Gå til innhold
Fiskersiden

laksekvoter til besvær i barteland?


Kjelling
 Share

Recommended Posts

Ny på forumet, men kan ikke dy meg med å si noe... Har kost meg i barteland litt over en uke med fiskestanga og hatt noen fine opplevelser. Bra med fisk og sikkert irriterende lave kvoter, men er det slik her i barteland at det er frie kvoter bare man står opp tidlig nok og "ingen" ser en? Kunne godt slengt på navn på hvem dette gjelder, men lar det være...

Når en normalt fisker steder hvor det gode fisket er forduftet, synes jeg dette blir både respektløs og sylfrekk oppførsel selv om dette er en av verdens beste elver... Med en profesjonell fotograf i reisefølget samt fiske/elvespeiding dag og natt så står det heller ikke på bildebevis på siste dagers oppførsel!! Makan!!

Håper innlegg nr 2 fra min side blir mer positivt...

Endret av Kjelling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny på forumet, men kan ikke dy meg med å si noe... Har kost meg i barteland litt over en uke med fiskestanga og hatt noen fine opplevelser. Bra med fisk og sikkert irriterende lave kvoter, men er det slik her i barteland at det er frie kvoter bare man står opp tidlig nok og "ingen" ser en? Kunne godt slengt på navn på hvem dette gjelder, men lar det være...

Når en normalt fisker steder hvor det gode fisket er forduftet, synes jeg dette blir både respektløs og sylfrekk oppførsel selv om dette er en av verdens beste elver... Med en profesjonell fotograf i reisefølget samt fiske/elvespeiding dag og natt så står det heller ikke på bildebevis på siste dagers oppførsel!! Makan!!

Håper innlegg nr 2 fra min side blir mer positivt...

Om du mener denne personen tar del i fiskersidens forum så kan du jo fritt skjelle vedkommende ut gjennom en PM.

Det er litt vanskelig å forstå at en höyt profilert fiskersiden.no-person skal kunne identifieseres ut fra hva du til nå har skrevet, så enten må du ha baller nok til å konfrontere vedkommende på PM, eller törre å henge ut vedkommende offentlig, det er lite interessant for oss andre at du er frustrert uten at du klargjör bakgrunnen for dette.

Når det er sagt:

velkommen til forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer litt elvene imellom. Min erfaring fra elva der jeg fisker er at omfanget av regelbrudd er svært lavt.

Sjøl synes jeg heller ikke at kvotene er "irriterende" lave. 8 fisk og dermed over 30 kilo laks burde være mer enn nok til de fleste. Det er ingenting som påbyr deg å slå ihjel fisken du fanger uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om en fisk er oppdrettslaks så kan du ta en til.. Eller om du eks har døgn kort og det går ut kl 0300 og har nytt døgn kort fra 0300.så kan du jo begynne på nytt er du veldig heldig så kan du jo ta en til. Eller er det ikke slik da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om en fisk er oppdrettslaks så kan du ta en til.. Eller om du eks har døgn kort og det går ut kl 0300 og har nytt døgn kort fra 0300.så kan du jo begynne på nytt er du veldig heldig så kan du jo ta en til. Eller er det ikke slik da.

Det er vel slik. Uansett så legger du godviljen til. Det jukses nok mye. Kjedelig å sitte på campingen alene mens de andre som ikke har fått fisk enda fisker :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik. Uansett så legger du godviljen til. Det jukses nok mye. Kjedelig å sitte på campingen alene mens de andre som ikke har fått fisk enda fisker :thumbsu:

Det er vel slik. Uansett så legger du godviljen til. Det jukses nok mye. Kjedelig å sitte på campingen alene mens de andre som ikke har fått fisk enda fisker <_<

Nå har jeg fisket på borten mosen i 10 år. Sessongen 2010 opplevde jeg at det kom en mann over fra andre siden og brukte en helvetes kjeft på en danske som hadde tatt laks og ba han ryke og reise til et varmt sted. Dansken ble veldig lei seg og prøvde og forklare til ved kommene at det var hans bror som tok laksen og pekte på bror som satt i teltet og koste seg. De var litt like og men men det får da være grenser på oppførsel. Er jeg så heldig og tar en laks så koser jeg meg resten av det kortet . Og gleder meg over andres prestasjoner hvis de får laks,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell bare å ringe elveoppsyn, selv om "tysting" kanskje ikke er populært er det helt nødvendig for å håndheve regelverk. Hadde det vært et garn i elva, hadde alle sakt i fra, begge fanger ulovlig fisk og jeg ser ingen forskjell på lovbruddet. Å rane en bank med vannpistol gir neppe noen strafferabbat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 timer igjen før avreise til Vestlandet igjen. Regelbrudd skjer overalt, er klar over det men noen ganger blir man bare pissed når det skjer igjen og igjen av samme person(er). Gjør det rett og slett utrivelig å være villaksforkjemper å se "medfiskere" som gir f*** Lander denne tråden med å fortelle at forholdet er rapportert, og en kan jo håpe det får konsekvenser. Begynner faktisk å frykte at jeg faktisk liker disse laksehaiene jeg egentlig misliker... Der er det iallefall en viss kontroll. Neste tråd fra undertegnede blir fra vest, da mer positiv :thumbsup: Aldri mer nissevald i barteland for min del!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 timer igjen før avreise til Vestlandet igjen. Regelbrudd skjer overalt, er klar over det men noen ganger blir man bare pissed når det skjer igjen og igjen av samme person(er). Gjør det rett og slett utrivelig å være villaksforkjemper å se "medfiskere" som gir f*** Lander denne tråden med å fortelle at forholdet er rapportert, og en kan jo håpe det får konsekvenser. Begynner faktisk å frykte at jeg faktisk liker disse laksehaiene jeg egentlig misliker... Der er det iallefall en viss kontroll. Neste tråd fra undertegnede blir fra vest, da mer positiv :) Aldri mer nissevald i barteland for min del!!

Fekk du ikkje fisk her oppe? :) Det er enkelte nissevald som det vert tøyd grenser i, det veit alle, men jevnt over er internjustisen sterk nok til å begrensa utingen overfisket er. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er nok dette ivaretatt på en bra måte de fleste plasser og mulig jeg tråkker på noen tær når jeg sier at dette blir enda bedre etter et generasjonsskifte!? Hører om folk som før tok opptil flere hundre laks i året, ikke sikkert det da er lett å trappe ned til 8-10 spesielt i kombinasjon med at man får økt fritid (unger ut, evt pensjonstilværelse) Og om det ble laks? Gaula gikk rett vest med 6 mistelaks(!!) på meg, mens noen svippturer til et lite vald i Orkla innfridde totalt med 5 laks på land og sikret røkelaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enorme mengder laks langs kysten og i elvene i Troms og Finnmark nå og jeg er en av dem som irriterer meg over små kvoter når det ikke er grunnlag for kvoter i det hele tatt. I kveld skal jeg opp i heimelva og regner med at det blir tidlig kveld. Hadde det enda vært lov å tatt 2 smålaks så kunne man kokt kaffe å kosa seg og samtidig visst at man kunne fortsatt fisket senere på kvelden. Men her er det en laks og man blir til og med oppfordret til å forlate elva når kvoten er tatt.

Når det er sagt så respekterer jeg kvotene selv om jeg er svært uenig. Ikke minst av respekt for andre medfiskere. Og det synes jeg alle burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så respekterer jeg kvotene selv om jeg er svært uenig. Ikke minst av respekt for andre medfiskere. Og det synes jeg alle burde gjøre.

Amen!

Det er slutt på den tiden da laksefiskere kan forsyne venner og slekt med laks. Laksefiske er rekreasjon og ikke matauk. Med tillatt kvote på 4 store og 4 små, som i Gaula, så bør det være mer enn nok laks til eget bruk.

At enkelte har hatt for vane å selge fisk for å finansiere valdleie/sesongkort er ikke til å stikke under en stol, men disse tidene er over. Innse det, eller finn en annen hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen!

Det er slutt på den tiden da laksefiskere kan forsyne venner og slekt med laks. Laksefiske er rekreasjon og ikke matauk. Med tillatt kvote på 4 store og 4 små, som i Gaula, så bør det være mer enn nok laks til eget bruk.

At enkelte har hatt for vane å selge fisk for å finansiere valdleie/sesongkort er ikke til å stikke under en stol, men disse tidene er over. Innse det, eller finn en annen hobby!

Helt enig!

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan si meg eksakt hvem brudd på bestemmelsene i Gaula skal rapporteres til? En i mitt følge har rapportert gjentatte brudd på både døgn- og sesongbestemmelser av en person, men ikke hørt noe og muligens det er gått feil... Liker ikke dette sladregreiene, men kanskje er det bare det som nytter.... og noe må gjøres når det er relativt grove overtramp det er snakk om! Så også noen andre brudd, men ser de mellom fingrene og prøver heller å fange storkanonen :hailfs:

Endret av Kjelling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør være veldig sikker i din sak før du rapporterer fiskere. Husk at om du observerer en fisker kakke en fisk og fiske videre, så kan faktisk den første fisken være en oppdrettslaks. Det samme gjelder jo også om sesongkvoten kan se stor ut.

Når det er sagt, så finnes det ikke unnskyldninger for å, med viten og vilje, bryte kvotene. Kvotene gjelder heller ikke bare for ett vald, de gjelder hele vassdraget, sideelver inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.