Gå til innhold
Fiskersiden

Første forsøk på kveita!


slapoe
 Share

Recommended Posts

Lest endel her og sett div filmklipp osv av kveite fiske. I går klarte jeg ikke vente lenger å kjørte ut til Hemnskjela hvor min mor har hytte og båt! Med ny innkjøpt storm jig og giant squids var trua stor.

Da jeg kom til flyte brygga så jeg at fiskekartene mine var fra feil sted hadde bare plukka med meg de som lå der, og gpsn fant jeg heller ikke. Heldigvis sto en gammel mann å pusla i fiskebåten sin så jeg gikk å prata litt med han, han var også ute etter kveita kunne han fortelle men han satte vad da. Spurte han om plasser og siden jeg ikke hadde noe kart å vise på måtte han fram med sitt, der var alle line strekkene han merka opp. Han var litt skeptisk til å vise fram plassene sine som han hadde fått av faren sin som hadde vært fisker der hele livet så det var ikke lenge jeg fikk se kartet men noen plasser merket jeg meg. Fikk mange gamle fiske historier på kjøpet da ;)

Det var mye strøm i sjøen så det så mer ut som jeg fiska bortover en nedover men jeg fant da bunn og prøvd å pilke/drive forbi stedet som hadde vært markert på kartet fikk på ei sjø pølse og etter at par runder en fisk sikkert sei 5kg elns men den slapp. fikk opp en kgs sei etter noe timer og bestemt meg for å bruke den som agn. og å flytte meg inn i ei bukt hvor det også hadde vært avmerket på kartet. Satt fast etter kort tid, sleit med å få slitt av snøret mått dra det av med båten. knuten røyk på sølvkroken tackelet selv om det var av grovere kaliber enn fortommen min. Ut med nytt utstyr etter 5min satt jeg bomfast igjen også nå måtte jeg slite det med båten nå sleit knuten min til hempa. Skulla vært på sjøen nå også men trua forsvant med utstyret så jeg kjørte hjem i natt.

Meget imponert over FG knuten for å feste mono fortommen! Har den også på kaste stengene og den er god å kaste med. Den har bevist at den er MEGET sterk.

Fikk ikke noe kveite som forventa, men har nå fått prøvd og er noen erfaringer rikere! :)

Ja også knakk jeg sporet bak på shimano stanga, trodde det skulle være solide greier men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Man skal ha usansynlig flaks for å ta den på første forsøk :)

Sitat: "...jeg fant da bunn og prøvd å pilke/drive forbi stedet...."

Ikke pilkebevegelser til kveita. Det har jeg fra sikkert hold ;)

Skjønner hva du mener, men da er det nesten litt ulogisk hvor mange kveiter som er blitt tatt på pilk leeeenge før shadden fikk saltvann bak øra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo mange måter å pilke på, da. Men kan ihvertfall garantere at kveita ikke liker min pilketeknikk :)

En kompis fikk ei 50-kilos for noen dager siden. Han er egentlig god gammel pilkefisker, så teknikken hans var hard pilking med jiggen fra overflata og til himmels ;) Så man får jo fisk på det også.

Hovedpoenget er vel at det er unødvendig å pilke hardt etter kveita, fordi det skal bare veldig små bevegelser til for at jiggen skal bevege seg forlokkende.

Man kan jo også spekulere i om ei veldig forsiktig kveite som ikke er helt på hugget vil skremmes av kraftige pilkebevegelser, men det blir jo nettopp bare spekulasjoner..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 7 fots stang kan du vel oppnå rundt 3m opp og ned bevegelse med "high stick" teknikk. Da grenser det jo mot vertikalfiske :)

Spøk til alvor; pilking kan være mye rart, og tviler på at kveita blir skremt av et og annet pilkedrag. Men som du sier er det ikke det som først og fremst frembringer de fineste bevegelsene i en shad. En svenskepilk derimot....

Tror kanskje det var Persa som nevnte det med pilkebevegelser og kveita. Jeg tok den til meg umiddelbart, siden jeg har utallige pilke-timer på en lokalitet med kveite. Når jeg byttet til shad jigg og agnsei og brukte "rett" teknikk begynte kveitene å sitte. Tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel riktig at shader ikke er designet for pilking, gummigreia kommer best til sin rett når den enten padler rolig under langsom drift eller svømmer mer hissig under innspinning og drop. Tanken er vel å mest mulig etterligne naturlig flyktende bytte og småseien og torsken flykter vel ikke i "pilkemotion" :) Det jeg bruker små pilkebevegeelser eller mer små rykk til , 20- 30 cm, er sideflash: vising av siden på jiggen . Dette gir glimt at "skadet" fisk som kan fanges opp et stykke unna. Jeg legger gjerne inn spredt sideflash i ulik høyde flere ggr i minuttet under driftjigging. Rask fremoverføring av stanga under jiggtrolling har samme effekt. Spesielt SG jigger har mye sideflash å vise frem og dette må benyttes. Mange at kveitene jeg hører som tas på svenskpilk tas nettopp under oppsveiving av bruket. Alle bør fiske slik de tror er bra. Jeg er en av dem som vil bruke minst mulig av dyrebar fisketid på pilking etter kveite....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere noe forran jiggen? blekspruter ol? eller er det kun jigg/agn som gjelder? så får en spare blekksprutene til pilkingen med pilk?

Hvordan bruker en hel sei som agn? finnes det en slags agnholder for stor fisk?

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=55368&st=0&p=618340&hl=+agnfiskrigg%20+for%20+kveita&fromsearch=1entry618340

Denne ligger inne på sidene her på forumet og er Palkrs måte å gjøre det på. Jeg og flere andre har stor tro på denne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei slapoe.Jeg er selv ny med kveitefiske jeg valgte og lese meg opp på forumet fikk mange tips her.Valgt og bruke enkleste måtte jeg fant sei og søkke. kjøpete til og begynne med ferdig lagde med hell,satte kun i ekstra kro.jeg har prøvet på kveita i ca 2uker med godt hell.Første dagen var jeg så heldig og fikk se 4 kveiter som fulgte med opp det gav meg en god følelse om det jeg gjorde måtte være rett.Jeg slipper til bunne dunkker lådde litt sveiver opp ca 1,1.5 meter små bevegelser fortsetter opp i havet,vi helst at seien spinn i pen bue.Brukte mye tid på og se på bevegelsene til seien når jeg sveiver opp,prøver jo og simuler skadet fisk.jeg tror ikke min måtte er noe merre anderledes en det andre gjør.Jeg prøver jo litt innimellom andre ting ,men jeg er snar og ta frem seien i gjenn og den varer og varer et fantastisk agn,en del vid er ikke og forakte.Første uka fikk jeg 4kveiter mellom 40+ og 13 kg,denne uka har det gått litt stang ut gjort en del nybegynner feil og mistet finne kveiter.eikveite var så tung at jeg ikke greide og løfte den over ripa på båten ,når en i tillegg setter haikroken feil må det gå stang ut.Start med det enkle og utvid etter hvert det er nå mi mening.Noe av det viktikste er at man tro at det en gjør er det riktige,så må en regne med litt stang ut til og begynne med .Flyveøye fra Hakuma skal prøves til uka det har jeg stoor tro på.Lykke til sesongen på kveita er jo nettopp begynnt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en ny tur til helga:)

Hadde vært sykt morsomt å få noe! Lurer litt på krokinga har sett folk snakker om alt fra 1 til 10 sek fra det napper til en gjør tilslaget! Tenker at med storm jigger må en gjøre kjapt tilslag da de stinker gummi og fisken rimelig kjapt vil spytte den ut om det får muligheten. Med hel sei på giant bait head har jeg mer tro på å vente litt før jeg gjør tilslaget. Tenker jeg rett? eller bruker dere god tid med gummi også?

Et lite ekstra spm fester dere ekstra trebbel krok på jiggene, med svirvel og snøre eller med hullet igjennom enkeltkroken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en ny tur til helga:)

Hadde vært sykt morsomt å få noe! Lurer litt på krokinga har sett folk snakker om alt fra 1 til 10 sek fra det napper til en gjør tilslaget! Tenker at med storm jigger må en gjøre kjapt tilslag da de stinker gummi og fisken rimelig kjapt vil spytte den ut om det får muligheten. Med hel sei på giant bait head har jeg mer tro på å vente litt før jeg gjør tilslaget. Tenker jeg rett? eller bruker dere god tid med gummi også?

Et lite ekstra spm fester dere ekstra trebbel krok på jiggene, med svirvel og snøre eller med hullet igjennom enkeltkroken?

Bruk god tid. Tror ikke kveita bryr seg om lukt fra gummien. Om det i det hele tatt lukter noe særlig under vann? Vent til du kjenner god tyngde før du setter mothugget. Et kjapt mothugg med en Stormjigg vil ofte føre til at du mister fisken (bare enkeltkrok i jiggen), så vær kald. Unntak er det selvfølgelig, i de tilfeller da fisken tar hardt og kontant, men det normale er vel at den er forsiktig.

Samme for hel agnfisk, vent til kveita har tatt agnet og du kjenner ordentlig tyngde.

Bruker av og til å feste ekstra treblekrok på Stormjiggene. Må da være solide saker, f.eks. Owner ST-66 Stinger. Trer den som regel bare over enkeltkroken, og legger et strikk rundt for at kroken skal ligge greit. Alternativet er vel crimping med mono.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha lykke til med videre kveitesatsing:)

Jeg har som du lest meg opp bl.a.her på fiskersiden om kveitefisket og med nyinnkjøpt båt,beastmaster,tld,shad,osv dro jeg ut i går for første forsøk. Tre 5 kilos torsker ble det bare.Det hadde nesten vært for villt å fått kveite på første turen men vi får prøve videre:).

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pån igjen ble en 6-7 timer fiske på fredag mest etter kveite. Dorga oss rundt hemnskjela ingen tegn til kveite. Prøvde også litt nedoverfiske på ca 200m pilking, satt ganske kjapt en brosme på 6,5 kg god middag men ikke målet med turen.

Var noe små napping i halvkilos seien min under jigging, huska å vente noen sekk men glemte at jeg skulle vente til det ble tungt. Rykka hardt å resultatet var at det ikke var mere fisk på. Tror det var små fisk, i hvertfall ingen tydelige tannmerker i den.

Feilkroka liten lange ble montert på giantbaithead så meget bra ut i vannet, men den fikk ikke mye tid i vannet pga skitvær!

Har tro på morgen fisking men ting tar tid og det har blitt langt på dag før vi har kommet oss ut. men i

Morgen blir det målretta etter kveita fra 8-11. Håper håper håper!!!!

Liten tur i dag også, feilkroka liten lange ble montert på giantbaithead men den fikk ikke mye tid i vannet dæ været var ille! Ikke noe fisk i dag heller.

I morgen blir det målretta etter kveita fra 8-11 da jeg har god tro på

iPhone var ikke egnet til dette, får ikke til å redigere det heller, men dere skjønner poenget :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pån igjen ble en 6-7 timer fiske på fredag mest etter kveite. Dorga oss rundt hemnskjela ingen tegn til kveite. Prøvde også litt nedoverfiske på ca 200m pilking, satt ganske kjapt en brosme på 6,5 kg god middag men ikke målet med turen.

Var noe små napping i halvkilos seien min under jigging, huska å vente noen sekk men glemte at jeg skulle vente til det ble tungt. Rykka hardt å resultatet var at det ikke var mere fisk på. Tror det var små fisk, i hvertfall ingen tydelige tannmerker i den.

Feilkroka liten lange ble montert på giantbaithead så meget bra ut i vannet, men den fikk ikke mye tid i vannet pga skitvær!

Har tro på morgen fisking men ting tar tid og det har blitt langt på dag før vi har kommet oss ut. men i

Morgen blir det målretta etter kveita fra 8-11. Håper håper håper!!!!

Liten tur i dag også, feilkroka liten lange ble montert på giantbaithead men den fikk ikke mye tid i vannet dæ været var ille! Ikke noe fisk i dag heller.

I morgen blir det målretta etter kveita fra 8-11 da jeg har god tro på

iPhone var ikke egnet til dette, får ikke til å redigere det heller, men dere skjønner poenget :thumbsup:

Hei:) hvilken side av hemnskjela fisker du på? jeg har hytte på jøsnøya og har fisket masse imellom hitra og hemnskjela men da mest på hitra sida:)

smånappinga kan gjerne være småhai det er ikke mangelvare i fjorden til tider. var tidvis veldig plaget med den ifjor... vil anbefale deg å se om du ikke klarer å få tak på noe annet agn enn smålange. sei er det ingen mangel på nå og den er et veldig mye bedre agn:)

Endret av halvorhg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe spesielt me kveitetips iogmed at jeg mangler denne selv (skal fixes til helga;) hehe) mn har masse andre plasser som har gitt grei uttelling bla på specimen lysing og grei size brosme:) mn for kveita sin del har jeg stor tro på vika imellom jøsnøya og hitra:) der er det sandbunn og atter sandbunn:) må få en status update når du har fått prøvd igjen:) skal komme med evt resultater hvis det er noe spennende og melde om etter helga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og finn et område med både sand og litt tare, kveita liker ofte områder med mørke områder som hun jager på. Også renner som går igjennom feks. et sund, vist det ligger en grunne på fesk 30m som blir delt av en renne på kanskje 100m oser det kveite med engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og finn et område med både sand og litt tare, kveita liker ofte områder med mørke områder som hun jager på. Også renner som går igjennom feks. et sund, vist det ligger en grunne på fesk 30m som blir delt av en renne på kanskje 100m oser det kveite med engang

ok:) men skal man fiske i renna eller på grunna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble fisking - våkna 6, så snøret var uti før klokka 7. Og da ble det fiska så å si konstant til klokka 11, med hel sei og en brun storm jigg. Ingen tegn til liv. Kjørte over til Hitra siden og dorga bort til og rundt terningen tilbake til Hemnskjela, og dorga i fra ørnstolen og til brygga (rett etter nazperver.)

Båten går muligens litt fort, ca 1,5-3knop. Veit ikke hvor bra vi klarte og holde bunn. Brukte en gammel bil gps og prøvd og holde ca 20-30m. Opp med agn og jigg og sjekka, det var tang der ganske ofte, så vi var nå nede innimellom i alle fall. Prøvd å smårykke litt i stanga, synes seien fikk en mye mer livaktig gang da.

Har mista litt trua på dorging, men lett å miste motet av å ligge må samme flekken også! Har spurt rundt etter plasser og får mye forskjellig svar, så føler ikke det hjelper så veldig.

Noen som har peiling på hva rosa betyr på fiske guide kartene? Det er markert mindre eller større områder på forskjellige dyp, men det er mye oftere markert fiskeplasser der, men det er ikke konsekvent så det er ikke størrelsen på fiske plassen. Tenker kanskje at det er sandbunn?

Har såååå lyst til å få på ei kveite!

Satt fast og måtte dra med båten for å komme løs. Giantbaitheadn hang så vidt på da hempa hadde blitt til en rett streng med en liten knekk på enden. Tror ikke jeg blir å bruke hemper mere på kveite-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok:) men skal man fiske i renna eller på grunna?

Hold deg til grunna og gjerne litt i bakken ned mot renna.

En drift fart på rundt en knop er en fin fart=)

Når jeg dorger bruker jeg og ha ca 2 knop så hastigheten er fin, men du må justere vekta på jiggen alt etter hvor dypt det er, 30-40m med en tung jigg er vel maks man kan klare uten downrigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Prøvde igjen helga etter, med samme resultat. Orka ikke komme med noe oppdatering etter det mista litt trua, ble alkohol i stede forrgie helg og det blir det nå også. Men neste så blir det kanskje ut å prøve igjen. Om noen fisker i Trondheim/Hitra område og faktisk får kveite så hadde det vært konge å få blitt med en tur!

Fikk "Bruk gummi" på biblioteket i går fikk litt mer trua igjen da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men da er det nesten litt ulogisk hvor mange kveiter som er blitt tatt på pilk leeeenge før shadden fikk saltvann bak øra.

Uten å konkludere bastant tror jeg man skal spørre seg om disse "pre-shadkveitene" ble tatt på pilk på grunn av eller på tross av pilkebevegelsene.

Sjøl har jeg aldri fått kveite på pilk, og jeg har pilket mer enn jeg har fisket med shad. Ei ukes pilkefisk på Vannøya ga ikke en eneste kveite, mens en halvtimes meite med hel sei ga kveite. Og det ble heller ikke tatt de samme mengdene kveite før på pilk heller. Før var kveite en slumpfisk, mens man nå fisker målrettet etter den. Og fortsatt fiskes det minst like mye med pilk, så å tro at metoden ikke har noe å si faller på sin egen urimelighet. Faktisk er mitt beste tips til folk som skal prøve seg på kveita å legge igjen pilkene hjemme. Sjøl har jeg aldri opplevd eller hørt om at pilk utfisker agnfisk eller gummi etter kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.