Gå til innhold
Fiskersiden

Service av Avet sneller


TommyJ
 Share

Recommended Posts

Har 3 stk Avet MXL 2/4 sneller som jeg skulle hatt service på , hvem gjør slikt i landet her ?

Har plukket fra hverandre den ene snella og gjort rent , men både før og etter dette er det en noe rå gange , mulig et lager som er gåen. Dette er den snella som er mest brukt og med de tyngste jigene så at et lager er slitt er ikke umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved gjennomgang av mine hadde jeg et kulelager som hadde begynt å slite. Sendte mail til Avet direkte i og med at jeg har venstresveivede modeller som ikke føres i Norge. Beskrev problemet og hvilket delenummer det dreide seg om. Fikk etter en liten stund hyggelig mail tilbake hvor jeg fikk beskjed om at noen ville ta kontakt ang betaling og at han skulle sende delene. Fikk en hyggelig lapp med en pose deler der han hadde lagt med reservekulelagere til de fleste plasseringer samt beskrevet hvilke deler han ville bytte samtidig som det kulelageret jeg hadde problemer med pga at det var en liten mulighet for å få følgefeil. Har kjent over samtlige kulelager og det var kun det akutelle som ble byttet. Snellen er god som ny etter at den hadde begynt få litt kaffekvernlyd pga et havarert kulelager.

Antar at det er Avet MXL 6/4-2 du har da jeg ikke finner noen med betegnelsen du oppgir. På min var det delen med nummer 24 på denne tegningen som forårsaket problemet: http://www.avetreels.net/uploads/MXL_2-SPEED.pdf

Ikke umulig det er det samme på din...

I hvertfall et forslag til feilsøking og løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra service fra Avet! Har lignende erfaring med Penn, Shimano og Okuma.

Pass på å ALDRI dra på mer brems enn spesifisert som max fra fabrikant. Gjør du det, og samtidig sveiver på snella, er du på full fart mot kaffekvern. Gjelder altså leverdrag sneller, både Avet og "kopistene" (dvs resten).

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger

Har fått svar fra Seeberg og at det er bare å sende inn snella / snellene , men skal ringe de i morra ang pris.

Espen : Interessant info , men hvordan fant du ut at det var akkurat det kulelagret ?

Hva gjør dere andre med snellene deres etter en fisketur ? Jeg spyler over de med ferskvann , men jeg har en mistanke om at det er kommet vann inn i snellene og det er jo ikke lagrene spesielt glad i. Jeg merker meg på snelle nr 2 at den begynner å få en noe rå gange den også , mulig samme problemet som snelle nr 1 , de er brukt mye i sommer.

Det er forøvrig riktig at det er MXL 6/4 - 2 det er snakk om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy cow, lønner seg å skru Avet selv med andre ord... På Avet sneller er det viktig å spyle med spaken i Strike posisjon, ellers kan det komme vann inn på bremseskivene. Det liker de svært dårlig, siden Avet kjører tørre (usmurte) skiver. Det samme gjelder hvis snella er utsatt for sjøsprøyt under transport: Strike!

Dette gjelder forsåvidt en del andre merker også. Shimano er imidlertid ganske gode på vanntetting av brems på sine sneller.

Når det gjelder snellene mine, så spyler jeg (svak stråle) med ferskvann. Av og til i løpet av sesongen åpner jeg dem opp (splitter snella, men tar ikke fra hverandre) og lar ligge noen dager på et varmt og tørt sted for å tørke opp. Full smøring ca en gang i sesongen (lagre, drev, brems, etc).

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut av det fordi jeg demonterte hle snella og allerde under demontering la jeg merke til at dette var eneste sted med sort farge på olje/fett. Samtidit fikk jeg den samme kvernelyden under rotering av dette kulelageret. Samtidig lot den akslingen som stod opp fra den seg vippe noe fra side til side.

Et annet triks er selvsagt å sveive etter å ha åpnet snellen og så plukke ut litt og litt og høre når lyden gir seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med Tom Seeberg i dag. Og han sier at snellene får service i Norge , og det koster mellom 400-600kr pr snelle avhengig av hvor mye som må gjøres , hvor mange lager som må skiftes osv.. De har kulelager på lager , så jeg kommer til å sende inn mine sneller etter endt sesong og få de servet , i tillegg vil jeg ha sendt ekstra kulelager i retur sammen med snellene så jeg kan skifte de selv ved senere behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med Tom Seeberg i dag. Og han sier at snellene får service i Norge , og det koster mellom 400-600kr pr snelle avhengig av hvor mye som må gjøres , hvor mange lager som må skiftes osv.. De har kulelager på lager , så jeg kommer til å sende inn mine sneller etter endt sesong og få de servet , i tillegg vil jeg ha sendt ekstra kulelager i retur sammen med snellene så jeg kan skifte de selv ved senere behov.

Tar de imot egenimporterte sneller også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de tar 4-600 kr for service på snellene så skiller de neppe på importtype. Du betaler for en service og får nettopp det. Garantiordning for egenimport eller garantiserviceoppdrag vil nok stille seg noe anderledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering :

Snellene ankom i dag fra service , tok ca 2 uker fra jeg sendte de til jeg hadde de hjemme igjen , noe jeg synes er veldig bra.

Snelle 1 : Skiftet 4 kulelager samt rengjort og oppsmurt

Snelle 2 : Skiftet 3 kulelager samt rengjort og oppsmurt

Total pris 1229kr

Edit : Med i denne prisen var også 4 nye ekstra kulelager + fett

Endret av TommyJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.