Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitejigg med smak...


Maritim
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere brukt gulp på shadene slik mange andre gjør, men synes egentlig det ser litt rart ut med den stive marken stikkende rett ut fra kroken. Helt sikkert ingen praktisk betydning, men har fundert på alternativer. Før årets kveitetur gikk jeg på apoteket og ba om den største sprøyta i sortimentet. Dama så litt rart på meg :) ,men fant frem greiene. I tilegg tok jeg med et par flasker Jum. De fleste har vel skjønt peket, men det hører til historia at jeg bruker savage gear cut bait. Dette fordi de har den glassklare coatingen. Jeg fører nåla inn på skrå (skarp vinkel) til spissen treffer overgangen fra klar til farget "gummi" , så er det bare å kjøre på. Lagene vil de-laminere og det skapes en boble. Jeg brukte tre bobler på hver side av shaden. Det tok ca 3/4 t for blærene å tømmes, og det funka utmerket. Nå veit ikke jeg om jeg hadde fått færre fisk uten, men utellinga var i hvertfal tipp topp. Kommer til å bunkre opp med Northern baits' krillicious og Salmonade til neste tur, så får vi se om det duger.. Ellers vil jeg til slutt nevne treblekroken bakerst på shaden. Det har blitt lansert en rekke måter å løse dette problemet på. Den måten jeg synes fungerer best, er å kntytte inn en treble(ikke for stor, men kraftig) med mono(0,4 e.l.) i øyet på shadhodet, sørge for at knuten i treblen er på høyde med halerota på shaden, og la det bli igjen ca. 10 cm med mono i den enden man normalt klipper inn til knuten. Denne enden kjører man gjennom shadhalerota ovenfra og ned. Dette fører til at treblekroken blir holdt i umiddelbar nærhet av den lokkende halen, uten at den påvirker gangen nevneverdig..

Shit fiske.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, både måten å bruke luktspray, men også bruk av assistkrok. Har du noe bilde på hvordan du festet treblen?

Beklager, men har ikke rota meg til å finne ut hvordan legge ut bilder... Uansett, når det gjelder treblekroken, er erfaringen min at motstanden i "gummien" er nok til å holde dette på plass hugg etter hugg... Jeg reiste nordover med en "koffert" full av shads, men endte opp med å bruke kun en, uka igjenom. Den så riktig nok rimelig fillerista ut, men fortsatte å fange fisk "to the bitter end"....

På ønskelista til julenissen i år; Cutbait herring på 690gr og 35 cm. (gjerne en på 8hg og 45cm også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror man er inne på noe her. kan ikke snakke om steder der det er store mengder med kveite som tromsø men der vi fisket i sommer var det sinnsykt mye mer effektivt med dead bait (hel sei) kontra jigg, var mye nysgjerrige kveiter etter jiggene men bare halenapping. bruk photobucket for å opplaste bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fiska både med og uten lukt, men dette er selvfølgelig for lite til å dra noen konklusjon. Om luktstoffene virker på kveita, er en stor jobb å bevise, men jeg går ut fra at det funker. Jeg tar ihvertfall ikke sjansen på å la være å bruke det :)

Tenker også at et prøvende nafs, kan gå over i helhjerta angrep, viss kveita får en duftsky i nesa. Cutbait herring, funka veldig bra til dette, da du kunne se blæra som dannet seg, og når den begynte å bli tømt. Som tidligere nevnt, virket det som det ble dannet fine blærer akkurat i overgangen fra farget til klar "støp" , som en slags delaminering. Dette er verre med andre shads. Man ser i vertfall ikke helt hva som skjer inni der.

Når det gjelder assist-kroken synes jeg det er et poeng å få den så nærme padletailen som mulig, uten å messe med bevegelsen. Dette oppnår man ved den før nevnte metoden, i tillegg, løser den ut, slik at jiggen oftest klarer seg bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter filosofien din 100% og det er ingen tvil om at kveita har god luktesans. Tror også at kveita har lettere for å inhalere jigen når den har smak. Vi har enda 2 måneder igjen av sesongen her nord og dette skal jeg bruke mye tid på å teste ut. Får tilsendt Krillicious og Salmonade fra Northernbaits nå så dette blir gøy.

Men jeg har ikke skjønt krokoppsettet ditt enda. Bruker du 0,40 mono på krokfortommen? Dette er alt for svakt. Eller bruker du bare 0,40 til å feste treblen til kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en trykkleif det der, skjønner at du stusset.. Det skulle selvfølgelig stå 1,4mm.. Ellers er det bare å la det sitte igjen 10cm av monoen i treblen. Denne enden trer man gjennom halerota på jiggen, ovenfra og ned. Viktig at assist-monoen fra jiggøye til trebbel er akkurat passe lang for å få et tightest mulig resultat. Tanken bak det hele er å holde kroken nærme padletailen samtidig som senestumpen tilater den sideveis bevegelsen. Treblen blir på en måte stående i ro, mens halen jobber like under den.

Har også en "forundringspakke" på vei i posten, så det blir spennende å prøve, morro at det er et norsk produkt også...

Hører veldig gjerne om erfaringene du gjør deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei M, av en eller annen grunn har denne unslippet meg... Det der var rett og slett et kjempetips! Siden jeg ikke er så innmari glad i SG jigger, begynte jeg å tenke på måter å få til dette på andre shader. Fikk lyst til å kjøpe klar plastisol og dyppe en ladning med Storm kropper i dette. For å se om det går an å få til det samme. Har også noen sånne lange og anorektiske shadkropper (disse, i 30cm: http://seeberg.no/index.php/softbaits--jigghoder?page=shop.product_details&flypage=tpflypage.tpl&product_id=2000&category_id=751), som jeg tror egner seg enda bedre for et ekstra lag med gummi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei M, av en eller annen grunn har denne unslippet meg... Det der var rett og slett et kjempetips! Siden jeg ikke er så innmari glad i SG jigger, begynte jeg å tenke på måter å få til dette på andre shader. Fikk lyst til å kjøpe klar plastisol og dyppe en ladning med Storm kropper i dette. For å se om det går an å få til det samme. Har også noen sånne lange og anorektiske shadkropper (disse, i 30cm: http://seeberg.no/index.php/softbaits--jigghoder?page=shop.product_details&flypage=tpflypage.tpl&product_id=2000&category_id=751), som jeg tror egner seg enda bedre for et ekstra lag med gummi.

God ide! Har vert inne på tanken å lage jigger til formålet fra bunnen, men det blir jo mye styr da. Modifisere Storm og andre er jo en veldig grei løsning. Si fra viss du skal shoppe Plastisol så kan vi dele en badge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei! Har til og med en gammal mikrobølgeovn vi kan bruke. Ser for meg å knyte tynn sene rundt halen på shadene, og legge alt oppi en liten plastkasse. Fylle opp med flytende plastisol, og så dra en og en jigg opp i passende fart, og henge til tørk. What could possibly go wrong?! :)

Akkurat nå er jeg opp til halsen i husprosjekter, men det går forhåpentligvis over etterhvert...

Noen som vet om denne plastisolen kan smeltes flere ganger? I tilfelle det trengs flere lag....

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt julemusikk og gløgg, så blir det jo reine nisseverkstedet :)

Menig fiskebolle er nok mannen å høre med, men jeg antar den kan smeltes flere ganger i og med at man kan smelte jigg for reparasjon....

Når man trekker shader med plastisol er det kansje også en mulighet å male om de jiggene med farger man man har hatt liten respons på..Kan sikkert også være en tanke å "trekke om" jigg som er fillete og utslitt, for å få en ny, sterk coating....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, juleverksted som gir mening! Antar du mener skikkelig gløgg? Da kan det bli noen kreative jigger utpå kvelden :)

Har et par favoritter som kunne nytt godt av et nytt lag gummi, ja....

Ikke dumt det der med maling. Mitt problem med fargevalg er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvem som er best, jeg har fått fisk på alle sammen.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nisseverksted med en god gløgg er aldri feil, men siden det snart er jul er det jo bare å ønske seg de nye "PREY HALIBUT TARGET" shaddene til Seeberg ;) Disse har både lukt, er riktig balansert, har suverene svømmeegenskaper, solid gummi, 3 festepunkter for line, 2 festepunkter for krok og utskiftbar krok (I følge Seeberg) Her kan ikke en gang et kinderegg måle seg :P

Her er vel alt du kan ønske deg til Ju... ehhh... KVEITEFISKE :D

Disse kan bli den nye store kveitemagneten. Forhåpentligvis er disse å finne i butikkene før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hule shads, slik som WaterWolf Lures - 9.5" Shadzilla:http://www.bigwoodmuskylures.com/lures.php?cat=swimbaits&make=&page=7

Putt litt skomgummi inni de og fyll på med lukt? Siden de er hule kan man rigge de med tyngere jigghoder av forskjellige sorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med hule shads, slik som WaterWolf Lures - 9.5" Shadzilla:http://www.bigwoodmuskylures.com/lures.php?cat=swimbaits&make=&page=7

Putt litt skomgummi inni de og fyll på med lukt? Siden de er hule kan man rigge de med tyngere jigghoder av forskjellige sorter.

Sikkert ingen dum ide' verdt å teste ut. veit du foresten om plastisol kan smeltes og herdes flere ganger etter hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper plastisol ligner den på melk, først når man varmer den opp blir den klar. Man kan smelte den på nytt flere ganger, men man må passe på å ikke svi den. Det går også å smelte ødelagte jigger til nye, men kjøpejigger inneholder ofte myknere som kan lukte mye ved smelting(sikkert ikke bra å puste inn).

Mulig jeg prøver å lage en kveitejigg, men det krever ganske mye plastisol per jigg(som i små mengder koster en del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noen "kjøkkenbordtester" med krillicious i dag. Satte greiene i kjøleskapet for å imitere forholda tempraturmessig for forestående tur. Den kanylen jeg har brukt tidligere på jum, er 1,2mm. Dette ble for liten diameter på kald krilljuice. Det ble alt for tungt å få inn i sprøyta, det gikk, men tok for lang tid. Så her må man ut å shoppe. Mulig jeg må ta kontakt med en vetrenær. Ser for meg at 2mm er en fin diameter, skal prøve å få tak i til uka, så får vi se. Når jeg først hadde fått sausen inn i sprøyta, ( for det gikk jo, det var bare veldig tregt) og fikk satt skuddet i shaden :) ,så var det veldig fin "lekasje". Regner med denne blir ganske lik selv om jeg dobler diametern på nåla. Går ut fra at spensten i plastisolen har mye å si for dette. Gikk forøvrig inn gjennom samme "sårkanal" for å hente ut juicen i blæra, når jeg hadde sett det jeg ville, og inn igjen for å sette "jum" for å samenligne, og det så ikke ut til å forandre "lekasjen". Blir veldig spennende å ta dette ut i felten, for dette lukta "buissiness" har heller ingen grunn til å tvile på reklameteksten som sier at produktet ikke er utblanda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte sprøyte i hestestørrelse på maxbo, i tapet-avdelingen. Brukes for å sprøyte inn tapetklister hvis man har fått blærer.

Sikkert ikke dumt. Var det den som det følger 3 nåler med? Fikk et tips fra northern baits på ei slik limnål. Hvilke(n) diameter(e) er det på dem du har kjøpt? Og hva var prisen? Jeg tror jeg først kommer til sjekke om jeg finner ei 2mm kanyle, all den tid de koster 1 kr pr stykk. Er ikke så ofte man får sjansen til å kjøpe noe som koster 1kr.... :)

kan du ikke dra ut den du trykker på på sprøyta og tømme det oppi den veien da?trenger da ikke suge det opp i sprøyta.

For så vidt et poeng, men på havet med meterhøye bølger ser jeg for meg mye søl, og potensielle microkatastrofer a'la all "godlukta" rett i dørken.... Tror nok det er en lettere løsning å finne riktig kanylediameter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ideen. Et triks kan jo være å ha sprøyter med godstoff i og kanylen/spissen i beskyttelseetuiet. så er det bare å sette spissen på og sette fikset. Ferdig Fix for fisken.

Absolutt et alternativ, men med to fiskere og en hel dag på havet, blir det mange sprøyter. Tror også det blir en del "klin", sprøytene er jo ikke tette, og åpninga blir stor uten kanyle. Tror fortsatt større kanyle er løsningen, men takk for innspill!

Ser for meg at når dette blir en braksuksess, :) kommer northern baits til å få lagd en utskiftbar kork til flaskene sine som er lagd slik som korken på en vaksineflaske, altså et område i gummi, som man kan stikke tvers jennom. Denne korken setter man på den flaska man skal bruke der og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.