Gå til innhold
Fiskersiden

svenskepilk


I love fiske
 Share

Recommended Posts

jeg tror at det generelt ikke utgjør så mye hvor stor pilken er, stor pilk kan taes av liten sei og liten pilk kan taes av stor sei.... har hatt fisk som har tatt like stor pilk som egen størrelse. og har fått stor fisk på liten pilk. det som påvirker mitt størrelsesvalg er strømforhold. desto mer strøm desto tyngre pilk, slik at ikke pilken trekker seg langt unna båten, men vekten gjør at den henger mer rett ned.

så svaret er: pilken kan ha 100g vekt, men og 1000g eller det som er mellom de to.

jeg leste en gang hat større fisk står dypere i stimen, og at et triks for å komme ned gjennom stimen før småsei tar pilken er å legge et avispapir flatt på vanet og senke pilken ned på denne, den pakker seg så rundt pilken og blir med ned i dypet, der begynner man å pilke og avispapiret vil løse seg opp og flle av pilken, så jobber man seg opp til man kommer til stimen. du kan da kanskje også få tatt arter som står nedenfor stimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får tak i en 210gr svenskepilk kan det være en god idé å skaffe noe bly som du limer på en 200gr. Et annet tips er å ta av kroken på svenskepilken, knyte på ei sene på ca en meter, i enden av denne knyter du på ei middels stor tørrflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får tak i en 210gr svenskepilk kan det være en god idé å skaffe noe bly som du limer på en 200gr. Et annet tips er å ta av kroken på svenskepilken, knyte på ei sene på ca en meter, i enden av denne knyter du på ei middels stor tørrflue.

Jeg syns det er ille at slike toppsecret triks legges frem offentlig !! Tenk om utenlandske fisketurister leser denne fora, noe som kan være en stor trussel for den norske torskebestanden og igjen fører til at Svenskepilken med tørflue forbys for oss alle !! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.