Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynnere og pappagutter


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Planen var å ta en liten tur der brungylten tok, for å få en som var litt større (33 gram). Så i vakkert nesten-sommervær syklet jeg avgårde med regntøy og små kroker i retning Nordnes.

Så kan man trygt konstatere to ting :

1- det kan være utrolig vakkert så godt som midt inne i byen

2- det er usaklig optimistisk å tro at man kan bedrive målrettet fiske på dagtid i en park så godt som midt i byen

Jeg rakk å få et snøre i vannet og var i gang med å gjøre klar en stang til i bakhånd, da en ikkenorskættet person pælma sluken sin skummelt nært øret mitt og klarte å tvinne seg godt opp i snøret mitt, både på land og i vann. Jeg tok det med godt humør og viklet løs sluken hans, men det innebærte at jeg måtte klippe snøret hans, og det falt ikke helt i smak. Språkkunnskapene mine er ikke helt hva de var men jeg tror han var innom tre språk i beskrivelsen av handlingen. Snill som jeg er knyttet jeg den på igjen, og satt meg og ventet til han var ferdig. Hvordan man klarer å sette seg i bunn på 70 meters dyp med 35 grams sluk overgår min fatteevne, men det gjorde at jeg fikk fisket litt. Med sypike som resultat.

Deretter ankom en trivelig japaner som aldri hadde tatt i en fiskestang før, og med gangbar engelsk hadde vi en trivelig halvtime der jeg viste og forklarte og han plukket opp tre sei rundt kiloen. En klassisk pappagutt kom i rundt 30 knop 6-7 meter fra land og tok med seg sluken og snøret hans, og jeg var glad for at ståsnøret mitt gikk rett ned. Det endte fisket hans, og han måtte begi seg avgårde på jakt etter en fiskesjappe, eventuelt et sted å tilberede fiskene sine.

Deretter fikk jeg hele fem minutter hvor jeg kunne fiske slik jeg hadde tenkt, men det resulterte bare i flere sypiker.

Så ble jeg invadert av en gjeng ivrige turister fra et arabisktalende land, som knipset ivrig i vei og trampet frem og tilbake så jeg med nød og neppe fikk reddet stengene fra svindyre sko. Må være litt plundrete å bevege seg rundt i verden når man ikke kan se lengre ned enn nesa si. Men de fikk nå med seg bilder av en smilende ølgylt med kaffekopp og røyk.

De igjen ble avløst av et par indiske eller pakistanske personer som ikke helt hadde skjønt dette med å kaste med sluk.

Etter rundt ti forsøk med sluk virvlende rundt ørene syntes jeg nesten jeg måtte fortelle dem at de måtte løsne bøyla. Hvorpå jeg så at de i tillegg hadde ca 1.0 mono på snella. De iverksatte noen underlige forsøk på å få kastet selvom jeg både forklarte problemet og tilbød dem 100 meter med 0.50 som ville gjort det litt mere mulig å fiske.

Jeg satt og kokte kaffe, og tenkte mine tanker, når dama ringte og spurte om jeg kunne avslutte litt tidligere enn planlagt. Og for en gangs skyld hadde jeg ingenting i mot det.

Oppsummert: Nordnes på dagtid i fint vær om sommeren = øl og slukstang og enorme mengder tålmodighet, mao like godt å dra et annet sted.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilbragt uttalige timer der du var gjennom ungdomstiden og kan bekrefte at det kan gå vilt for seg der ja. Siden eg bodde så å si i parken (bodde i den midterste av de 3 hvite bedehusene ved havforskingsinstituttet) og den beste tiden for meg var mai og spesielt sent natt/tidlig morgen for da var det en del russ som skulle på nakenbading der og flere klarte ikke å ty seg og skulle ha seg på en av de grønne benkene. :)

Savner den tiden ja... ;) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.