Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til SØ fiske ?


William Askeland
 Share

Recommended Posts

hei

Nå utover våren er det skumringa som er best. Da trekker sjøørreten inn på grunna på jakt etter mat, spesielt børstemark. Den tar dog også på reker og streamere. Grunne bukter er gode plasser på denne tida, f.ex badestrender. langgrunne områder med nes som stikker ut er også bra plasser. Fisken går gjerne inn på en til to meters dyp på jakt etter mat når det begynner å mørkne.

Håper dette er til litt hjelp, og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Nå utover våren er det skumringa som er best. Da trekker sjøørreten inn på grunna på jakt etter mat, spesielt børstemark. Den tar dog også på reker og streamere. Grunne bukter er gode plasser på denne tida, f.ex badestrender. langgrunne områder med nes som stikker ut er også bra plasser. Fisken går gjerne inn på en til to meters dyp på jakt etter mat når det begynner å mørkne.

Håper dette er til litt hjelp, og lykke til

Takker for svar, har ein del sånne plasser her som du nevner :) Gleder meg til og komma meg ut og prøva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ingen erfaring med fluefiske etter sjøørret, men har noe erfaring med slukfiske etter sjøørret.

Slik som også cannonbang nevner er grunne bukter, sandstrenner og langgrunne områder med nes veldig gode, spesielt hvis det er såkalt leopardbunn(sandbunn med flekker av tare) og det går noe strøm gjennom der.. På slike plasser bør en ofte se etter "kanter", altså plasser hvor langgrunnen går mot dypere vann. Siden der er fiskene ofte å patruljerer etter mat.

Angående fiske i skumring har jeg ikke mye erfaring. Men prøvde meg på det nå på lørdag faktisk, men med haspelstang og sluk. Opplevde da flere vak helt inne langs land, så nerme som 1-2 meter fra hvor jeg stod. Så hvis du er som meg og ikke kommer serlig langt utover med flua enda så er nok skumringen en tid som er grei å få SØ på, uten å måtte kaste så langt.

Et annet tips er å bruke http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2 for å se seg ut passende plasser. Fant en plass her i helga jeg ville prøve ut ved hjelp av norgeskart, og det resulterte i at kameraten min (Kafk4 her på forumet) fikk en 1.44 kg SØ på første kastet.

Nå er jeg ikke akkurat den beste til å forklare ting eller spesielt erfaren, men håper du forstår hva jeg mener og kan ha noe nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.