Gå til innhold
Fiskersiden

Favoritt laksefiske DVD`er?


Stinger
 Share

Recommended Posts

Leeeenge igjen til sesongstart, og har allerede tatt frem laksefilmene fra hylla og vært gjennom en del av disse i akutt lengsel til juni... Hva er dine favoritt laksefiske favoritt DVD`er, dvs filmer som vi andre bare må ha?? Mine favoritter er:

1) Laksefiske med enhånds med Granbo (sett uttallige ganger og får opp pulsen en rekke ganger underveis - det denne mangler i det filmtekniske sammenlignet med en del andre tas igjen i ekte fiskeglede og sjarm)

2) Laksefeber fra Claussen (ikke sett så mange ganger, men får opp pulsen også her)

3) Storlaxens rike med Frødin (rett og slett fordi det er så mye stor fisk i den...)

4) Drømmen om Alta

5) Fiskesommer i Gaula (fin film, men lite action)

Deretter kommer Mortensen filmene som er litt for lite fiskeglede men bra teknisk og mye fisk, praktisk tohåndsfiske med syrstad`s, orkla - fluefiskerens elv)

På bunn av listen er Atlanterhavslaksen - det siste riket og Laksefiskeskolen

Dvs de filmene jeg husker at jeg har, men vil ha mer...mer...mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leeeenge igjen til sesongstart, og har allerede tatt frem laksefilmene fra hylla og vært gjennom en del av disse i akutt lengsel til juni... Hva er dine favoritt laksefiske favoritt DVD`er, dvs filmer som vi andre bare må ha?? Mine favoritter er:

1) Laksefiske med enhånds med Granbo (sett uttallige ganger og får opp pulsen en rekke ganger underveis - det denne mangler i det filmtekniske sammenlignet med en del andre tas igjen i ekte fiskeglede og sjarm)

2) Laksefeber fra Claussen (ikke sett så mange ganger, men får opp pulsen også her)

3) Storlaxens rike med Frødin (rett og slett fordi det er så mye stor fisk i den...)

4) Drømmen om Alta

5) Fiskesommer i Gaula (fin film, men lite action)

Deretter kommer Mortensen filmene som er litt for lite fiskeglede men bra teknisk og mye fisk, praktisk tohåndsfiske med syrstad`s, orkla - fluefiskerens elv)

På bunn av listen er Atlanterhavslaksen - det siste riket og Laksefiskeskolen

Dvs de filmene jeg husker at jeg har, men vil ha mer...mer...mer :)

Er ikkje laget så mange laksefilmer som er bra, men noen er det jo dei siste årene og det er noen av dei du nevner. Hadde noen klart å lage laksefilmer på lik linje med dei beste Tarpon filmene så hadde det vært noe.

Så min favoritt er den vi sjølv har laget.. he he. Håper det virkelig kommer en laksefilm med god filming, klare scener, action scener, og stor fisk. Det ønsker eg til jul :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkla - folkefiskets elv. Fine nattopptak med sø-fiske som jeg hadde sansen for. Pluss litt småjabbing med bl.a. Børre Pettersen. Og artige glimt fra Orkla.

Gaulfossen - husker ikke hva den heter.

Ellers styrer jeg unna alle DVD som bare handler om fluefiske og utstyr, blir for mye dilldall. Liker best filmer som får fram stemningen ved elva, og allroundfiske. Så DVD`en fra Gaula som snart kommer ut skal jeg definitivt ikke kjøpe. Mere reklame for Mannfred Raguse sine vald (NFC) skal ikke jeg være med på å sponse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmer som bare handler om fluefiskeutstyr, teknikk og sånt no har sin misjon men det er ikke å få opp pulsen! Jeg vil se laksefighter, glede og skuffelse, stryk, strømkanter og brekk, bøyde stenger og utras og lyden av utras, sneller som tømmes for snøre, stor elv og liten elv, steiner og mygg! Ønsker meg rett og slett det umulige... ønsker meg 1.juni! ... Evt en film som gjør det mulig å late som om det er akkurat det... Den ultimate laksefilmen!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Er dessverre ikke så altfor mange laksefiske-filmer fra Norge å skryte av. De jeg har hatt mye glede av, er Arne Nævra sine filmer: Drømmen om Alta og "den fra Gaulfossen". Den siste har visstnok ikke kommet på dvd, kun VHS, men er en herlig laksefilm... Mange drepte laks, så det er kanskje ikke politisk korrekt å relansere den på dvd?

Ellers liker jeg Bård Tufte og Lars Lenths besøk i Lærdal.... Vestlandet, perfekt vannføring og flotte fisker.... Ah....

En film som ble sendt for mange år siden på NRK, og som jeg gjerne skulle sett igjen, er den fra Rauma om laksefiske, Bromley-Davenport, engelske lakselorder, Vidar Skiri, etc. Like lakseaction, men fantastiske bilder og atmosfære...

Dessuten er Frødins laksefilm fra Alta ok....

Endret av AtleJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel det meste som er vist på TV siden slutten på 80-tallet. Men på VHS. Den fra Orkla heter "Orkla - Folkefiskets elv" (DVD). Har en fra Rauma der det reklameres for Black Shadow fluesneller tror jeg det var. Og instruksjon i speycast og der man ser laksen kommer opp og snuser på flua. Nævrafilmen fra Alta er en slager ja :shifty:. Og Karasjokka (sikkert skriveleif), med noen samer som fisker oppe i en kulp langt oppe i elva var morsom. Mye mygg og laks, og ikke alltid så elegante kast på fluestanga, men de fikk da laks og mye styr for å få de inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få de VHS filmene over på DVD??? :geek:

Bestiller i så fall en kopi :)

Jeg har vel det meste som er vist på TV siden slutten på 80-tallet. Men på VHS. Den fra Orkla heter "Orkla - Folkefiskets elv" (DVD). Har en fra Rauma der det reklameres for Black Shadow fluesneller tror jeg det var. Og instruksjon i speycast og der man ser laksen kommer opp og snuser på flua. Nævrafilmen fra Alta er en slager ja :shifty:. Og Karasjokka (sikkert skriveleif), med noen samer som fisker oppe i en kulp langt oppe i elva var morsom. Mye mygg og laks, og ikke alltid så elegante kast på fluestanga, men de fikk da laks og mye styr for å få de inn.

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ordnes, send evt. en PM. Men travelt akkurat nå, kan fikse dette senere i vinter :shifty: Driver å kopierer unike opptak just nu fra en nærliggende elv, med skikkelige bamser og panserfiske fra 80-tallet. Private opptak, så dette er kun til intern bruk, for de involverte på filmen :shifty:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

jeg gidder ikke og lage en ny tråd bare for og spørre etter noen laksefilmer jeg så her på forumet for 1-3år siden, husker ikke helt når jeg så de, men jeg så de :P

det var en kar som fiska smålaks på rundt kilo' med en liten 7,6ft 3/4 stang i en liten bekk innimellom noen trær og drit, hadde vært kos hvis noen huska hvem filmer det er snakk om og kunne posta en link (ja jeg har søkt og leita selv) jeg blei litt inspirert av det indianer fisket og vil teste det samme selv til sommern :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om det ikke er mine filmer du tenker på:

Her er et par klipp fra da jeg tok med meg minstemann på 10 år til den samme bekken for at han skulle få debutere med laks på flue:

De beste klippene er det vel Sølvreven som sitter på, etter at han var med meg som filmfotograf en kveld. En jobb han løste alldeles utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var dine filmer jeg tenke på ja :D fikk ikke akuratt mindre lyst til og fiske smålaks med "barnestanga" nå :P heheh

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=56180&hl=%2Bsm%E5laks+%2Bp%E5+%2Bflue&fromsearch=1

Her er tråden du så snuttene i, viss du tenker å satse på "micro-laksefiske" til somern, er det mulig du kan plukke opp noen tips her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

det der ser helt sykt morsomt ut :D gjett om det skal testes til våren med #2'r stanga :P

hvis noen vet om plasser det er muligt og bedrive sånt fiske i telemark/vestfold, så send meg gjerne en pm :D (neida, jeg skal ikke fortelle om plassene til en haug folk og jeg skal ikke kakke all fisken jeg får)

Endret av Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.