Gå til innhold
Fiskersiden

Dimensjon på kulelagre 1991 Amb. 7000 rød


Gimbo
 Share

Recommended Posts

1. Har endelig fått rocket oil i hus, og har tenkt å bruke formidagen i morra på å smøre opp den 7000 snella jeg kjøpte for et par uker siden.

Da jeg hadde den opp for å sjekke tilstanden inni da den kom i hus, la jeg merke til at det var masse grease på bremseskivene. Skal det være sånn?

Tror det er de originale som fortsatt står i, og de virker ikke å være særlig slitt...

Har ikke fått testet bremsen skikkleig enda da jeg ikke har fått på noe stort, og i finværet vi har hatt i perioden, har mesteparten av fritiden gått med til familieaktiviteter....

2. Ble litt lei av de der bittesmå tubene med snellefett til sinnsyke priser i forhold til hvor mange gram man får i utstyrsforetningene. Det er jo bare grease, tenkte jeg. Så jeg fant en tube "Bearing Grease" på Biltema til 29,50. Den må vel holde i lassevis til å smøre glideflater og girverk i snella med? Denne er lithiumbasert og det står på den at det er: Litiumbasert smørefett med EP-tilsetninger. Med rustbeskyttende egenskaper. Brukstemperatur: -30 til +120 °C. 100 g.

Burde vel være grei nok, og at den er rustbeskyttende i tilegg er jo bra...med det er vel all grease. Noen grunn til ikke å ta denne i bruk?

Så får man bruke rodket oil på de delene som skal ha fart....

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På originale bremseskiver skal det ikke være fett. Ha på et tynt lag med grafittpulver. Kan lages ved å file opp blyantbly.

Takk for den, da får jeg rense opp der også. Jeg la til et spørmsål til om grease i startinlegget, du har vel kansje svar på det og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jobben gjort. Men fant ut at det ikke er kulelagre i denne snella men kopperbøssinger. Så dette får jeg vel oppgradere. Noen som vet dimensjonene på dette så jeg får bestilt opp det som passer? (har ikke skyvelære)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella di har 3x10x4mm lager. Samme som på 5000/5500/6000/6500 fra tidlig -70 tall fram til Ultracastsnellene kom på slutten av -80 tallet. Calcutta bruker også denne dimensjonen.

Selvsagt har jeg Carbontex også i 7000 :thumbsd:

Er vel ingen god ide å endre tittelen på i tråd etter hva som er skrevet i siste innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får svar så send en mld til Alantani på www.alantani.com. han pleier å ha stålkontroll på lagere. Ellers kan du jo måle selv med rette utstyr. Ingen av dere som bytter ut originale skiver med carbontex da??? :thumbsd:

Har gjort det med 6500 Cs Rocket'en, og kommer vel til å gjøre det med 7000 også...men den er nettop kommet i hus, og har fått sin første omgang med oppsmøring.

Snella di har 3x10x4mm lager. Samme som på 5000/5500/6000/6500 fra tidlig -70 tall fram til Ultracastsnellene kom på slutten av -80 tallet.

Takk.

Kom på at det er kulelagre i spott og spe snella (Kinadrit 7000i) snella som har æresplass på skammens vegg i fiskeboden, sammen med anna mannskit man har dratt i hus i årenes løp. Så jeg bytta om, og jeg vil påstå at det er en klar forbedring, ivertfall mener jeg at spolen sviver ei stund lengre når den er helt i fri.

Også har jeg bestilt opp noe ordentlige kulelagre istedet for disse igjen, de har jo tross alt stått i ei kinasnelle. Carbontex kommer også. Bestilte fra Blakdog Tackle i England så de er her i løpet av uka, men det skal jo fiskes i mellomtiden :-)

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent. det blir nok en fin snelle det der. Ang. biltemafettet har jeg brukt dette jeg også. Sånn jeg ser det kan du egentlig bruke all slags fett på de indre flatene. Så lenge man holder seg unna lagre og bremseskiver. poenget er jo bare å holde saltvann ute. Husk at hvis du skal bruke tynn billig olje burde den vœre fullt syntetisk. Leste det et sted. aner ikke hvorfor, så ikke spør. Har noen av dere endret selve staget som går gjennom spolen? Mulig at denne snella har fastsveisa "stag" men ved å endre til en tykkere str. har mange fått sneller med mykere og bedre frispol ettersom staget ikke glir i lagrene. Mener de kaller det sleeving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent. det blir nok en fin snelle det der. Ang. biltemafettet har jeg brukt dette jeg også. Sånn jeg ser det kan du egentlig bruke all slags fett på de indre flatene. Så lenge man holder seg unna lagre og bremseskiver. poenget er jo bare å holde saltvann ute. Husk at hvis du skal bruke tynn billig olje burde den vœre fullt syntetisk. Leste det et sted. aner ikke hvorfor, så ikke spør. Har noen av dere endret selve staget som går gjennom spolen? Mulig at denne snella har fastsveisa "stag" men ved å endre til en tykkere str. har mange fått sneller med mykere og bedre frispol ettersom staget ikke glir i lagrene. Mener de kaller det sleeving

Til olje holder jeg meg foreløpig til rocket oil...men det er dyre dråper. Så skulle gjerne reservert den til kulelagre, også kunne kansje evighetskruen til snørefører, der det brukes litt mer og oftere fått noe annet. kan symaskinolje brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.