Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilket kaliber skal jeg velge?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Har lurt på å ta jegerprøven i årevis, håper det skjer dette året.

Har ei 308 rifle fra før, blei kjøpt til banebruk(jaktfelt) i sin tid.

Er sugen på et lettere kaliber, men usikker på hvilket jeg burde gå for.

Forskjellige ting å ta hensyn til(etter mitt hode) er treffsikkerhet, muligheten for skikkelig lyddemping, bruksområde ved jakt og selvfølgelig pris og tigjengelighet på anmo.

Elsker å skyte på blink, så her snakker vi ikke bare om de få skuddene ved evt jakt(derfor er pris på ammo et tema)

De to kalibrene jeg først får inn i tankene er 222/223 og 22 magnum.

Erfaringer og synspunkter er velkommne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 308 og ser liksom ikke helt vitsen med å kjøpe en 6,5x55, til det er kalibrene litt for like i rekyl, ammopris etc. Jeg hadde valgt et litt mindre kaliber, men hvilke vet jeg ikke helt(det blir mitt neste kjøp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6,5x55 er ikke aktuellt i første omgang hvertfall, da kan jeg liksom likegodt bruke 308 som jeg allerede har. Brukte 6,5x55 da jeg var aktiv i skytterlag i min ungdom, var et fint kaliber til presisjon ja. Jeg tenker helt enkelt at jeg vil ha et lett men presist kaliber som er lett å lyddempe, men kraftigere enn vanlig .22 kaliber.

Det er vel bare .22 magnum og .222/.223 som er aktuelle mellom .22 og .308???

Noen som har erfaringer med de?

Har 308 og ser liksom ikke helt vitsen med å kjøpe en 6,5x55, til det er kalibrene litt for like i rekyl, ammopris etc. Jeg hadde valgt et litt mindre kaliber, men hvilke vet jeg ikke helt(det blir mitt neste kjøp).

Ser ut som om vi to tenker litt likt hehe.

Hvordan er forresten reglene mtp handel av ammo, lar det seg gjøre å handle fra utlandet?(hvis det svarer seg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6,5x55 er ikke aktuellt i første omgang hvertfall, da kan jeg liksom likegodt bruke 308 som jeg allerede har. Brukte 6,5x55 da jeg var aktiv i skytterlag i min ungdom, var et fint kaliber til presisjon ja. Jeg tenker helt enkelt at jeg vil ha et lett men presist kaliber som er lett å lyddempe, men kraftigere enn vanlig .22 kaliber.

Det er vel bare .22 magnum og .222/.223 som er aktuelle mellom .22 og .308???

Noen som har erfaringer med de?

Ser ut som om vi to tenker litt likt hehe.

Om poenget er et lett men presist kaliber som er kraftigere en 22. Har du et vell av kalibere å velge mellom. Skal det være lett å dempe, faller mange fra. Skal det i tilegg være greit å få tak i rimelig ammo, blir det plutselig langt færre å velge mellom. Som Gimbo er inne på, ville du sikkert få bedre råd om du fortalte mer om bruken... Grunnen til at så mange er entusiastiske til 6,5-55 er at dette kaliberet har alle de egenskapene du etterlyser. Men det er ikke sikkert det er lett nok for ditt bruk.

Man kan fort la seg sjarmere av ekstreme egenskaper. Husker en gang jeg ble invitert med på kråkejakt. Kompisen var over normalen rifleintressert, og hadde satt opp ei børse i kaliber 22-250. Med noe av det drøyeste som var å oppdrive av optikk på den tida. Han lada selvfølgelig sjøl, og kulene har sikkert alle verdens sikkerhetstenester gått sammen om å fjerne fra markedet for lenge siden. "jakta" foregikk på ei søpplefylling. Optikken gjorde det mulig å ligge så langt unna at lukta ikke var no problem.... Efekten var, i mangel av et bedre ord, fasinerende... Spesielle greier og et typisk "skadedyrkaliber" (fint på rypejakt viss du hater ryper og ønsker å "eliminere" så mange som mulig). Er motivasjonen å skaffe seg en fuglemiddag eller to, eller skyte pels til kona, bør man nok finne et annet kaliber :)

Skal våpenet yte som et lett "allround" våpen er det mange hensyn å ta.

Du nevner 22magnum. Dette er lite brukt. Mange vil vel si at det er mer eller mindre ubrukelig, men det spørs jo helt hva du bruker rifla til. Dersom tanken er riflejakt etter hare på finnmarksøyene, er sikkert kaliberet tipp topp. 222. og 223. er jo fine til sitt bruk, men har vel blitt mindre populære de senere åra kansje p.g.a kjøttødeleggelse? Kaliberene er populære (og svært effektive) brukt av ihuga seljegere som bryr seg mindre med hva forvaltninga mener er et minstekrav til anslagsenergi for kaliber brukt til seljakt.... I denne jakta er det hodeskudd som gjelder....

Tenker at det er litt som om du sitter på ei fluestang klasse 6, og vurderer å kjøpe en 4'er fordi 5'er blir for likt 6'eren, mens egentlig er det en 5'er du trenger, og ikke 4 og 6...... Dette kan selvfølgelig fort være bare tullprat all den tid jeg ikke veit hva du egentlig tenker å bruke rifla til....

Veit ikke om dette var til hjelp, men du får ha lykke til! Gøy å handle ny børse da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg ikke har spesifikke planer mtp jakt per dags dato, det er noe jeg legger etter hvert.

Jeg er nok ikke helt gjennomsnittlig når jeg skal velge utstyr til fisking eller f.eks jakt/skyting.

Har modifiser flere av stengene mine og valgt sneller som kanskje ikke finnes i den lokale sjappa.

Rifla mi har laaaangt sikte, tofot m/vugge, tykt løp og har blitt flutet i senere tid(lyddemper kommer), ikke for at det er nødvendig, men jeg liker det.

Til og med ikke bilen min er helt gjennomsnittlig, den har fått ekstra grove dekk og div under panseret, antagelig den eneste hiacen i mils omkreds man risikerer å møte på når man går tur i utmarka heromkring hehe.

Hva jeg skal bruke kaliberet til???

Har i underkant av 100 mål utmark og er med i årlige trekninger om løyve på hjort og rådyr, ellers har vi både rev,hare, mink og div flyvende gjenstander her på øya.(og villkatter selvfølgelig)

Da jeg ikke har bedrevet jakt tidligere, er jeg usikker på hva som blir aktuellt.

Jeg er litt slik at jeg ser gleden i prestasjoner, enten det gjelder våpen, fiskeutstyr eller f.eks biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det utvalget å jakte på hadde det ikke holdt med et kaliber for min del når jeg holdt på som verst. Hadde sikkert endt opp med en .17 Remington til rev og villkatter på åte, en .220 Swift til kråkene, en .22 Hornet til haren, en .223 Rem til gås, 6mm Rem og .358 Win til rådyr og en .35 Whelen til hjort. Allt med hjemmeladd ammo. Men siden du sikkert ikke lader selv tror jeg det er mest fornuftig at du holder deg til det du har og bare plusser på med en .22LR og en .222 Rem. Dette vil dekke opp alt du nevner med tanke på presisjon,ammopris osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder selvlading, så virker det veldig interessant. Ikke at jeg ville ha begynt med det fra starten av(av sikkerhetsmessige grunner), men allt kan læres.

Hvordan var det når det gjelder kjøp fra utland, hva kan man lovlig få inn? (kuler,krutt, hylser, ammo osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjøpt annet enn våpen fra utlandet, men det et tiår siden jeg gikk på veggen og solgte alt over natta. Import av tennhetter og krutt er vel det største problemet uten at jeg vet hvilke regler som gjelder nå.

Er du i tidsklemma nå så ligg unna hjemmelding :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 222rem og den er ikke brukanes til annet en og avlive rovvilt og skadedyr:-) Kjøttødelegelsene kan til tider være utrolige, fugla og smådyr ilksom bare eksplodere... Børsa mi er en gamel Borno, den er flatskytende til godt over 100m og vis du ladder selv får du kulene til og fly fra superman;-) men som sagt, da eksploderer det du skyt på.. Du får aldri bort all smel med lyddemper på 222/223, munningssmelen får du dempet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 222rem og den er ikke brukanes til annet en og avlive rovvilt og skadedyr:-)

Du får aldri bort all smel med lyddemper på 222/223, munningssmelen får du dempet.

1. Derfor jeg brukte .220 Swift til kråkene, men på avstander som man bare kan drømme om med .222/.223/.22-250.

2. Det samme med andre kaliber med kuler i overlydshastighet. I tillegg er min erfaring at presisjonen går til h....e, og store treffpunktsforandringer med demper på/av.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Derfor jeg brukte .220 Swift til kråkene, men på avstander som man bare kan drømme om med .222/.223/.22-250.

2. Det samme med andre kaliber med kuler i overlydshastighet. I tillegg er min erfaring at presisjonen går til h....e, og store treffpunktsforandringer med demper på/av.

Hva er det som skiller 220 swift og 222 i hovedsak da?

Hva er maks hold med slike kaliber på smådyr og fugl da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder selvlading, så virker det veldig interessant. Ikke at jeg ville ha begynt med det fra starten av(av sikkerhetsmessige grunner), men allt kan læres.

Hvordan var det når det gjelder kjøp fra utland, hva kan man lovlig få inn? (kuler,krutt, hylser, ammo osv)

Da må det bli .222/.223. Du greier ikke stappe så mye krutt i den patronen at det blir farlig. Bare ikke røyk mens du holder på med kruttet så går det fint...

Var verre da jeg hadde 30-06'en...hadde et par "stopp - tenk - hva skjedde nå? opplevelser med den børsa da man eksperimenterte som verst med ladninger og kuler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fort du vil slite med å få kjøpt ammo fra utlandet, særlig pga hendelsene 22 juli. Mulig det finnes ordninger, men jeg ser for meg et praktisk problem ved registreringer hva våpenkort vs ammo angår, hvorfor du absolutt må kjøpe fra utlandet osv. Jeg selger det meste innen ammo på jobben, men har fremdeles til gode å møte en jeger som bruker lyddemper på annet enn .22 faktisk. Samtlige jeg har spurt sier at de har brukt det, men gått vekk fra det pga at de ikke er fornøyd med presisjonen når lyddemper er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som skiller 220 swift og 222 i hovedsak da?

Hva er maks hold med slike kaliber på smådyr og fugl da?

Rart hva man finner på bunnen av skuffer og skap som ikke har blitt ryddet på et par tiår. Fant disse

DSCF0441.jpg

.220 Swift, 6,5x55,.30-06. Desverre dukket ikke noen .222 Rem frem, men de viser i alle fall størrelsen mot noe du kjenner.

Hastighet oppgitt av Norma: .222Rem, 50grs V0=975m/s (optimistisk, normalt med 910-920m/s). .220 Swift, 50grs V0=1225m/s (Mi rifle gav V5=1238m/s med disse). Med hjemmeladinger og 45grs kuler ble hastigheten 1360m/s, men ingen trenger spørre om ladedata.

Avstanden du kan bruke dem på avhenger selvfølgelig hvilken presisjon du oppnår med selve våpenet og ammoen. Noe helt annet er presisjonen til skytteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror fort du vil slite med å få kjøpt ammo fra utlandet, særlig pga hendelsene 22 juli. Mulig det finnes ordninger, men jeg ser for meg et praktisk problem ved registreringer hva våpenkort vs ammo angår, hvorfor du absolutt må kjøpe fra utlandet osv. Jeg selger det meste innen ammo på jobben, men har fremdeles til gode å møte en jeger som bruker lyddemper på annet enn .22 faktisk. Samtlige jeg har spurt sier at de har brukt det, men gått vekk fra det pga at de ikke er fornøyd med presisjonen når lyddemper er på.

Så demper gir større spredning på skuddene sier du?

Har hørt at man må skyte inn ei rifle etter montering av lyddemper, men trodde at den ville gå like gjevnt alikevel....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så demper gir større spredning på skuddene sier du?

Har hørt at man må skyte inn ei rifle etter montering av lyddemper, men trodde at den ville gå like gjevnt alikevel....?

Lyddemper har liten funksjon på et kaliber med høy kulehastighet. Dvs du kan altid dempe munningsmellet, men kulesmellet får du ikke ikke dempet. Det er lyden av kula som bryter lydmuren. Den eneste måten å ta begge på er å bruke subsonic ammunisjon. Men da må du ned på 22LR nivå. det er derfor de fleste lydempede våpen er i dette kaliberet.

Og siden man da bruker en helt annen ammo til lydemper, må man skyte inn våpenet med den ammunisjonen.

Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Suppressor#Sources_of_firearm_noise

Endret av Gimbo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med lyddemper er ganske anderledes enn det de over meg sier. Jeg kjenner også flere andre som også benytter seg av lyddemper. Særlig på bane har det en positiv effekt, men også på jakt.

Det mest positive med demperen er at det blir et lavere lydtrykk. Tester viser at dempingen stort sett er mellom 20-30 dB. Når en vet at desibel skalen er logaritmisk og at 3 dB økning i lydnivået er en dobling av lydtrykket (ikke av følt smell) så er det en ganske stor reduksjon.

På min rifle er presisjonen uforandret om jeg har lyddemper på eller ikke, men vet om flere som har opplevd bedre presisjon med demper. Det er også noen som har opplevd dårligere.

Du vil aldri klare og få en lyddempet rifle lydløs pga overlyddssmellet, men du kan få redusert munningssmellet som følge av kruttgassene betydelig. På banen må du uansett bruke hørselsvern, men på jakt kan en demper dempe det mest skadelige smellet sånn at du unngår og måtte bruke hørselsvern.

Du vil oppleve mindre rekyl og det gjør det lettere å skyte mere presist, både pga jevnere rekylopptak og at en del er litt skuddredde og derfor gjør feil i skuddøyeblikket med udempede våpen. Det er også mere behagelig for de rundt deg på standplass.

Den store ulempen med demper er at det er mere vekt ytterst på pipen. Det kan være en ulempe når det gjelder balansen i rifla. Derfor velger en del, deriblant meg selv, og kappe løpslengden noe for og få likest mulig balansepunkt.

En annen ulempe er mirage, dvs varmeflimer. Det kan gjøre det vanskelig og skyte mange skudd etter hverandre på bane. På jakt har jeg ikke opplevd dette som noe problem enda.

Du vil nok enda oppleve at enkelte mener at om du benytter deg av demper så er du tjuvjeger, men heldigvis så begynner disse holdningene og forsvinne fra de fleste. Jeg mener at demper er et bra hjelpemiddel som gjør at de flere slipper tinitus i tillegg til at det er mere behagelig og skyte med i tillegg. for meg er fordelene så store at jeg bruker demper selv, uansett om jeg har hørselvern på eller ikke.

Endret av mavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mange rare svar gitt.

Hvilket kaliber?.....Jeg ville valgt .223, det er et allsidig kaliber, en børse med riflestigning 1-8 f.eks. vil stabilisere kuler fra 40-45 grain og oppover mot 70. Når du trenger noe kraftigere kan du bruke .308en. 22 magnum og 220 swift er sære kalibere, med mindre man er spesielt interessert så vil jeg påstå .223 er bedre.

Bør man ha demper?.....Absolutt ja, det er ingenting som tilsier at man skal få dårligere presisjon med demper, man kan ha uflaks å få det, men det er ikke normalen, som regel får du samme presisjon eller også i noen tilfeller bedre. Dempingen av lyd og rekyl er også fordelaktig. Ja, man får treffpunktforandring ift til å skyte uten demper, Børsa må skytes inn med demperen på, men når det er gjort er det ikke noe mer å tenke på.

Kan man bestille ammo fra utlandet?......det er godt mulig man kan få det til, men jeg tviler på at det er særlig enkelt. Posten sender forøvrig ikke ammunisjon, så man må ordne det via andre speditører i så fall.

Det er forøvrig forbudt å avlive villkatter, så hvilke kaliber som er egnet til disse er likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mange rare svar gitt.

Hvilket kaliber?.....Jeg ville valgt .223, det er et allsidig kaliber, en børse med riflestigning 1-8 f.eks. vil stabilisere kuler fra 40-45 grain og oppover mot 70. Når du trenger noe kraftigere kan du bruke .308en. 22 magnum og 220 swift er sære kalibere, med mindre man er spesielt interessert så vil jeg påstå .223 er bedre.

Bør man ha demper?.....Absolutt ja, det er ingenting som tilsier at man skal få dårligere presisjon med demper, man kan ha uflaks å få det, men det er ikke normalen, som regel får du samme presisjon eller også i noen tilfeller bedre. Dempingen av lyd og rekyl er også fordelaktig. Ja, man får treffpunktforandring ift til å skyte uten demper, Børsa må skytes inn med demperen på, men når det er gjort er det ikke noe mer å tenke på.

Kan man bestille ammo fra utlandet?......det er godt mulig man kan få det til, men jeg tviler på at det er særlig enkelt. Posten sender forøvrig ikke ammunisjon, så man må ordne det via andre speditører i så fall.

Det er forøvrig forbudt å avlive villkatter, så hvilke kaliber som er egnet til disse er likegyldig.

Det er vel ikke forbudt å avlive villkatt, faktisk så er det flere kommuner heromkring som hjelper deg å gjøre det.(og godt er det)

Nå skal det sies at jeg selv ALDRI har skutt en katt, men har kjørt over flere og tok en med feiekosten med et uhell hehe.

Har diskutert litt med en i ei lokal sjappe også nå, kanskje 223 er det rette kaliber å handle neste gang ja...

Rimeligere enn flere av de andre "sære" kalibrene og greit utvalg i nye og brukte børser.

At den kan brukes på allt utenom hjort(av det vi har her), er absolutt ingen ulempe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.