Gå til innhold
Fiskersiden

Forskjell på Front Drag Reels/Rear Drag Reels?


ChroniX
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å investere i en ny haspelsnelle, type Shimano Twin Power CI4 2500 FA.

Jeg har vært innom Shimanos hjemmeside for å finne mer informasjon om snellene, men på hjemmesiden deres får jeg opp et valg, nemlig Front Drag Reels/Rear Drag Reels. Hva er forskjellen på disse to typer sneller? På bildene ser de omtrent identiske ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Front drag har bremsen plassert foran.

Rear drag har bremsen plassert bak.....

Front drag gir plass til større bremseskiver, det er grunnen til at så å si alle veldig dyre sneller har front drag.

Mange foretrekker forøvrig rear drag allikevel på det grunnlag at det skal være lettere å justere den under kjøring av fisk.

I bunn og grunn er dette en smakssak og man kan fritt velge, med mindre man føler seg bundet til det aller øverste prissjiktet, hvor man, så vidt meg bekjent, er dømt til å velge front drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! :)

Så det like etter at jeg hadde postet innlegget, at bremsen var plassert forskjellige plasser.

Jeg havner nok i den kategorien som foretrekker bremsen plassert bak.

Front drag har bremsen plassert foran.

Rear drag har bremsen plassert bak.....

Front drag gir plass til større bremseskiver, det er grunnen til at så å si alle veldig dyre sneller har front drag.

Mange foretrekker forøvrig rear drag allikevel på det grunnlag at det skal være lettere å justere den under kjøring av fisk.

I bunn og grunn er dette en smakssak og man kan fritt velge, med mindre man føler seg bundet til det aller øverste prissjiktet, hvor man, så vidt meg bekjent, er dømt til å velge front drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havner nok i den kategorien som foretrekker bremsen plassert bak.

Sånn va eg og før. Men sånn e eg ikkje lenger. :) Gikk raskt over til å foretrekke frontbrems etter at jeg hadde prøvd diverse sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

front drag is a nuisance if you have the handle on the left and are right handed... always turning it the wrong way. rear drag is a nuisance if the drag knob rests on something like a rock or against the body, any movement readjusts the tension.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å investere i en ny haspelsnelle, type Shimano Twin Power CI4 2500 FA.

Jeg har vært innom Shimanos hjemmeside for å finne mer informasjon om snellene, men på hjemmesiden deres får jeg opp et valg, nemlig Front Drag Reels/Rear Drag Reels. Hva er forskjellen på disse to typer sneller? På bildene ser de omtrent identiske ut.

Bakplassert bremsejustering er trolig mest brukervennlig.

Om du har tenkt å presse utstyret til det ytterste mener jeg å ha lest at frontplassert brems med store bremseskiver er mykere enn for bakplasserte.

Har brukt begge deler selv og synes ikke frontplasseringen står veldig i veien ved kjøring av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.