Gå til innhold
Fiskersiden

Uflaks !


Tom Andreas K.V
 Share

Recommended Posts

Hei her om dagen var jeg så uheldig at jeg klarte å rive eller miste løkken som jeg kobler fortommen til fluesnøret.

så nå er jeg litt frustrert og trenger virkelig hjelp.

Jeg takker på forhold på de kommende Rådene og forslagene

Mvh Tom Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid brukt nåleknuten fra spiss fluelina og til monofortommen:

http://www.beiarelva.no/tips/04.html

Enkelt og greit. Du kan jo tapere fortommen sjøl og innerst mot fluelina bruker du jo tykk mono som vil sitte på fluelina lenge, før du trenger å skifte den ut. Jeg taperer selv, så får jeg fortommen akkurat slik jeg vil ha den. Taperer med 3 dimensjoner på fortom. Gjerne med 0.50 mot fluelina som skal være omtrent 1,5-1,8m meter. Og 0.45 på midten som er den korteste biten (0.6m f.eks.). Og f.eks. 0.40 på spiss som er 1,5-2m. Da kan du fiske mye på samme fortom, bare å bytte ut spiss av og til for den blir jo kortere etter hvert som du skifter fluer. Nåleknuten sitter som støpt på coatingen hvis du strammer skikkelig og trimmer knuten godt. Kan også spe på med litt lynlim. Men ikke lim som etser sunn coatingen eller monolina ! Har sett mange eksempler på dårligere knuter pga. lynlim. Løkke på fortommen er det verste jeg vet :) Men greit å ha mellom flueline, running line og backing.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.