Gå til innhold
Fiskersiden

Vedlikehold av haspelsnelle


Fjellørret
 Share

Recommended Posts

Ny eller brukt?

Du har en oljepåfyllings-skrue (maintanance-port) på høyre side av snella (sett bakfra). Merket med delenr. 9218 i sprengskissen.

Legger ved ett par linker som hjelper deg videre.

Obs! Viktig å ikke overdrive bruken av olje og fett. Vær nøysom,en dråpe på hver plass er nok - spesiellt på en minisnelle som 500en.

Grattis btw - knall snelle til ul-fiske.

Tidligere tråd om vedlikehold av haspel Sprengskisse på Symetre 500FJ

På generellt grunnlag vil jeg anbefale å sende snella inn til snelledoktorn hos Normark Norway (tidligere Elbe) med jevne mellomrom.

Fullservice og bytte av slitte deler gir deg så godt som ny snelle tilbake, og det koster normalt ikke skjorta heller.

En av bedriftens absolutte fortrinn!

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha på olje nå! Snella er klar til å fiskes "rett ut av boksen".

Skruen sitter ved siden av sveiva hvis du sveiver med høyre hånd ja......

Den åpnes som regel flat-jern til forskjell for de andre skruene på huset som åpnes med stjerne-jern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si å ha merket behov for olje eller fett, men så sender jeg inn mine sneller til doktor'n annenhvert år.

Jeg legger inn en dråpe ett par ganger i løpet av sesongen. Jeg fisker MYE.

Litt lett stell etter turen (tørke over hele snella med fuktig klut og skylling av snørefører og etterpå tørking) gir deg en snelle som funker feilfritt i mange år.

Men har bare begrenset erfaring med sneller med "oljepåfylling" så her håper jeg andre bidrar med erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeporten på haspelsnellene til Shimano er en artig sak. Olje som dryppes inn her treffer hoveddrevet, og dette drevet skal ha fett, ikke olje. Så det er vel en slags nødløsning; er du ute i bushen på en lang ekspedisjon og er nødt til å utføre nødsmøring, er det jo bedre enn ingenting :)

For en haspelsnelle er det uansett snøreføreren som har det største vedlikeholdsbehovet. Særlig hvis man fisker i saltvann. Denne bør inspiseres jevnlig (at den roterer), og rengjøres/smøres jevnlig (gjerne flere ganger pr sesong hvis man fisker mye i saltvann). Til å være en så liten sak, er jobben den gjør veldig viktig. En ikke-roterende snørefører fører raskt til slitasje av braid, og mer snurr på snøret også.

Lageret som sitter rett på innsiden av sveiva er en god nummer to, etter min erfaring. Kommer litt an på designet, men her kan det også komme inn vann på mange snellemodeller, så tørking og smøring her er også lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.