Gå til innhold
Fiskersiden

Laksestang til duppmeite


kje
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte nettopp en 13 fots laksestang (20-80gr) og lurte på om den kan brukes til duppmeite? Må jeg da ha en dupp som tåler minst 20gr?

Kan den også brukes til sjøfiske med wobblere? Da må vel wobblerene veie minst 20gr... blir de da for store til å bruke fra land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp en 13 fots laksestang (20-80gr) og lurte på om den kan brukes til duppmeite? Må jeg da ha en dupp som tåler minst 20gr?

Kan den også brukes til sjøfiske med wobblere? Da må vel wobblerene veie minst 20gr... blir de da for store til å bruke fra land?

Ville ikke brukt stanga til noen av delene. Med ei så stiv stang får du problemer med at brislingen detter av, og woblere klarer ikke å spenne opp stanga. Og viss du først får sjøørreten til å ta (går ut fra det er den du er ute etter p.g.a tidligere tråd om dette) så blir det litt som å skyte spurv med kanon. Prøv heller å finn en stang på tilbud som har en øvre kastevekt på rundt 30gr. Mye morsomere, mer behagelig å fiske med, mere skånsomt mot agnsild, og myk nok til å spennes opp av egnede woblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 7-21gr stang jeg bruker til wobbler/sluk fiske, men tenkte kanskje jeg kunne bruke denne laksestanga til duppmeite samtidig?

steady: Jeg bestillte en 18gr dupp på nett. Når jeg bruker den må agn og søkke tilsammen veie 18gram?

Maritim: Laksestanga virker myk og fin. Hvis jeg bruker Arve Michaelsens metode for "strikking av løs brisling" holder den seg kanskje fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 7-21gr stang jeg bruker til wobbler/sluk fiske, men tenkte kanskje jeg kunne bruke denne laksestanga til duppmeite samtidig?

steady: Jeg bestillte en 18gr dupp på nett. Når jeg bruker den må agn og søkke tilsammen veie 18gram?

Maritim: Laksestanga virker myk og fin. Hvis jeg bruker Arve Michaelsens metode for "strikking av løs brisling" holder den seg kanskje fast?

Viss det står 18g på duppen, og det er en meitedupp, så er 18g den mengde bly du skal bruke for at duppen skal ligge riktig i vannet.

Det er et poeng at fisken kjenner minst mulig motstand når den drar duppen under, derfor er meitedupper merket pådenne måten...

Når det gjelder laksestanga må du jo bare prøve, jeg har et par stenger med tilsvarende kastevekt, og de ville jeg aldri brukt, de er alt for "raske" i aksjonen. Jeg tror du får trøbbel, "strikking" eller ei, men prøv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss det står 18g på duppen, og det er en meitedupp, så er 18g den mengde bly du skal bruke for at duppen skal ligge riktig i vannet.

Det er Cralusso UFO 18gr dupp. Er det en meitedupp?

Når det gjelder laksestanga må du jo bare prøve, jeg har et par stenger med tilsvarende kastevekt, og de ville jeg aldri brukt, de er alt for "raske" i aksjonen. Jeg tror du får trøbbel, "strikking" eller ei, men prøv....

Jeg skal prøve! :P

Bare å prøve, fungerer det dårlig kan du bruke den til bunnmeite i stede.

Funker den til bunnmeite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duppen kjenner jeg ikke, men viss permagnar leser tråden, så kan han sikkert svare på det.

Ja det var han som anbefalte den til meg :) han var veldig hjelpsom. Tar vel noen uker før jeg får duppen fra Canada...

Den omtalte stanga funker helt sikkert utmerket til bånnmeite. Da bruker du fastere agn og kan surre i vei med agnstrikk, og bruke tunge blylodd. Så da er det bare å kline til..

Stilig, bunnmeite må prøves! Kan nesten ikke vente med å prøve... :P

Håper bare været blir litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.