas, mais maintenant les possibilités offertes par le début de la saison beaucoup plus: D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kainn å lægg ut videosnutten Remy ? Den e lekker, med litt lett dubbing så ikke kommentarene høres så lett :P

Knallbra opptak og action :D

Hilsen en alkoholisert markfisker :)

ja kan du sikkert, har ikke sett den og den kan da ikke være lang :D Alkoholisert? hehe rimeig beskjedent alkoholistert enn oss andre da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens korteste Megalaksfight kjæm snart, bættre sjø.

Med blikkenkaster Remy Xo i hovedrollen. Dæffen, den va bættre stor ja. Du skulle bættre bare ha latt den gå, og sprunget som f..n uti elva.

hadde hivd meg på elva om jeg hadde oppblåsbare redningsvest pølsa på meg... litt kaldt vann til å gjøre det uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

River Fighting Man:

haha, den tømte f#%" meg de 300 meterene raskere enn jeg husket jo, sykt... Når du kommenterte "ikke la den gå ned i ruletten" var 250m av og fisken godt inne i ruletten. Enda jeg la maks brems og tommelbrems for å prøve å stoppe dens ville ferd avgårde med sena... jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var nok ikke noe å gjøre med. Lett å være etterpåklok også. Av og til hjelper det å løsne clutchen helt, og la den få minst mulig motstand. Personlig ville ikke jeg ha bremset den såpass "hardt", for da stritter den imot og bare går på i forakt videre. Men sannelig ikke lett med så mye line over hele elva som er 80 meter bred ! Jeg så at laksen "stoppet" ett par ganger og trodde kanskje at den vegret seg for å gå ned i hølen på motsatt side skrått nedstrøms. Jeg løsner iallefall clutchen totalt og lar den gå som fy nedover og håper på det beste. Og springer som rakkern nedover grunna og prøver å få svakt sidepress på den så den stopper helt nede på hylla og begynner å gå rolig oppover igjen. Men det spørs om jeg har hatt litt flaks på slike laks tidligere.

Kanskje hadde laksen stoppet på hylla ovenfor rulletten hvis du ikke hadde bremset den så hardt ? For mange laks vegrer seg for å gå nedi den steike fæle plassen der pluss den nedenfor.

Men det virket som denne laksen var litt mere troillat enn de andre ja. Hadde den stoppet og begynt å gå rolig opp igjen hadde det vært i boks garantert. For da hadde den nok virret frem og tilbake på grunna og blitt utmattet temmelig raskt etter det første voldsomme utraset. Men neste gang må du ikke holde igjen et så brutalt utras Remy :) Hørte jo på clutchen og så at det hakket noe jævlig når laksen drog nedover hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var nok ikke noe å gjøre med. Lett å være etterpåklok også. Av og til hjelper det å løsne clutchen helt, og la den få minst mulig motstand. Personlig ville ikke jeg ha bremset den såpass "hardt", for da stritter den imot og bare går på i forakt videre. Men sannelig ikke lett med så mye line over hele elva som er 80 meter bred ! Jeg så at laksen "stoppet" ett par ganger og trodde kanskje at den vegret seg for å gå ned i hølen på motsatt side skrått nedstrøms. Jeg løsner iallefall clutchen totalt og lar den gå som fy nedover og håper på det beste. Og springer som rakkern nedover grunna og prøver å få svakt sidepress på den så den stopper helt nede på hylla og begynner å gå rolig oppover igjen. Men det spørs om jeg har hatt litt flaks på slike laks tidligere.

Kanskje hadde laksen stoppet på hylla ovenfor rulletten hvis du ikke hadde bremset den så hardt ? For mange laks vegrer seg for å gå nedi den steike fæle plassen der pluss den nedenfor.

Men det virket som denne laksen var litt mere troillat enn de andre ja. Hadde den stoppet og begynt å gå rolig opp igjen hadde det vært i boks garantert. For da hadde den nok virret frem og tilbake på grunna og blitt utmattet temmelig raskt etter det første voldsomme utraset. Men neste gang må du ikke holde igjen et så brutalt utras Remy :) Hørte jo på clutchen og så at det hakket noe jævlig når laksen drog nedover hehe.

ja man kan lese situasjonen om igjen tusen ganger. "mye" man alltid kan gjøre annerledes. Nå er jo ikke starten med, da den tok og dro avgårde kort tid etterpå. Vi er vel utpå en 150m der du begyner å filme. Fisken gikk på "feil" side av røysa uti elva og når den tok av slik den gjorde uten noen form for kontroll strammet jeg opp og prøve å få kontroll på den. Sjansespill. La den gå videre på slakkere brems (som den mest sannsynelig hadde) og tømt med en gang eller prøve å sette motpress. Ble alterativ nr to. Tror det er åkke som...men man lever lenge på slikt. På slutten når det ryker låser jeg spolen totalt. Ville vært for dumt å sjanset på de siste meterene og hatt 300m med line hengende etter fisken. Aldri har jeg kjørt en laks så hardt, eller en laks kjørt meg så hardt. Alltid er fluebremsen stilt til minimalt (for å hindre overkjærv). Ikke noe mer enn det. Lar de alltid gå fritt, men så ingen happy ending i det hele tatt akkurat der og da på det. Og hadde jeg vært litt mer kjent med elvestrekket der kanskje jeg hadde løpt som en skadeskutt rev som du gjør nedover :P hehe men du har nok mye rett også, kanskje, jeg vet ikke, ikke lett å bli klok på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannvittig ras på den laksen der ja....stor strekning som ble tilbakelagt på kort tid ser jeg på videoen.

Kondolerer så mye at den stakk. Bare bamser går så så langt så fort.

Men det er et et men.....jeg synes den sleit litt lett når du mistet den mtp på press osv....var det skjøt direkte fra multi til mono???? Uten svivel som overgang? Sleit du i skjøten?

Nei,nei,nei,nei og hufff, og huff......

Forøvrig så hadde du jo kontroll på slutten også synes nå jeg, til tross for lite snøre. Kaldvella hadde du bykset over lett med vadebuksene dine og et par svømmetak, og dermed hadde du frigjort noen hundre meter til for løping og innhenting av snøre på snella. Til slutt hadde du landet den i et rolige partiet oppstrøms nerbrekket. 18,3 kilo og full av lus.

Hvis du hadde brukt svivel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannvittig ras på den laksen der ja....stor strekning som ble tilbakelagt på kort tid ser jeg på videoen.

Kondolerer så mye at den stakk. Bare bamser går så så langt så fort.

Men det er et et men.....jeg synes den sleit litt lett når du mistet den mtp på press osv....var det skjøt direkte fra multi til mono???? Uten svivel som overgang? Sleit du i skjøten?

Nei,nei,nei,nei og hufff, og huff......

Forøvrig så hadde du jo kontroll på slutten også synes nå jeg, til tross for lite snøre. Kaldvella hadde du bykset over lett med vadebuksene dine og et par svømmetak, og dermed hadde du frigjort noen hundre meter til for løping og innhenting av snøre på snella. Til slutt hadde du landet den i et rolige partiet oppstrøms nerbrekket. 18,3 kilo og full av lus.

Hvis du hadde brukt svivel.

dere har sterk tiltro til svivel i skjøtene dere :) Men det er like sterkt med en god knute gitt :P Dessuten slipper man den fæle svivelen synelig. Men man fisker med det man har trua på. Ut i fra følelsen på tommelen min og maks brems på en ut modifisert snelle syns jeg selv at det ikke sleit lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi møtes nok igjen Remy og da blir det mer elg mat og sang... aiii aiii aiii a poff.

er noe med hedemarkinger. De er glad i å danse, synge og gjøre mye rart :rolleyes:

Det var hyggelig å hilse på deg Remy, takk for noen fine dager.

Remy neste gang tar du kjempen i Gaula.

takk like så, vi ses :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har hatt en knall tur..Noen ganger vil ikke fisken, og da er det lett for ekspertene å komme med gode råd :rolleyes:

Hadde man alltid fått inn fisken som beit på, hadde det vært kjedelig å fiske..

Skitt fiske videre!

hehe ja. Vil da tro at skjøteknuter havfiskere bruker til topshot osv burde holde til laks også. Blir enkelt å skylde på det vs svivel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei å nei, nå må du bættre skjærp dæ Remy. Og hør på mæ for i svarte ! Bruk 0.55 sterk mono en halvmeter mot sluk og dobbel slukknute ! Den er bedre enn en enkel slukknute, så da bruker vi det konsekvent. 0.40-fjas holder heller ikke, samma farsken hva det står på spolen. Lina skal tåle et Megautras, evt. full brems, og at lina evt. får nærkontakt med hundreogørten steiner når Megalaksen går bananas. Så hvorfor underdimensjonere og ta risker på limiten. Den skjøteknuten synes jeg så utrolig tassjlat ut for å si det mildt. Og lynlim på knuten blir bare en vits når slike bamser raser nedover elva. En solid svirvel som overgang, fireline-lina tvinnet 3 ganger (!!!) rundt svirvel og 7-8 blåknuter til å sikre at den ikke glir på knuten. Da kan du bremse det du klarer, uten at skjøten ryker. Fireline skjærer seg jo dønn gjennom den tynne monoen under slikt voldsomt press, du så jo det. Knuten er alltid det svakeste ledd, og da er det bare å fleske på med tykk mono. Du ville nesten ikke ha min monoline når du skulle sette på ny :) Hadde bare 0.60 i lomma men laksen skiter i monoen uansett. Og svirvelen betyr ingen ting, laksen bryr seg heller ikke om en svirvel 50cm foran sluken. Ser en evt. laks sluken i disse dager og er innen rekkevidde, så tar den. Nå må du bættre hør !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha Tor, du begynner å bli gammel. Jeg tilbø deg til å prøve å ryke en slik knute.Men det ville du ikke. Bruddstyrken er like stor som om man har en svivel der. Lynlimet er ikke vits, det er for min egen del, at jeg føler meg tryggere. Men har ALDRI opplevd at den sklir. Men som sagt, det er viktig å ha trua på det man fisker med. 0.43 fortomen røyk fordi den fikk maks belastning. Og ja, det er forskjell på snører. Noen er bedre enn andre ;) Igjen, hvis havfiskere sverger til den skjøteknuten, tror jeg den er sterk nok. Bruk den i alle år siden multi liner kom på markedet. Og den leverer :D Og bare så du vet, den gamle dagse fireline knuten der er langt dårligere enn andre varianter. Skal lære deg en når jeg kommer op igjen når fiske tar seg opp før jeg reiser oppover i elva for sesongen!!! NEKTER å bruke svivel og 0.60 maxima (som er en av de med dårligst bruddstyrke på markedet)... bættre. Og du hørte jo hva som skjedde med Anders. 0.65 line som en laks tømte for line med rykende tommeltotter. Når stor fisk bestemmer seg er det fru fortuna som bestemmer om du får den opp eller ikke :)

nå er det bare å øve

ingen kommentar!

Ja, så var min første økt etter doggiser gjennomført. Etter tips fra de fleste på tlf tok det seg jaggu opp. Og jo mørkere det ble jo lettere ble det. Men jeg gikk en time uten å fange en. De var for raske og for redde. Men når mørket kom ble det lettere. Fikk nok en 100 stk. DÆVEN å store og klissete de er. Så nå bli det spennende å prøve drammenselva i morgen. Marken blir med, spørs om den blir fisket med. Naboene på Lambertseter fikk seg en god latter og lurte fælt på hva pokker jeg drev med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.