Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske rundt Mosjøen.


GuleViking
 Share

Recommended Posts

Halloen folkens!

Har store planer om omrokkering av livssituasjonen. Flytter mest sannsynlig til Mosjøen og lurer på hvordan fiske er i i området.

Er fullt klar over at de nå har lagt Norges beste sjøørret-elv brakk for Rotenonbehandling, og antagligvis kommer den til å ligge urørlig i 6 år fremover. 6 år!!??

Uansett, fjorden som går rett utenfor Mosjøen må da huse noen prakteksemplar av diverse arter? Det jeg lurer på er om noen har noen hotspots for fiske fra land? Driver mye med "Surfcasting" og vanlig sportsfiske fra land. Sjø eller innsjø, det er like morro.

Setter pris på tips, kanskje noen blir med på en tur når sakene faller på plass:)

Anways, bent rods, and tight lines, people!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er selv fra Mosjøen, men har ikke de helt store tipsene å komme med dessverre. Selve fjorden er fryktelig dyp mange steder, og relativt uutforsket mtp moderne sportsfiske. Taes noen fine linefangster innimellom, og Speydork her på forumet har jo fått en del steinbit etter som jeg forstår. Blir spennende å se hva du finner :) Surfcasting blir du garantert den eneste som bedriver i hele området hehe! Jeg har prøvd et par ganger hjemme på ferie bare, men uten særlig resultat. Fikk lusuer fra land da, så det er sikker muligheter for litt av hvert. Områdene rundt S.sjøen burde kunne levere kveite mm også.

I ferskvann er saken enklere. Stort sett alle vann har pen ørret. Og du får jo kort innfallsvei til både børgefjell og lomsdal-visten nasjonalpark. I fjellene i Vefsn, Grane og Hattfjelldal er skal det nesten godt gjøres å ikke finne fin fisk uansett hvor du prøver. Hvor de riktig store lurer er nok godt bevarte hemmeligheter, som på alle steder, men det er ikke vanskelig å finne "ditt vann" :)

Lykke til, jeg er gjerne med på tur når jeg er hjemme. Ellers venter jeg i spenning på første fangstrapport, det er alt for liten aktivitet her på forumet fra den delen av landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næi tykje, kjæm dæ einno ein feskar te byn! Velkommen skal du være:).

Hotspots får vi snakke om når vi treffes uti fjorden:). Det fine med at fjorden er brådyp er jo at det er greit å nå bra plasser fra land.

Av arter har jeg fått mest steinbit,og tildels bra størrelse. Har stort sett fisket med store agn,så jeg er ikke bortskjemt med napp.Har såvidt prøvd mindre krok og agn og har da fått noen flyndrer,uer og annet småtteri. Torsk er stort sett ikke noe problem å få. Prøvde å pilke litt her om dagen og fikk flere mellom 5-7 kg. Fikk sei(på shad) opptil 8 kg her og dagen da jeg og fruen var ute. Kveita har jeg ikke fått ennå men den finnes,og flere har fått mindre utgaver her i sommer på både garn og stang.

Jeg har en liten båt i fjorden,og du kan gjerne være med en gang hvis du ønsker,no problemo.

Når det gjelder ferskvannsfiske så er det som Martins sier mye enklere. Det er drøssevis av flotte elver og vann her på Helgeland,så fisklaus blir du ikke.:)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra:)

Takker for svar folkens!!!

I og med at jeg er fra asfalt-Oslo, så er all fisk over kiloen ansett som beundringsverdig. Steinbitt over 2 kg. betyr for meg ny rekord . Gleder meg allerede. Speydork! Blir gjerne med på tur i båt ja, om jeg får fri fra sjefen og "kvalp'an" ;) Skal få solgt unna hus og diverse nå i Leksdalen, så er det Mosjøen neste stopp. Vel og merke at jeg får jobben på intensiven der;)

Anyways, Martins & Speydork,.... vi må snakkes når jeg kommer oppover;)

Bent rods and tight lines!!

Endret av GuleViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da har jeg landet i Mosjøen:)

Mye fint med å være ny her, og mye nytt å lære. Dialekten kommer ikke med det første, men å forstå dere mosjø-væringer går greit nok.

Synd å si men, fiskeutstyret er fortsatt i esker, men ved første anledning til å pakke dem ut,.... consider it done.

Om noen har lyst til å forbarme seg over en asfalt-unge og vis meg litt av hemlighetene som Nordland har, så ville jeg vært meget taknemlig. Vet dere har mange fine "hot-spots" her ute;)

Uansett, om noen vil ha selskap på isen eller glatte svaberg, så er jeg med så fremt jeg ikke er på arbeid. PM meg og vi kan sikkert arrangere noe:)

Bent rods and tight lines, folkens! Even if it's winter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 6 months later...

På grunn av alle omstendighetene med Vefsnfjorden med dobbelt rotenonbehandling i vassdragene her, lurer jeg på om det er andre plasser i nærliggende strøk man bør besøke?

Har bare bodd i Mosjøen litt over ett år, og kjenner egentlig ikke til så mange plasser i området.

Alternativer:


Leirfjorden

Ranfjorden (isåfall hvor? lang fjord, hehe)
Bjerka
Eldsfjorden

På de to sistnevnte plassene ligger enda isen, og jeg begynner å få en voldsom kløe etter litt kasting nå!

Noen som har tips ? :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.