Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilket kaliber skal jeg velge?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Det er lov å avlive villkatter om man har fått lov til det, mattilsynet kan hjelpe til med sånt, men du har ikke lov til å sette deg på post hjemme å skyte dem, da driver du med jakt, og villkatter er ikke jaktbar art. Man kan få lånt bur av kommunen eller mattilsynet til å fange katter, så leverer man dem inn til avlivning". Det er flere paragrafer i loven som omhandler nettopp dette. Dette har vært diskutert i det vide og brede på det store norske jakt og skyteforumet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt 308'n til jakt og 22 LR til trening. Du får tunge salogrifler som blir ganske lik en ordinær jaktrifle i bruk. Foruten rekrylen da. Skal du ha "totaldemping" er det som nevnt over kun subsonic ammo som gjelder. Til og med den gir en smell i annslaget.

Hvis jeg skal bytte rile blir det helt klart en 308W igjen. Høy presisjon og stabilitet som ikke mange andre kaliber kan måle seg med. Kanter ikke så lett som de lengre kulene i 6,5 og 7mm. 5,6mm kalibrene kan ha god presisjon, men er ikke glad i vind eller f.eks. gresstrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt ulike kalibre selv...

min .223 solgte jeg etter å ha brukt fabrik ammo, helmanter på to ærfugl, samt Laupa blyspiss på et rådyr. På rådyret ble bogen samt alt av ribbein ol ødelagt på begge sider.

.222 er jo nesten tilsvarende men er nå veldig dyr i innkjøp..

Skal du ha en rifle til storvilt og ned er jo 6,5x55 et glimrende våpen. Min ombygde Mauser spiser alt og på 100 m går alle typer ammunisjon hull i hull.

Trening samt for små fugler som due og ender er jo .22LR et artig og effektivt kaliber.

Uansett. hold deg borte fra raske kalibre som 223 etc dersom du har ønske om å spise det du skyter på .

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å avlive villkatter om man har fått lov til det, mattilsynet kan hjelpe til med sånt, men du har ikke lov til å sette deg på post hjemme å skyte dem, da driver du med jakt, og villkatter er ikke jaktbar art. Man kan få lånt bur av kommunen eller mattilsynet til å fange katter, så leverer man dem inn til avlivning". Det er flere paragrafer i loven som omhandler nettopp dette. Dette har vært diskutert i det vide og brede på det store norske jakt og skyteforumet også.

Desverre har du nok rett i det ja, det diskuteres nok mye(for mye).

Har mer sansen for handling jeg da, er ikke allt som trenger å prates om når det kommer til katt :gun: .

Heldigvis har jeg en helt annen respekt når det kommer til villt og fugler :bow: .

Slik jeg ser det nå, så er valget mitt som følger:

.223 til blink, konkurranse og skadedyr eller 6,5-55 til hva som helst.

Har jo alltids .308 stående fra før om det blir .223.

Det har ikke noe å si at den børsa jeg har fra før i utgangspunktet blei invilget til jaktfelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle, når du tar jegerprøven kan du kjøpe 6 jaktvåpen etter eget ønske, konkurransevåpen har ikke noe påvirkning på dette, Jeg har en Tikka T3 i .223 som jeg lurer på å omregistrere til konkurransevåpen da den kun har blitt brukt til jaktfelt, så frigjør jeg en plass på våpengarderoben også.

Problemet når det gjelder katter er at de er små mål, og visstnok temmelige seige, så rifle er et dårlig valg uansett, du risikerer at katten løper skrikende bort til naboen, også blir du politianmeldt for dyremishandling og brudd på viltloven.

Dessuten er katter fine dyr, jeg hadde katt selv i 13 år, men skjønner selvsagt at villkatter kan være plagsomt, men da kan man i det minste avlive de på en ordentlig måte.

Skyter man tyngre kuler i .223 er det et helt fint kaliber til matvilt, det fordrer at man har børse med riktig riflestining, men dette har blitt mer og mer vanlig med åra. Min har 1-8, og da har man godt utvalg i alt fra kråkesprengerkuler til snillere jaktkuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villkatter er katastrofe for småfugler! Vis du søker fylkesmann/mattilsyn om fangst med felle og avliver faenskapet i fella tror jeg det kan være stor tjans for å få lov til det.

At privatpersjoner uten tilknytning til lokal viltpatrulie skal få tilatelse til å skyte katter er lite trolig. Som felle er burfelle med trykplate og fallem og annbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp 223! Billig ammo, stort utvalg og kan brukes til jakt opp til og med rådyr. Til større vilt har du jo .308 fra før. Finnes mye ammunisjon på markedet så det er ikke noe problem å finne kuler som kan brukes til f.eks rypejakt uten mye kjøttødeleggelse :). Skal gå til anskaffelse av en .223 selv snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.