Gå til innhold
Fiskersiden

spørsmål om e-bay


cannonbang
 Share

Recommended Posts

hei

Jeg har sittet og sett litt på e-bay, og lurer på om dere som handler der kan komme med noen tips. Jeg har litt lyst til å handle fluebindermaterialer som er vanskelige/dyre her hjemme. Det er ikke snakk om truede arter, primært fasanhaler og lignende. Er det trygt å handle fra Asia (kina og hong kong). Hvilken betalingsmåte er tryggest, Visa eller Paypal?

Noen som har erfaringer og gode råd?

Er klar over momsreglene, vurderer å registrere meg på tollvesenets side for automatisk momsbelastning. noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paypal er så trygt som du kan få det, med garantier o.l. ved hvert kjøp (så lenge det er gjort innenfor eBay-systemet). Se på feedback-ratingen til selgeren du vurderer å handle fra - har vedkommende mye feedback, hvor stor er positiv feedback-scoren, hvor mange salg har blitt gjort osv. Har til dags dato aldri blir lurt på varer via eBay, tror du kan handle trygt så lenge du sjekker småtteri før kjøp. Husk også å dobbelsjekke frakten til Norge; ofte er summen du ser når du klikker på varen summen for frakt innen landet varen selges fra (veldig vanlig på varer i USA blant annet), slik at du ikke finner ut at det koster $80 å sende en pose fjær til Norge. :D

Frakt og moms behøver du ikke registrere deg for, der går det litt på lykke og fromme og tollernes humør virker det som he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har godt over 100 kjøp på e-bay.

Legg inn et kredittkort på en PayPal-konto, så er det sikkert som banken. :)

Når det gjelder toll/mva, så har jeg tilgode å bli stoppet.

Kjøper man fra Asia, så setter ofte selgeren opp fraktbeløpet som verdi samt plusser på gift.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode svar. de tingene jeg skal kjøpe koster ikke så mye, og den mest interessante selgeren reklamerer med worldwide fraktfritt. dety er først og fremst en pakke med 5 senterhalefjær fra amherstfasan jeg er ute etter, og også firertipfjærene fra denne fuglen. så også en del andre ting av interesse, men det blir kanskje senere. Skal ta opp igjen litt gamle kunster og binde litt klassisk fjærvinger, og en del kombi fjær/hår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de sender fraktfritt så sender du smårodre for under 200,- pr gang om det er småtteri du skal ha likevel - da er det under tollgrensa. Er en god del som sender fraktfritt fra østen. Reg VISA på Paypal, klart enklest. Som de andre også har sagt - sjekk tilbakemeldingsantall og status for selgeren. De fleste seriøse har et solid antall handler på samvittigheten samt nær 100% positive tilbakemeldinger. Når det gjelder hår og fjær er det ikke dumt å gjøre noen små testbestillinger først. Som du sikkert vet fra butikker du er innom kan kvaliteten variere en god del på slike varer og er derfor smart å teste en bestillling først med litt av hvert av det du skal ha mer av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt en hel hau med ting fra ebay, aldri hatt noe store problemer.

Jeg har hatt ett par problemer med selve produktet.

Men i alle tilfeller jeg har opplevet har jeg meldt dette til selger, og som regel legger dem seg padde flate....

Ene gangen fikk jeg fullt beløp tilbake betalt, og jeg fikk beholde produktet.

En annen gang opplevert jeg at bil som fraktet forsendingen min var i en ulykke... så ny vare kom ikke inn før 1mnd etter.

Selger sendte mail med engang.. og spurte om jeg ønsket pengene tilbake.. eller om jeg ønsket å vente til varen var inne på lager igjen.

Jeg sa jeg kunne vente... så han la oppi en ekstra "gave" pga lang leverings tid.

Jeg bruker paypal og visa.. paypal har best sikkerhet dersom du ikke får som levert.

Ellers er jo visa relativt sikkert....

Eneste "problemet" med ebay jeg har.. er at det er for lett å bestille ;)

Har brukt endel tusen lapper der ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.