Gå til innhold
Fiskersiden

Bygge ørrettrapp e.l. - tips?


Kveldulv
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner en grunneier som har en kunstig ørretbestand i et (veldig lite) vann. Vannet har en bekk som renner ut, men allerede etter en halvmeter-meter er det et loddrett fall (ca. 1 m) som gjør det umulig for ørret å ta seg opp igjen i vannet. Det ser ut til at det ikke er tilførsel av ny fisk i vannet. Yngel er observert nedenfor fallet, men dette kan være grunnet at rogn, eller nyklekket fisk fra bekkens første halvmeter faller ned. Ellers skal det også være mulig at sjøørret fra sjøen har vandret opp til fallet, ettersom bekken har sjøforbindelse dit.

Det hadde vært gøy å gjøre det mulig for ørreten å vandre uhindret fra bekk til vann, og samtidig gjøre det mulig for sjøørret å svømme opp i vannet.

Noen tips for å lage en slags ørret-trapp?

Jeg har hørt at man ikke får ørret til å svømme i rør, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestanden ble satt ut etter kalking for x antall år siden (formodentlig med alt av papirer på stell). Når jeg sa kunstig, mente jeg egentlig bare at den ikke reproduserer seg. Det er de samme ørretene som står der.

Vel, jeg spør uansett hypotetisk, så dette er et sidespor. Man har vel knapt lov å rydde en bekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt i slike bekker så har vel det vært mest vanlig å kun bruke steiner som man bygger opp til itt mindre bratt fall. Skal ikke mye til føre fisken kan vadre opp. Bare det er noen vannstråler uten for mye luft så drar de seg opp. For mye hvitt skum i fallet gjør at fisken ikke får tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er tilstanden i vannet nå da? Jeg tenker på størelse, k-faktor, mengder o.s.v.

Grunnen til at jeg spør, er at et vann har bare næring til så og så mange fisk (biomasse). Dette kan fordeles på mange små, eller færre større individer. Det kan jo tenkes at det lille vannet ikke har plass til mer en den lille reproduksjonen som er. Er jo ikke gøy med en mill. ti cm. "skiftenøkler" heller...

Forøvrig burde ikke et fall på en meter utgjøre noe effektivt vandringshinder for ørret av en viss størelse. Så sjøørretten burde kunne finne frem allerede. Når det gjelder yngel på nedsiden, kan dette ha vert fisk som har sluppet seg over kanten og gytt på nedsiden av "hinderet", eller sjøørret som har gått opp fra sjøen og gytt. Begge deler burde skje regelmessig viss bekken er egnet for gyting....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at på toppen av fallet renner vannet over en ganske flat stein, så det som renner ned er det motsatte av konsentrert. I tilleg er det et trangt pass. Jeg kan ikke se det som mulig i dag for noen fisk å ta seg opp.

Vannet er lite men dypt, det virker som om ørreten hovedsakelig spiser bunndyr, ettersom vak er en sjelden affære, og også indikert av kjøttfargen. Jeg tror ikke man har fått eller sett individer under kiloen, men vannet er svært lite fisket i, så det er for tidlig å si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.