Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske utenfor sesong i elv


Pr0t0typ3
 Share

Recommended Posts

Eg har søkt meg gal på nettet etter lover og forskrifter på det her...

Har 2 scenario som eg er ute etter regler på siden det har blitt en del lokale diskusjoner blant grunneigere...

Scenario 1:

I ei REGISTRERT lakse-elv (regner med at ei registrert lakse-elv står i denne listen: http://www.jakt-og-fiske.com/Norskelakseelver.htm ), er det lov å fiske utenfor sesong? Anadrome fisker skal vel uansett ut igjen, eller er det faktisk lov å ta denne også opp? Ikkje at eg ser vitsen i å ta opp en gyteklar fisk akkurat :P

Scenario 2:

I ei elv som IKKJE er registrert som lakse-elv men som faktisk er lakseførende (viser nok en gang til linken over), er det lov å fiske utenfor sesongen? Lenger nede, nærmere sjøen, så er den visstnok registrert (står fortsatt ikkje i listen i linken, men noen sier at den er registrert som lakse-elv der)...

Det "må" vel stå på lovdata.no sine sider, men det blir ganske så vanskelig å søke opp noe spesifikt... Funnet drøssevis med regler for alle mulige slags "rare" tilfeller :P Men finner ikkje noe som kan gi meg et godt svar på det her.

PS.

Om eg har postet i feil forum, vennligst flytt tråden til rett plass.... Det her var det nærmeste som passet til mine spørsmål. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å ikke tråle loven for å lete etter smutthull...

Er det et vassdrag som er registrert som lakse/SØ-førende så er det stengt om ikke annet er oppgitt. Er det allikevel en og annen anadrom fisk som sniker seg opp i et "uoppført" vassdrag og du føler deg lur, så ikke fisk der...

Generell regel om høsten er å ikke fiske nærmere enn 100-150m fra elveutløpet uansett om elven står oppført som lakseførende eller ikke.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gytefisken er ikkje interresan uansett. Lov til å fiske der er det jo, men anadrome fisker skal ut igjen. Ørreten kan fiskes på heile året den.

Til og med garn er lov for grunneigere her.

Det er ikkje nødvendigvis fisken eg er ute etter alltid. En gang iblant så er det for å teste ut nye fluer, og det kan no være greitt om den biter av og til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fylkesmannen som definerer reglene i lakseførende vassdrag. Jeg ville derfor tatt kontakt med fylkesmannen. En god start kan være i sjekke ut nettsidene til fylkesmannen, står ofte info om fiskeregler i lakseførende vassdrag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke sån at det er automatik i at en kan fiske ørret i anadrome vassdrag etter sesong vis ikke elva er registert her og der. Det kan finnes lokale administrative og forvaltningsmesige forbud også, så som flere nevner, hør med fylkesmannens fiskeforvalter i ditt fylke, der får du som oftest god info, lokale fiskeadministrasjoner er også behjelpelige med info som fredningstider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker til knutis og Olsen77 for dei gode tipsa der.

Har snakket med rådmannen idag, og han skulle sjekke det ut for meg. Er fullt klar over at det kan være lokale regler, og prøver selvfølgelig å holde meg til dei. Om eg har lov til å fiske etter ørreten der, så gjør eg selvfølgelig det.

Det er en fin plass for fluefiske siden at strømmen hjelper en "amatør" som meg, samtidig som at det er en fin plass for meg å teste ut nye fluer som eg lager ;)

Fisken er ikkje så bitevillig der dessverre, men allikevel artig å ta en utfordring med nye fluer. Eg binder meg et par nye kreasjoner for hver gang og binder dei utifra været som er den helga og størrelsen på elva. Har begynt å skjønne hvordan det funker med å "lese" elva og kunne ta med i beregningen på været osv.. Har hatt mykje meir hell med meg i år akkurat fordi at eg har skjønt litt meir hvordan dette henger sammen.

Sølvdokka (som eg IKKJE har "funnet opp" selv), er en ganske god en i denne elva, men en del av mine egne kreasjoner har også hatt hell her i år.

Om kreasjonene faktisk er noe som ikkje allerede eksisterer med et navn, tviler eg no egentlig på, men dei blir bundet utifra egen fantasi og.. vær, temperatur, vannstand osv.. Tipper meg gjerne til hva for farge-kombinasjon som då vil kunne fungere bedre enn en annen.

Endret av Pr0t0typ3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.