Gå til innhold
Fiskersiden

flugebinding


 Share

Recommended Posts

tenke å begynna med flugebinding å so tenkte eg på detta settet her: http://www.fluefiske-butikken.no/ds_product_info.php/cPath/69/products_id/396

E detta nåke for ein nybegynnar? :)

Og so ska eg somregel binda fluger te sjøøret, torsk og ferskvatnsørret, e då detta her settet nåke å kjøpa for å binda sånne fluger? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme settet jeg kjøpte til jul til meg selv.

Veldig greit sett for en nybegynner, inneholder veldig mye av det som er normalt.

Noe du kanskje vil savne i settet er fargeriketing som ofte finnes i sjøørretfluer, eller et greit sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme settet jeg kjøpte til jul til meg selv.

Veldig greit sett for en nybegynner, inneholder veldig mye av det som er normalt.

Noe du kanskje vil savne i settet er fargeriketing som ofte finnes i sjøørretfluer, eller et greit sett.

okey :)

men e da greie farga te å binda te torsk? og lyr? :)

ka pleie du å fiska? og ka typa fluger binde du? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg fiske på vestlandet nord-øst for Bergen. fiska med da sia sommaren 2010 visst eg ikkje huske feil. fiske for da mesta med sluk og pilk eg og. eg og ska prøva og bli litt meira aktiv. veit om ein plass i fjorden her eg bur der da e eindel straum og om natte nor da e månelyst vake og hoppe sjøørett'n heila tie, spesiel opplevelse :)

fiske du berre i fersk vatn elle saltvatn og? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

settet ser heilt greit ut det, men denne typen startersett inneheld dei grunnleggande og du endar ALLTID opp med å kjøpe masse meir :-) slik er det berre.

Dersom du ikkje bur så altså langt frå bergen så burde du kanskje ta ein tur innom bergen aktiv i rådalen (lagunen) eller på sport og fritid i bergen sentrum, og sjå på dei setta som dei har der. Dei har tidlegare hatt nokre sett på xxl til ein billeg penge åsane.

Dersom du skal binde floge til torsk og lyr så treng du ikkje så veldig avansert mykje materiale, litt flash og marabou eller angelhair gjer susen. Eg bruker vanleg mustad kroker til sjø fordi desse er billege, men det er ein diskusjon om det er så bra siden desse ikkje rustar...

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det på xxl var på salg før jul, så det spørs om det er der framleis...

Elles så er det nok ikkje så stor forskjell på dei ulike bindesetta uansett, så du vil nok finne at det er hips om haps om du kjøper her eller der. Sånn sett er det kanskje like greit å kjøpe på nett, så får du det i posten. Eg kjøper alt bindeutstyr på nettet no, sjølv om eg bur relativt nære butikkane i bergen. Dei store utgiftene kjem i etterkant når du byrjar å kjøpe dyre hanenakker og liknande :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, benjamin

personlig så syns jeg ikke det settet var spesielt bra, det virker som det inneholder endel restvarer som de ikke får solgt.

jeg tror dette er et bedre sett for deg, det inneholder noe mer materialer som er egnet til streamere, som sannsynligvis er det første du vil gå i gang med. Disse er egnet både til torsk og sjøørret.

http://skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Fluebindersett/Alle/Fluebindersett---Deluxe-Starter-Kit-Verdi-kjøpt-løst-1269,--125898-p0000057254.aspx#

hvis du skal kjøpe på nett da. Dette er en veldig seriøs forretning, med et godt utvalg. De driver også regulær butikk, så hvis du ønsker noe mer enn det på lista så er det bare å sende en mail til dem. De gir deg sikkert et bra tilbud på dette også. Jeg vil anbefale å ta med litt mer fjær til hacle.

f.ex slike små poser til å begynne med

http://skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Fjær/Cock-Hackles-Badger/Cockhackles-Badger---Naturel--122351-p0000053697.aspx

http://skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Fjær/Cock-Hackles-Badger/Cockhackles-Badger---Ginger--122353-p0000053699.aspx

http://skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Fjær/Cock-Hackles/Cock-Hackles---Kingfisher-Blue--122311-p0000053657.aspx

dette vil gi deg en start. deretter er det bare å snoke i tilbudskassene der du er innom. Broderikorga til bestemor kan også være et skattekammer, og hobby/syforretninger er ofte lure steder å kikke innom (panduro pleier å ha godt utvalg av marabou og kulelenker til øyne)

Lykke til, hvis det er noe du lurer på så se etter meg på chatten når den kommer opp igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

denne f.ex er ei fin flue å starte med

http://www.fiskersid.../41-mickey-finn

det er ikke flat sølvtinsel i det settet, men du kan bare klippe av ei tynn stripe av sølvfarget sjokolade eller konfektpapir, de er laget av samme materialet. (slike ting er en kilde til mange typer materialer som jeg ofte bruker, du kan skaffe deg en haug av forskjellige farger fra en pose twist.) Bare pass på at det er foliebelagt plast. foliebelagt papir går ikke å bruke i vann.

Du kan også ta utgangspunkt i grunnoppskriften til denne flua, og forandre fargene. Det er viktig at du ikke gaper over for mye på en gang, og lærer de grunnleggende tingene først. Jeg er som jeg nevnte innom chatten ganske ofte, det er bare å spørre.

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i ørretfluer tror jeg det andre settet fra skittfiske som ble nevnt kommer til kort. Mye av materialene i det første settet får du tak i rimelig billig, så det beste alternativet er kanskje å kjøpe settet fra skittfiske.no og heller spe på med litt ferskvanns-materiale :)

Et annet alternativ er å ta kontakt med folkene på Nordisk Fiskeutstyr (www.nfisk.no). De setter gjerne sammen et startsett med de materialene du ønsker, med en god samlerabatt. Da slipper du å betale ekstra for mye du ikke kommer til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.