Gå til innhold
Fiskersiden

Vedlikehold av haspelsneller?


ivanhoe
 Share

Recommended Posts

ELBE (importøren av Shimano) har en glimmrende servicavdeling som du kan sende snellene dine til. De tar seg riktignok betalt for jobben, men da bytter de også det som måtte være nødvendig å bytte. Anbefales absolutt på sneller som har fått en smell, eller som har vært dårlig vedlikeholdt over tid. Hør med din lokale sportsbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Smøring med olje og grease/fett er vel som vedlikehald å rekna, så eg brukar denne tråden til spørsmåla mine.

Lurer på kvar eg skal legga grease og kvar eg skal legga olje på eit par nyinnkjøpte haspelsneller. Med Twin power fulgte det med eit skjema, men det var litt utydeleg. Til dømes står det ingenting om at ein skal påføra noko på akslinga under snellehuset (riktig begrep?), altså under dingsen som snøret skal spolast inn på.

Nokon som t.d. har teikningar som viser kvar ein skal påføra kvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøring med olje og grease/fett er vel som vedlikehald å rekna, så eg brukar denne tråden til spørsmåla mine.

Lurer på kvar eg skal legga grease og kvar eg skal legga olje på eit par nyinnkjøpte haspelsneller. Med Twin power fulgte det med eit skjema, men det var litt utydeleg. Til dømes står det ingenting om at ein skal påføra noko på akslinga under snellehuset (riktig begrep?), altså under dingsen som snøret skal spolast inn på.

Nokon som t.d. har teikningar som viser kvar ein skal påføra kvar?

Ser ut som det er kleint med den type oversikter på nettet. Med unntak av skjematikken av snellenes innvendige deler.

Akslingen, tenker du da på den metalldelen som gjør at spolen beveges frem og tilbake ved sveiving?

Samt at det er vel temmelig viktig at olje blir tatt på der olje skal på og ikke havner der fett skal og omvendt?

Når jeg overhaler snellene mine (høhø) så er jeg iallefall veldig nøye på å følge anvisningene som fulgte med snellene. Men jeg er absolutt ingen ekspert, så jeg skal ikke påstå noe.

Full oversikt over Shimano snellers indre deler og hvor de skal være, rekkefølge osv:

http://fish.shimano-eu.com/catalog/global/...D=1203460229334

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ser for meg at skjemaet du lenker til er nyttig om nokre år dersom eg skal ta ein full gjennomgang av snella. Ei ny snelle treng jo smøring, men ikkje fullt så grundig. Eg tenkte på den metalldelen du nemner, ja, men det var berre eit av fleire døme.

Problemet er at det føl med eit smøreskjema (kvar det skal olje og kvar det skal fett), men dette er unøyaktig og vanskeleg å tolka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ser for meg at skjemaet du lenker til er nyttig om nokre år dersom eg skal ta ein full gjennomgang av snella. Ei ny snelle treng jo smøring, men ikkje fullt så grundig. Eg tenkte på den metalldelen du nemner, ja, men det var berre eit av fleire døme.

Problemet er at det føl med eit smøreskjema (kvar det skal olje og kvar det skal fett), men dette er unøyaktig og vanskeleg å tolka.

Hmmm rart. Men jeg vil tro at hva-som-skal-hvor er så godt som likt på haspelsnellene til Shimano innenfor visse modeller og størrelser. Jeg skal forsøke å ta et bra bilde av skjemaet som fulgte med til Shimano Stradic snellen som jeg har og så kan jeg legge det ut her.

Og som sagt så gjort:

46542_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18815/46542.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Hva spoleføreren angår så bør du dra av alt gammelt smørefett før du legger på nytt. Det kan ligge litt grums i det gamle så det er greit å få det vekk før man legger på nytt.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spoleføreren angår så bør du dra av alt gammelt smørefett før du legger på nytt. Det kan ligge litt grums i det gamle så det er greit å få det vekk før man legger på nytt.

Takk for fin innsats. Det hjelper litt med skjemaet for å rydda vekk uklarheiter. Har lagt på tala 1-4 for å få enda eit par avklaringar.

46571_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18821/46571.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

a ) Er den einaste skrua som må løsnast den som ligg ved talet 4? Hvis så er tilfelle er c) og d) også besvart.

b ) Peikar 3 på spoleføraren? Dvs. at ein skal løfta av spolen og smøra fett på spoleføraren som ligg under?

c ) På 2 skal det leggast på grease - dvs. at eit par skruer skal ut?

d ) Igjen, skal skrua ut, eller skal ein her legga på olje i "glipa"?

Endret av Rasmus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer utifra det jeg vet :P :

a. Det er den eneste skruen du behøver å fjerne for å smøre snellen innvendig. Du tar ut skruen og drypper en (det holder med en) god dråpe olje inn i snellen. Bruk olje som er laget for sneller.

b. Jepp! Ta av spolen, dra av det gamle fettet og legg på en god ny stripe med fett for sneller.

c. Jepp! Løsne skruen såpass at den løsner litt fra selve snellen, slik at du får nok åpning til å legge på fett. Ikke nødvendig å ta den helt av, den er litt i spenn og det er greit å la være å ta den helt av.

d. Samme som C. :lol:

Jeg er som sagt ingen ekspert her, men mener at dette er riktig. Jeg blir nok motbevist av andre her på FS hvis det er feil. :D

Takk for fin innsats. Det hjelper litt med skjemaet for å rydda vekk uklarheiter. Har lagt på tala 1-4 for å få enda eit par avklaringar.

46571_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/18821/46571.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

a ) Er den einaste skrua som må løsnast den som ligg ved talet 4? Hvis så er tilfelle er c) og d) også besvart.

b ) Peikar 3 på spoleføraren? Dvs. at ein skal løfta av spolen og smøra fett på spoleføraren som ligg under?

c ) På 2 skal det leggast på grease - dvs. at eit par skruer skal ut?

d ) Igjen, skal skrua ut, eller skal ein her legga på olje i "glipa"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, no er det berre å setja i gong. Har tre sneller som skal smørjast (exage 2500, symetre 750 fi og twin power 2500). Jobben blir så godt som lik på alle tre.

Bare hyggelig. Skal gå over snellene mine i morra tenker jeg, det er en ålreit puslejobb på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops!

Jeg fant ut at jeg svarte litt feil angående "3 a" som er vist på bildet her. "3 a" peker ikke på spoleføreren (slik jeg trodde) men på den lille bryteren som man kan slå over for å kunne sveive motsatt vei med snellen. Plasseringen av denne bryteren varierer fra snelle til snelle, her er den altså plassert der "3 a" peker.

Men det som står i tråden her, er riktig: Fett på spoleføreren, olje på sveivbryteren. Så det er bare å følge tegningen, hvis det er flere her som har behov for å lese seg til hva som skal hvor.

Svarer utifra det jeg vet :lol: :

a. Det er den eneste skruen du behøver å fjerne for å smøre snellen innvendig. Du tar ut skruen og drypper en (det holder med en) god dråpe olje inn i snellen. Bruk olje som er laget for sneller.

b. Jepp! Ta av spolen, dra av det gamle fettet og legg på en god ny stripe med fett for sneller.

c. Jepp! Løsne skruen såpass at den løsner litt fra selve snellen, slik at du får nok åpning til å legge på fett. Ikke nødvendig å ta den helt av, den er litt i spenn og det er greit å la være å ta den helt av.

d. Samme som C. :lol:

Jeg er som sagt ingen ekspert her, men mener at dette er riktig. Jeg blir nok motbevist av andre her på FS hvis det er feil. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Det er nok fleire som vegrar seg mot å gjera noko gale når dei akkurat har motteke ei flunkande ny snelle til ein god slump med pengar. Greit å vera på den sikre sida. Skjemaet kunne godt vore litt tydelegare, det kunne t.d. stått at eit par skruer skal løsnast her og der. Tydeleg nok no, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten ting: Husk at enkelte dyrere, nye sneller er "chimsa". Dvs har fjærer og skiver som spretter ut når man skrur ut skruene. De er ikke lett å få på plass igjen uten riktig verktøy. Usikker på om dette gjelder Twinpower da...

Smør det som du kommer til uten for mye skruing og send den på service annethvert år, så holder det lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten ting: Husk at enkelte dyrere, nye sneller er "chimsa". Dvs har fjærer og skiver som spretter ut når man skrur ut skruene. De er ikke lett å få på plass igjen uten riktig verktøy. Usikker på om dette gjelder Twinpower da...

Smør det som du kommer til uten for mye skruing og send den på service annethvert år, så holder det lenge..

Det her er et godt poeng! Viktig å alltid holde litt igjen med en finger når man løsner skruer og ta det gradvis. Stradic snellen som dette skjemaet er basert på, har en slik fjær-patent ved ene bøylefestet. Man kan se fjæren hvis man skrur sakte og løfter litt og litt.

Minner meg om en historie hvor ene dykkerinstruktøren til brodern som skulle fikse ene ventilen sin selv. Han skrudde løs x antall bittesmå skruer på frontlokket, for deretter å oppleve at lokket føyk til værs og et aldri så lite regn av fjærer falt ned over han! :D :D

Needless to say så begynte han ikke å sette dette sammen igjen hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner bare ett sett fra ABU med fett og olje til sneller i de butikkene jeg handler i Er det noen som vet hvor en får kjøpt litt større mengder?? Og sånn for å være ennå mer vitebegjærlig: Hva slags olje og fett skal man velge? Kunne jo hende jeg kunne bruke symaskinolja til kona og melange som fettsmøring :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dei viktigaste egenskapane til fettet er at det ikkje inneheld rensemidler, ikkje blir for tynt i varme og ikkje for tjukt i kulde.. Eg brukar kulelagerfett, CRC trur eg produsenten var. Relativt billig i store mengder.

Olja må vera tynn, bortsett frå det veit eg ikkje så mykje om egenskapane. Har brukt den som ofte følger med sneller i tillegg til noko eg kjøpte billig på opphørssalg (Daiwa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penn Reel Oil and Grease

http://www.cabelas.com/prod-1/0036540120752a.shtml

Amerikaneren er jo kjent for litt større kvanta, men ut fra bilde er det vanskelig å få noe inntrykk av størrelsen. Men dyrt er det ikke. Funker sikkert på haspel av annet fabrikant enn Penn?? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.