Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til hurtigkoblinger/festekroker


Simkin
 Share

Recommended Posts

Driver med litt hobbyfiske av Abbor og Gjedde, og har fått meg en ny Shimano Forcemaster AX stang, men problemet er att hurtigkoblingene jeg bruker ikke går gjennom den nest øverste ringen på stanga, da denne er ganske trang. (8 Fot 10-30g stang). dette gikk fint på den gamle Berkley stanga mi, men ikke på Shimanoen. jeg kan gå ned på størrelse på hurtigkoblingene, men disse kan lett ryke om jeg får en gjedde på noen kg, det har skjedd før!

Så, å drive å knyte ny knute hver gang er lite fristende da jeg ikke driver med mer enn Abbor og Gjedde fiske i småsjøer.

Noen som har noe tips til meg? jeg vil ha noe som kan gå gjennom alle hullene på stanga, men samtidig bør det være sterkt, da jeg kan risikere å få gjedde på noen kg. Jeg vil bare dra gjennom snøre med kobling når jeg er ferdig med å fiske, feste snøre med kobling på snella, dele stanga i to å slenge den i bilen.

http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=68&l1=15&l2=68&l3=&v_id=17564&pg=1

http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=68&l1=15&l2=68&l3=&v_id=17553&pg=1

Kan disse to sammen være en løsning? jeg har ikke peiling, har kun brukt hurtigkoblinger.

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går het fint å bruke dem i kombinasjon. Hempene er beregnet på woblere, men det er bare en fordel.

Forøvrig deler jeg ofte stengene ferdig tredde. Kan sikkre delene med ski bånd eller kjøpe en stang bag med plass til snelle.

file_13813.jpg

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nødvendigvis ikke sett på det at svivel/hempe ikke går gjennom stangringene som en ulempe, heller tvert i mot. Ringene tåler ikke allverdens, og ødelagte stangringer, selv om skaden er så liten at du knapt ser den, gjør ikke akkurat underverker med snøret. Min anbefaling blir dermed å ta seg bryet med å knytte på svivel hver gang (som som går fortere enn å være forsiktig med å ta den gjennom ringene), eller, om du er i det veldig late hjørnet, ta stanga fra hverandre mens snøret fremdeles er tredd, og oppbevar stanga i en bag som den som blir foreslått over her.

Endret av ubrukelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ha noe som går gjennom stangringene? Jeg unngår å sveive svivler, hemper o.l. gjennom ringene - siden ringene er keramiske og ikke akkurat laget for slag og dunk fra ting. Så slik jeg endte opp med følgende løsning til gjeddeoppsettet:

Braid (fra snella) - myk perle - #14 Mustad tønnesvivel - fortommet - #14 Mustad tønnesvivel + Owner crosslock-hempe - det jeg skal fiske med. Den myke perlen glir akkurat over første del av svivelen, slik at den beskytter hvis jeg ved et uhell sveiver for langt slik at svivelen ellers hadde gått rett i ringene.

Selv om svivlene er veldig små, så er de svært sterke (18 Kg) og jeg har aldri mistet fisk på dette oppsettet. Gjedde-persen på 11400 gr. ble tatt på dette uten problem. De få gangene jeg har sittet dønn fast i sunkne trær o.l., så er det knuten som ryker når jeg til slutt må surre braid rundt armen og dra alt jeg makter. Samme med Owner Crosslock-hempene; de er små, men svært sterke.

En annen ok ting ved å ha en myk perle over første svivel når man deler stanga i to for å ha den i bilen, er at svivelen stopper ved ytterste stangøye. Jeg har en fast vane med å skru bremsen på multi-snella ned til minimum etter endt fiske, så da er det bare å dra ut sene til begge stangdelene ligger likt til transport og så kan man feste crosslock-hempa i den lille bøylen som er nederst på stanga, den til å feste kroker i når man ikke bruker stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av ren latskap jeg vil ha noe som går gjennom ringene, dog så er jeg veldig forsiktig når jeg tar det igjennom. Jeg har bestilt meg noen slike små "svivler", så får jeg se om de går gjennom, en annen ting er att jeg vil også ha mulighet til å enkelt sette på den andre spolen på snella som jeg har et tykkere snøre på.

Ellers så blir det nok til att jeg kjøper meg en slik oppbevaringsbag som vist her.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.