Gå til innhold
Fiskersiden

Oslo-Andørja


Carla
 Share

Recommended Posts

Hei

Det er som du antar en god del lengre å kjøre sverige. Det er heller ikke så mye100km veier på denne strekningen, det er mye 90 km/t. Det er forøvrig ikke så mye raskere å kjøre Sverige til Tromsø heller, det er først når du skal så langt nord som Alta at dette er lønnsomt.

Raskeste vei er normalt å kjøre Østerdalen og over Kvikne til Trondheim. Fra Bognes så har du to muligheter, Du kan kjøre om Narvik og Salangen med en kort fergetur, eller du kan kjøre om Lødingen og Harstad med tre ferger. Det første alt er ca 11 mil lengre, men tidsmessig så kan det vel lønne seg likevel, det er også billigere. Jeg vil anbefale deg å ta den raskeste veien oppover, og evt om Harstad nedover, da den siste er en veldig flott tur.

Hvis du skal kjøre på et tidspunkt det er mye utfart nordover på E6 så kan det lønne seg å ta Rv 4 over Toten ut fra Oslo og kjøre Gudbrandsdalen i stedet. Det kan være mye kø forbi Eidsvoll og minnesund pga veiarbeidet der, Og forskjellen på denne ruta kontra Østerdalen er ikke mer enn ca 45 min til trondheim. Det er endel Teleskader på veien i området grong-majavatn, men ellers er det greit.

Håper dette er til litt nytte for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 2 ferger via Harstad. Fra Bognes til Lødingen og senere fra Harstad til Rolløya. Det er nå tunell mellom Rolløya og Andørja.

Det er billigere å kjøre om Harstad og generellt en finere tur.

Når du har kjørt 140 mil så tror jeg du setter pris på å slippe ekstraturen om Narvik mot slutten.

Ellers enig i at det ikke lønner seg å kjøre via Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 2 ferger via Harstad. Fra Bognes til Lødingen og senere fra Harstad til Rolløya. Det er nå tunell mellom Rolløya og Andørja.

Det er billigere å kjøre om Harstad og generellt en finere tur.

Når du har kjørt 140 mil så tror jeg du setter pris på å slippe ekstraturen om Narvik mot slutten.

Ellers enig i at det ikke lønner seg å kjøre via Sverige.

OK

Er en stund siden jeg var der oppe.

Om det er av interesse, så kan det lønne seg å ta en kveldstur langs moloer og kaier i skumringa på denne tida der oppe. Sjansen for en steinbit er ganske stor, de er aktive på denne tida av døgnet, og er lette å få øye på. Jeg tok et par stykker på denne måten under et verkstedopphold på Ibestad for noen år siden. Ang ferga til lødingen så er det en sjanse for å få se spekkhoggere hvis du holder litt utkikk, og kanskje en vågehval også.

Til slutt noen tips til turen i tilf du ikke er vant til å kjøre slike langturer. (jeg kjører trailer)

Ikke kjør på natta, du blir veldig sliten, og er ikke i form på flere dager etter turen. Start tidlig på morran og utnytt dagen.

Kjør effektivt i økter på ca 4 timer, og ta så pauser, stopp gjerne på plasser der du kan gå fra bilen og gjøre noe annet.

Ha med kaffe e.l.

Kjør jevnt uten å stresse med forbikjøringer og hastverk med å komme fram. Det kan få fatale følger.

Hvis du blir trøtt, stopp og sov ca 15 min(en såkalt powernap). Gå etterpå ut av bilen en liten tur og trekk frisk luft/strekk på beina. Det hjelper.

God tur

 

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK

Er en stund siden jeg var der oppe.

Om det er av interesse, så kan det lønne seg å ta en kveldstur langs moloer og kaier i skumringa på denne tida der oppe. Sjansen for en steinbit er ganske stor, de er aktive på denne tida av døgnet, og er lette å få øye på. Jeg tok et par stykker på denne måten under et verkstedopphold på Ibestad for noen år siden. Ang ferga til lødingen så er det en sjanse for å få se spekkhoggere hvis du holder litt utkikk, og kanskje en vågehval også.

Til slutt noen tips til turen i tilf du ikke er vant til å kjøre slike langturer. (jeg kjører trailer)

Ikke kjør på natta, du blir veldig sliten, og er ikke i form på flere dager etter turen. Start tidlig på morran og utnytt dagen.

Kjør effektivt i økter på ca 4 timer, og ta så pauser, stopp gjerne på plasser der du kan gå fra bilen og gjøre noe annet.

Ha med kaffe e.l.

Kjør jevnt uten å stresse med forbikjøringer og hastverk med å komme fram. Det kan få fatale følger.

Hvis du blir trøtt, stopp og sov ca 15 min(en såkalt powernap). Gå etterpå ut av bilen en liten tur og trekk frisk luft/strekk på beina. Det hjelper.

God tur

Hadde egentlig planlagt å kjøre i 5-6 tida på ettermiddagen men bør kanskje revurdere det. Kjørt norge på langs før, men da har vi vært 4, nå er jeg alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.