Gå til innhold
Fiskersiden

Min laksesesong 2011(nye bilder!)


LakseAril
 Share

Recommended Posts

Beklager vis en slik tråd skal være i et annet trådforum.

Jeg ble bitt av lakseviruset i fjor sommer. Jeg lånte et 25 år gammelt fiskesett og drasset meg ned i Strandaelva på Sunnmøre. Jeg var ved godt mot og tenkte at det å fiske laks ikke var noe vanskelig i det hele tatt. Der tok jeg jaggu feil! Jeg tror jeg jeg fisket 12 timer om dagen i en uke eller to før jeg fikk mitt første napp.

Jeg røsket til og plutselig var hjertefrekvensen min fordoblet! Det tok ca 10 sekunder før jeg forsto at den gamle snella ikke hadde brems :jig: ( ala gamle fluesneller) og vips så var laksen rundt noen steiner og sleit snøret. Jeg tror aldri jeg har vært så oppgitt som det jeg var de etterfølgende timene :dribble:

Neste dag var rett inn på skittfiske.no for å brenne av noen tusenlapper på skikkelig utstyr ! Sesongen 2010 endte med 6 lakser, hvorav den største var på 3,5 kg. Rett og slett vanvittig gøy!

Her er de få bildene jeg har fra i fjor: Jeg ser ikke forskjell på oppdretslaks og villaks, så dere er advart :P

img1977medium.jpg

p2239290610medium.jpg

p223901290610medium.jpg

Jeg har nå sommerferie og skal bo på Stranda i hele sommer! Så mesteparten av laksefisket i juni vil foregå i Strandaelva.

Jeg har også bestillt fiske i:

- 22-23 juli Strynelva,

- 15-17 juli Hellesyltelva

- 29-31 juli Eidselva

- 5-7 august – Stordalselva

Sesongens første laksefiske gikk til Hellesyltelva, desverre var alt nedenfor stadheimsfossen utleigd. Da måtte jeg ta til takke med sonen over fossen. Det var flomstor elv, og veldig vanskelige fiskeforhold. 90% av strekningen var etter mitt skjønn ufiskbart, men hva vet jeg :P Jeg har trossalt bare fisket en sesong tidligere! 90 gram søkke var ihvertfall alt for lite. : :angel: .

Neste dag var elva roligere, men dagen endte desverre uten napp. Kankje litt tidlig å fiske ovenfor laksetrappen, men jeg måtte bare prøve fiskeutstyret ! Til rådighet har jeg en 4m teleskopstang , en slukstang og 1-hånds fluestang.

Uansett! Beklager dårlig kvalitet, men her er et par bilder. Skal ta med skikkelig kamera på de neste turene!

p1817110611large.jpg

p181801110611large.jpg

p1818110611large.jpg

p181501110611large.jpg

p0154110611large.jpg

p015401110611large.jpg

p1815110611large.jpg

Endret av LakseAril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det dag for en tur til Hellesylt igjen! Denne gangen fikk jeg fiske nedenfor laksetrappen og helt ned til osen!

Det var blitt tatt 5-8 lakser hver dag i elva og forholdene var knallbra! Men selvfølgelig når jeg kommer og skal fiske er det dødt. Tidlig, rundt kl 6 om morgenen fikk jeg faktisk napp på Wobbleren, men den slapp etter en kamp på 4 sekunder. Etter dette og helt frem til kl 23.oo var det ingenting som skjedde.

Vil ha LAKS!

Neste tur blir vel i Strandaelva! Jeg føler på meg at da får jeg laks :)

Par bilder:

Tok meg en liten tur ut for å sanke doggmark :rolleyes: Mamma ble ikke så glad når hun så det bilde ;)

img2034large.jpg

En flokk hjorter på vei til elva

img2035large.jpg

p172803130611large.jpg

p172801130611large.jpg

p172802130611large.jpg

p1728130611large.jpg

img2048large.jpg

Endret av LakseAril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da kan jeg offisielt kalle meg for laksefisker 2011 :D

Fikk denne ho-laksen i Strandaelva kl 05.15. Den veide 5,5 kg etter bløgging!

Pers med 2 kg! Jeg kan ikke beskrive hvor deilig det var å få laksen på land etter 5 resultatløse fiskedager! Blandingen av adrenalin og lettelse var rett og slett fantastisk! Jeg ble faktisk så glad at jeg ringte folk kl halv 6 om morran for å skryte :rolleyes:

GLEDE! (la det bli flere slike )

img2069large.jpg

img2075large.jpg

img2067large.jpg

img2073large.jpg

img2071large.jpg

img2077large.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var det laks igjen :D

Det tok meg 3 døgn med fiske, men endelig satt den !

Jeg var 2 og et halvt døgn og fisket i korsbrekkelva på Hellesylt. Der var det jeg og en kompis som fisket sammen. Turen endte uten fisk for min del, men kompisen min fikk en fin laks på 4 kg blank :jig: Ellers møtte jeg Lars fra laksegutta.no, hvor jeg fikk plukket opp et par gode tips om laksefiske!

Ellers var det knallvær, mye kos, mat og alkohol. Fisk eller ei, en meget vellykket tur med et inntak på 30 pølser, 4 kebaber og en steik delt på 2 personer :D

Et bilde hvor jeg holder fisken han fikk på hellesylt sammen med den fisken jeg fikk der og da :) :

hellesyltarilogdag.jpg

Kommer flere bilder fra turen til Hellesylt etterhvert :)

Video : klepping og filming samtidig var en dårlig miks, så ble en dårlig film ;) Bommet litt på gjettingen, men la gå :)

SÅ VAR DET MIN TUR!!!!

Jeg tok meg en tur ned i Strandaelva etter jobb i dag. Turen endte med en hannlaks på 3,4 - 3,7 kg (vekta er litt ustabil). Jeg måtte jakte litt på fisken før den tok! Jeg kjente etter andre kastet at den var borti marken, men den satt ikke. Etter 5 kast, sluttet det å nappe, så jeg tenkte den hadde flyttet på seg. Jeg ga elva 10 minutter pause før jeg prøvde på nytt. startet på toppen og jobbet meg nedover. Den hadde flyttet seg 6 meter lenger ned i elva for der kjente jeg den var borti igjen! Fortsatt ingen laks på kroken. Jeg bestemte meg for å ta et siste kast før jeg skulle gi elva pause igjen og da tok den. Jeg kjente den jobbet bra med makken og løftet stangen rolig etter 6-7 sekunder. Denne gangen satt den godt!

Den var helt vanvittig sterk og eksplosiv ! Denne fisken var mye værre å få opp en den på 5,5 kg! Vanvittig kondisjon på den! Etter 10 minutter, klarte jeg endelig å å sette kleppen i laksen. Min første hannlaks var tatt :)

strandaelvasone1022juli.jpg

Ser veldig liten ut på dette bildet da :|

strandaelvasone1022juli.jpg

Kommende helg blir det helgetur til Strynelva :D Satser på flere lakser da!

Endret av LakseAril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fyker jeg til Stryn for å hente meg noen lakser. Håper jeg ikke får gjennomgå for mye av andre siden jeg har problemer med å se forskjell på ho og hannfisk. Er kun lov å ta med seg hannfisker fra Strynelva :)

Vet at hannlaksen har en tapp i underkjeven, men sånn som jeg har forstått det, er ikke det alltid tilfelle :) Jaja får bare få litt kjeft.

Bilder kommer på søndag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg fikk 3 pjakker og mistet en STOR antatt sjøørret samt 2 små ! Ørreten må ha vært 5+ kg! Pjakkene var på 1.7 , 2.2 og 2.8 kg.

Jeg filmet når jeg mistet ørreten, og 2 av pjakkene med GOPRO cam :) Skal legge de ut, men tar bare så lang tid å laste opp ;)

Det var en mye større elv en det jeg trodde. Det var derfor veldig uvant å fiske etter laks siden jeg er vant med de mindre vestlandselvene. Strømmen i den sonen var generelt veldig saktegående samt mye sandbunn. Derfor ble dette egentlig en tur hvor jeg måtte finne ut av mye nytt på egenhånd. Det var ihvertfall møæresilda og wobblere som var tingen! Jeg har hatt det veldig veldig bra denne helgen til tross for alt det syke som har skjedd i Oslo. Jeg hadde forøvrig hele sonen for meg selv i 3 døgn :P

Uansett! Her er et par bilderi første omgang!!

Ene hølen i øvre sone( sone 2).

p1029240711large.jpg

p0810240711large.jpg

p081101240711large.jpg

p0811240711large.jpg

p0812240711large.jpg

p0908240711large.jpg

Litt kos må man ha :D

p2215230711large.jpg

p233101230711large.jpg

p2332230711large.jpg

Denne mistet jeg også. Men er dette en pjakk eller sjøørret? Kroken datt av når jeg skulle dra den inn på land. Sluken ligger nede i høyre hjørne :P

rretellerpjakklarge.jpg

Endret av LakseAril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte bare på en ting, dette er ikke ment som kritikk, jeg er bare nybegynner og lurer på veldig maneg ting :P

er det lov med to trebbler på wobblerene? eller er det maks 3 kroker?

Varierer fra sted til sted hvor mange "tupper" du kan ha.

Ellers blir jeg grønn av missunnelse når jeg ser de flotte elvene og fiskestrekkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.