Gå til innhold
Fiskersiden

Nå er det snart for mye laks i elvene


Recommended Posts

Interessant lesning på hjemmesidene for Målselv. Likte spesielt den siste setninga :closed:

Helt i tråd med egnes og andres erfaringer. Mistenker mer og mer at krisemaksimeringa om villaksen har en politisk agenda. For det har ihvertfall ikke rot i virkeligheten. Hørte senest i dag om vannvittige kilenotfangster i Troms.

http://www.maalselva.no/visnyheter1.php?id=455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se heller på det som en lokal gladnyhet. Du får ihvertfall ikke en laksefisker fra Voss til å hive seg med i jubeldansen. Å bruke rekordoppgang i et område som en indikasjon på at alt er såre vel i hele landet blir fort litt vel overilt. Klassiske lakseelver på Vestlandet er forlengst kjørt i dass. Merkelig nok befinner disse seg i de mest oppdrettstette områdene i landet...

På 80-tallet var problemet drivgarn.

På 90-tallet var problemet gyro (og er fortsatt)

Nå er problemet oppdrettsnæringen.

Og hele tiden har overfiske presset bestandene.

Laksen er en hardt prøvet art.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se heller på det som en lokal gladnyhet. Du får ihvertfall ikke en laksefisker fra Voss til å hive seg med i jubeldansen. Å bruke rekordoppgang i et område som en indikasjon på at alt er såre vel i hele landet blir fort litt vel overilt. Klassiske lakseelver på Vestlandet er forlengst kjørt i dass. Merkelig nok befinner disse seg i de mest oppdrettstette områdene i landet...

På 80-tallet var problemet drivgarn.

På 90-tallet var problemet gyro (og er fortsatt)

Nå er problemet oppdrettsnæringen.

Og hele tiden har overfiske presset bestandene.

Laksen er en hardt prøvet art.

Ja, hvis man kan kalle alt nord for Trondheim for "lokalt" Jeg er ihvertfall glad for at det står bra til her nord. Men jeg er ikke glad for at vi får tredd snevre reguleringer over hodet fordi elvene sørpå sliter. Og spesielt når det ikke er grunnlag for det. Nå kan det se ut som at vi snart sparer oss til fant.

Forøvrig enig at sammenhengen mellom områder med svake bestander og høy oppdrettstetthet er tydelig.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er ikke glad for at vi får tredd snevre reguleringer over hodet fordi elvene sørpå sliter.

Reguleringene er på plass for å verne laksen, noe som burde være i alles interesse. Kan ikke helt skjønne klagingen. I veldig mange elver er baglimiten 1 fisk pr mann pr dag uten at det har forårsaket det store hylekoret. Og i vest er mange elver stengt eller helt tomme. Der råder sinne, ikke på grunn av stengingene, men på grunn av årsakene til at elvene er stengt. Føre var-prinsippet er ikke innført for å få glade fiskere dekket av lakseblod og -skjell langs elvene, men for å sikre artens videre eksistens. Jeg mistenker mange for å tenke litt for mye på seg sjøl der og da uten å ta hensyn til hva fremtiden kan bringe. Dessverre. Moderasjon, måtehold og magemål er uansett noe vi alle bør vise. Jeg kjenner ingen som lider under å ikke kunne kakke ubegrenset med laks i ei elv. Jeg har beholdt to laks hittil i år, og har nesten dårlig samvittighet bare der. Disse ble fisket i elver som fortsatt har en sterk stamme, og jeg ville aldri kunne fiske i en elv med en direkte truet bestand. Da finner jeg heller på noe annet.

Forøvrig kan man jo lese denne: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=59639

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Vi må nok tåle restriksjoner, og husk at det er ikke mange år siden det var tildels krise i noen nordnorske elver også. Og det er ikke bare jubel nordover heller nu. Reisaelva er vel nok å nevne( krise bare for noen få år tilbake). At det er noen sunne elver nordpå er kjempebra, men for de av oss som følger litt med så er det ikke bare hurra alle steder nordpå heller. I år(hvertfall frem til for ikke mange dagene/ukene siden) så kan det gå mot elendig resultat i Alta, og det har vært labert i Lakselva i Porsanger så langt.

Tana og sideelver er katastrofe sammelignet med en del år tilbake. Og har vært nede på felgen ganske lenge nå. Fra å være desidert den største lakseelva i norge der det ble tatt over 100 tonn med laks kommer den under flere elver i norge mest sannsynlig. Det vil jeg si er kanskje en av de største krisene i våre lakseelver totalt. Sett bort fra gyro og en del vestlandselver der fisken går spissrotgang i store lusemengder, og at laksen nesten er borte. Tana har gått fra opp i 130 tonn på det meste, så er vi nå nede i 25-28 tonn. Når en tenker på den fiskbare lengden og alle bi elever som er lakseførende vil jeg si det er kritisk.

Vi får glede oss over de elvene som gir gode resultater, og sørge for sunne fiskeregler der laksen er i forsete. Det er desverre elendig stilt alt for mange steder i norges land. Og det svinger mye fra år til år. Så man må ha litt i "banken som gir renter" for dårlige år, også der det er bra nå.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reguleringene er på plass for å verne laksen, noe som burde være i alles interesse. Kan ikke helt skjønne klagingen. I veldig mange elver er baglimiten 1 fisk pr mann pr dag uten at det har forårsaket det store hylekoret. Og i vest er mange elver stengt eller helt tomme. Der råder sinne, ikke på grunn av stengingene, men på grunn av årsakene til at elvene er stengt. Føre var-prinsippet er ikke innført for å få glade fiskere dekket av lakseblod og -skjell langs elvene, men for å sikre artens videre eksistens. Jeg mistenker mange for å tenke litt for mye på seg sjøl der og da uten å ta hensyn til hva fremtiden kan bringe. Dessverre. Moderasjon, måtehold og magemål er uansett noe vi alle bør vise. Jeg kjenner ingen som lider under å ikke kunne kakke ubegrenset med laks i ei elv. Jeg har beholdt to laks hittil i år, og har nesten dårlig samvittighet bare der. Disse ble fisket i elver som fortsatt har en sterk stamme, og jeg ville aldri kunne fiske i en elv med en direkte truet bestand. Da finner jeg heller på noe annet.

Forøvrig kan man jo lese denne: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=59639

Konstaterer at vi er grunnleggende forskjellig. Jeg er vokst opp med å høste av naturens overskudd og nå er det overskudd. Da ser jeg ingen grunn til å være så knipen. Når man i tillegg vet at det tas enkelfangster i kilenot rett utfor fjorden her som er større enn alle sportsfiskerne fisker med stang i elva tilsammen på en hel sesong så synes jeg det virker urimelig.

Jeg kunne heller ikke tenke meg å fiske i en elv hvor bestanden er truet eller fiske på en truet art. Men her i nord-norge (med unntak av Tana) blir det helt feil å snakke om føre-var og "sikre bestandens eksistens" når alt tyder på at bestanden er all-time high. Det er på grensen til sløsing. Det er omtrent like kvalifiserte utsagn som at vi må begynne med C/R på torskefiske. Som også er all-time high.

Vi må verne om vill-laksen og innføre restriksjoner der det trengs, men vi må også kunne høste av naturens overskudd når overskuddet så beviselig er tilstede.

Problemet i dag er at det er for mye synsing og populisme og alt for lite lokalkunnskap og kompetanse. Og verre blir det når forvaltningen av vassdragene blir fratatt fylkesmennene fra neste år.

Minner meg om en episode fra hjemelva for noen år siden når noen urbane besserwizzere i fullt alvor og med en belærende mine kunne fortelle oss lokale bygdefolk at vi burde fiske opp mest mulig av småfisken i elva for å kultivere. Da skulle vi få se resultater.

Jeg framstår antakelig som en kjøttjeger, men jeg er faktisk ikke ute etter å kakke mest mulig laks. Jeg er bare frustrert fordi vi blir svært hardt rammet av grunnløse reguleringer. Var senest i hjemelva i dag og brukte 10 minutt på kvota som jeg gjorde forrige gang og gangen før der. I målselv er det lov å ta 3 laks og det er evig nok, også for meg. Og som rapporten eg linket til huser elva 4 ganger bestandsmålet selv med såpass romslige kvoter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstaterer at vi er grunnleggende forskjellig. Jeg er vokst opp med å høste av naturens overskudd og nå er det overskudd. Da ser jeg ingen grunn til å være så knipen. Når man i tillegg vet at det tas enkelfangster i kilenot rett utfor fjorden her som er større enn alle sportsfiskerne fisker med stang i elva tilsammen på en hel sesong så synes jeg det virker urimelig.

Jeg kunne heller ikke tenke meg å fiske i en elv hvor bestanden er truet eller fiske på en truet art. Men her i nord-norge (med unntak av Tana) blir det helt feil å snakke om føre-var og "sikre bestandens eksistens" når alt tyder på at bestanden er all-time high. Det er på grensen til sløsing. Det er omtrent like kvalifiserte utsagn som at vi må begynne med C/R på torskefiske. Som også er all-time high.

Vi må verne om vill-laksen og innføre restriksjoner der det trengs, men vi må også kunne høste av naturens overskudd når overskuddet så beviselig er tilstede.

Problemet i dag er at det er for mye synsing og populisme og alt for lite lokalkunnskap og kompetanse. Og verre blir det når forvaltningen av vassdragene blir fratatt fylkesmennene fra neste år.

Minner meg om en episode fra hjemelva for noen år siden når noen urbane besserwizzere i fullt alvor og med en belærende mine kunne fortelle oss lokale bygdefolk at vi burde fiske opp mest mulig av småfisken i elva for å kultivere. Da skulle vi få se resultater.

Jeg framstår antakelig som en kjøttjeger, men jeg er faktisk ikke ute etter å kakke mest mulig laks. Jeg er bare frustrert fordi vi blir svært hardt rammet av grunnløse reguleringer. Var senest i hjemelva i dag og brukte 10 minutt på kvota som jeg gjorde forrige gang og gangen før der. I målselv er det lov å ta 3 laks og det er evig nok, også for meg. Og som rapporten eg linket til huser elva 4 ganger bestandsmålet selv med såpass romslige kvoter.

"Når man i tillegg vet at det tas enkelfangster i kilenot rett utfor fjorden her som er større enn alle sportsfiskerne fisker med stang i elva tilsammen på en hel sesong så synes jeg det virker urimelig."

Da er det jo et enda større tankekors Nikolassisen. Det er tross alt i elva de gyter. Om det tas så mye i kilenot som er mer enn det som blir tatt totalt på stang i en hel sesong så er det nesten skremmende. Hadde denne fisken fått gått på elva så hadde man vel antagelig ikke hatt behov for noen begrensninger. Og jeg er helt enig i det du sier om å høste. Det er jeg for, men man må høste som man sår, og desverre så er det nok da ikke i elva det meste høstes. Sett ut fra økonomisk verdi så er jo en laks fanget på stang i en elv mange ganger mer verdt en tatt i havet. Men det sier seg selv at tas det i en kilenot mer vill laks enn i hele elva er det noe som er riv ruskene galt. Laksen går i stim og tar man hele stimen i ei not er det mye fisk som ikke ført genene tilbake. Det er ca 5 % av den ynglen som klekkes i en elv som overlever å bli en laks som kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva sesongkvoten i elva di er Nikolaisen, men der jeg fisker er den 8 laks per seson. Det burde ærlig talt være mer enn nok for de fleste. Som ansvarlige fiskere skal vi vise moderasjon og måtehold og ikke fiske mer enn vi kan spise selv. Det er jo heller ingenting som forbyr deg å sette ut fisk du ikke vil ha. Nei, ærlig talt - å høste av et overskudd betyr ikke å ta opp mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansvarlige fiskere skal vi vise moderasjon og måtehold og ikke fiske mer enn vi kan spise selv.

Enig i dette utsagnet når vi snakker om hardt pressede bestander. Det som er mest ansvarlig er å forvalte bestandene til bestandens beste. Og ifølge rapporten om Målselv er det til tider så mye laks i elva at det har negativ effekt på produksjonenen. Det handler om populasjonsdynamikk og jeg oppfordrer folk til å studere fiskens biologi og fysiologi samt tilgjengelige forskningsrapporter. Istedetfor bare å hylle populære- og politisk korrekte holdninger.

"Når man i tillegg vet at det tas enkelfangster i kilenot rett utfor fjorden her som er større enn alle sportsfiskerne fisker med stang i elva tilsammen på en hel sesong så synes jeg det virker urimelig."

Da er det jo et enda større tankekors Nikolassisen. Det er tross alt i elva de gyter. Om det tas så mye i kilenot som er mer enn det som blir tatt totalt på stang i en hel sesong så er det nesten skremmende. Hadde denne fisken fått gått på elva så hadde man vel antagelig ikke hatt behov for noen begrensninger. Og jeg er helt enig i det du sier om å høste. Det er jeg for, men man må høste som man sår, og desverre så er det nok da ikke i elva det meste høstes. Sett ut fra økonomisk verdi så er jo en laks fanget på stang i en elv mange ganger mer verdt en tatt i havet. Men det sier seg selv at tas det i en kilenot mer vill laks enn i hele elva er det noe som er riv ruskene galt. Laksen går i stim og tar man hele stimen i ei not er det mye fisk som ikke ført genene tilbake. Det er ca 5 % av den ynglen som klekkes i en elv som overlever å bli en laks som kommer tilbake.

Det er den siste uka tatt dagsfangster i èn kilenot på hhv 50 og 70 laks. I Skogsfjordelva der jeg fisker tas det årlig omlag 70 laks på stang. Og det står flere enn ei kilenot i området. I tillegg kommer alt som blir fanget med garn i vannet lovlig. Og ulovlige garn i sjøen.

Sånne fangster sier meg for det første at forvaltningen er veldig urettferdig. For det andre at det er veldig mye laks i sjøen. Kilenotfiskere i Troms og FInnmark har opplevde historiske rekordfangster de siste årene og dette er folk som har fisket mange, mange år.

En stangfisket laks har som du sier størst samfunnsøkonomisk verdi. Men når man f.eks i Skogsfordelva kan fiske en laks så er det kanskje ikke så interessant å kjøre fra Tromsø 2timer med bil t/r for å fiske en kiloslaks og kjøre hjem igjen.

Jeg synes vi skal glede oss over overskuddet og fiske og spise laks med god samvittighet i sommer :)

Ihvertfall her i Troms og FInnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Sør-Norge fiskes det rømt O-laks som bare det i lakseelvene - merkelig om ikke en del av den fantastiske fangsten i nord er rømt laks.

Kan ikke huske å ha fått o-laks i øvre deler av Målselv, der jeg tør si å ha sett en del laks og har fisket mange sesonger. I nedre deler får de en del av sorten, og har hatt rimelig høyt innslag i prøvefiske på høsten. Småelvene i Troms har til dels opplevd "invasjoner" av o-laks enkelte år de siste tiårene. Salangselva, Skøelv, Storelva osv har stått fulle av fjøsfisk.

Det er også her Nikolaisen feiler fatalt i sitt verdensbilde. Målselv har hatt restriksjoner i mange, mange år. Bag-limits, utsetting av hofisk i august, men ikke minst nattefredning fra 00.00 til 06.00. Alle vet at fisket er på topp om natta i lav midnattsol, samt at laksen rører på seg mellom hølene i denne klare elva nattestid og dermed blir fiskbare, så bare dette tiltaket har spart 10-talls tonn gytefisk. Målselva har vært og er godt forvaltet, det er noe av grunnen til at det er ei god elv i dag. En storlaks for dagen er heller ingen urimelig kvote, for der er jo ingen årskvote!

Men jeg spør igjen Nikolaisen- fra Laukhelle-Lakselv og sørover i Troms, hvilke lyspunkter ser du egentlig der? Det står skralt til med bestandene der, ikke sant? "Blaffene" vi har hatt i småelvene i sørfylket er for en stor del i sesonger der rømte laks har gitt fangstøkninger, f. eks. for elvene i området fra Gratangen til Salangen, men rundt oppdretternes ILA-sump i S-Troms og generelt for småelvene nedover er det mye fredet elveareal eller svært tynne bestander. Over halvparten av elvene i Nordland er også stengt, mens flere vurderes stengt siden de "er på grensa", så din virkelighet stemmer ikke overhodet ikke overens med den virkelighet andre erfarer, både blant fiskere og forvaltere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha fått o-laks i øvre deler av Målselv, der jeg tør si å ha sett en del laks og har fisket mange sesonger. I nedre deler får de en del av sorten, og har hatt rimelig høyt innslag i prøvefiske på høsten. Småelvene i Troms har til dels opplevd "invasjoner" av o-laks enkelte år de siste tiårene. Salangselva, Skøelv, Storelva osv har stått fulle av fjøsfisk.

Det er også her Nikolaisen feiler fatalt i sitt verdensbilde. Målselv har hatt restriksjoner i mange, mange år. Bag-limits, utsetting av hofisk i august, men ikke minst nattefredning fra 00.00 til 06.00. Alle vet at fisket er på topp om natta i lav midnattsol, samt at laksen rører på seg mellom hølene i denne klare elva nattestid og dermed blir fiskbare, så bare dette tiltaket har spart 10-talls tonn gytefisk. Målselva har vært og er godt forvaltet, det er noe av grunnen til at det er ei god elv i dag. En storlaks for dagen er heller ingen urimelig kvote, for der er jo ingen årskvote!

Men jeg spør igjen Nikolaisen- fra Laukhelle-Lakselv og sørover i Troms, hvilke lyspunkter ser du egentlig der? Det står skralt til med bestandene der, ikke sant? "Blaffene" vi har hatt i småelvene i sørfylket er for en stor del i sesonger der rømte laks har gitt fangstøkninger, f. eks. for elvene i området fra Gratangen til Salangen, men rundt oppdretternes ILA-sump i S-Troms og generelt for småelvene nedover er det mye fredet elveareal eller svært tynne bestander. Over halvparten av elvene i Nordland er også stengt, mens flere vurderes stengt siden de "er på grensa", så din virkelighet stemmer ikke overhodet ikke overens med den virkelighet andre erfarer, både blant fiskere og forvaltere.

Jeg støtter oppfatningen din i at Målselva har vært og er forvaltet på en meget god måte og kvotene der er så romslige at alle bør være fornøyd. Jeg er også det.

Jeg kan også innrømme at jeg har favnet om Nordland i mine uttalelser og det har jeg gjort på for tynt grunnlag - blant annet at det tas rekordmye laks i Saltdalselva og at det tas eventyrfangster i sjøen i Lofoten.

Jeg står fast på at det er enorme mengder vill-laks langs kysten og i elvene i Troms og Finnmark. Og det er en virkelighetsoppfatning jeg deler med alle jeg har pratet med som har vært noen år i gamet, samt gamle sjølaksefiskere.

Det jeg irriterer meg over er at det oppfattes som en synd og glede seg over sunne bestander og at man høster av overskuddet når det er tilstede. Jeg er også frustrert over den urettferdige forvaltninga av elver som f.eks Skogsfjordelva. Når jeg begynte å fiske i Skogsfjordelva i 1984 åpnet elva 15 mai og stengte 1 september. Det har vært gode år og dårlige år, men for det meste har det vært jevnt fiske. De siste årene har fisket vært bra, men til tross for det innkortes sesongen og det er innført kvoter. Hvorfor? Fordi andre elver i andre landsdeler sliter?

Jeg regner med at du Per har lest rapporten til Martin Svenning om Målselv. Du er kanskje uenig i det positive som kommer fram her også? Du bør som biolog forstå at det faktisk er mulig å overbefolke ei elv også, det er ikke ubegrenset med næring i elva. Iflg rapporten kan det ha negativ effekt på produksjonen med for mye gytelaks på elva. Dette kalles å spare seg til fant.

Jeg mistenker at det er en skjult agenda bak alle reguleringene. Og det kan være at krisemaksimeringen er et middel for å legge økt press på oppdrettsnæringa. Ikke tolk dette som at jeg støtter oppdrettsnæringa.

Når det gjelder innslag av oppdrettslaks har jeg i løpet av 27 år fått 2 stykker - en i Skogsfjordelva og en i Repparfjordelva.

Igjen vil jeg oppfordre alle med genuin interesse for laksefiske om å fiske og spise laks med god samvittighet i sommer. Ihvertfall i Troms og Finnmark :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.