Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd for pontong


Tørrflua
 Share

Recommended Posts

Ja da ville ikke cuda 242 loddet mere, sjermen viser null niks og nada. Hører at software fungerer men det er ikke noe fuktskader innvendig og ingen dårlige loddepunkter å se. Blir da nødt til å skaffe nytt lodd.

Har tittet på garmin sine Garmin Echo lodd. aktuelle ser ut til å være 200, 300c og kanskje 500c dersom jeg vinner på lotto.

300c ser ut til å ha liten skjerm 3,5" men har fargesjerm. 200 er s/v men er 5"

Fisker sjelden på dypere dybde en 10m. Ser at det er en dual svinger med en 60 grader stråle og 120 grader stråle.

Har laget en graf som som etter mine beregninger gir en radie på ca 17m ved 10m dyp og ca 9m på 5m ved 120 grader.

På 60 grader stråle blir det ca 6m i radie på 10m dyp og ca 3m på 5m dyp.

Stemmer mine beregninger ?

Loddet kan jo kanskje vinkles litt for å få bedere dekning i kasteretning, er det å anbefale ?

Har søkt noe på forumet men ikke funnet noen som omtaler loddet ved bruk på grunt vann.

Noen som har brukererfaring på garmin echo 200,300c eller vet om andre lodd som vil gjøre jobben ?

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIl pontong har jeg brukt lodd av Fishing-buddy-typen....

Altså slik omtrent:

bot2255-400x400.jpg

Det har sammen med en liten håndholdt GPS gjort at jeg vet akkurat hvor jeg er, finner kanter å fiske på og har dekket mitt bruk i massevis. I tillegg viser det stimer og større fisk. Du trenger neppe legge alle sparepengene i noe som skal benyttes på den måten. Eneste unntaket er kanskje om du skal kjøre elmotor og gjøre utstrakt dorging...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen og takk for svar. Flytta ?

Jo jeg har arvet lillebroren til den du viser til her 1250 tror jeg den heter. Den viser greit temp og dybde, synes den har litt smal kjeile nedover. Tror det er 20 grader.

Må nesten over aktuell fiskeplass før kanten er funnet, men jeg har ikke testet det mere en et par ganger.

Elmotoren er på men brukes kun forflytting og av og til dorging mellom fiskeplasser.

Var ute i kveld (kun 1 liten SØ og mange småtorsk) og savnet cudan i forhold til fishin buddy ekkolodd når man er på ukjent sted, så jeg satser på nytt lodd. Må ha no stæsj.

Har også sett på Lowrance Elite-4x DSI men er usikker på grader på kjeile. noen som vet noe om denne ?

Flere som har brukererfaring på garmin echo 200,300c eller vet om andre lodd som vil gjøre jobben , er jeg glad for flere svar.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har flyttet noen minutter nordover....

Heldigvis er det mulig å få fisk fra pontong også her...:

Synes forøvrig det er greit at man må akkurat over kanten for å se den, da vet man bedre at man ligger nøyaktig hvor man egentlig ønsker. Men som sagt så bruker jeg en håndholdt GPS sammen med ekkoloddet og det kan jo være at det er det jeg synes fungerer bra sammen og at jeg ikke hadde vært like komfortabel med ekkoloddet alene...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har flyttet noen minutter nordover....

Heldigvis er det mulig å få fisk fra pontong også her...:

Synes forøvrig det er greit at man må akkurat over kanten for å se den, da vet man bedre at man ligger nøyaktig hvor man egentlig ønsker. Men som sagt så bruker jeg en håndholdt GPS sammen med ekkoloddet og det kan jo være at det er det jeg synes fungerer bra sammen og at jeg ikke hadde vært like komfortabel med ekkoloddet alene...

Det er godt å se at du ikke har godt for fiskesjark ennå :lolu: Tøft med kveite, ja for det er vell en sånn en på 2,5-3kg du kjører på videoen :bow: . Tror nok GPS sammen med fisin buddy'n gjør at opplevelsen blir en annen. Fishin buddy'n jeg har er også en av de første som kom. Ser at prisen på de nå er fra ca 1500-3300kr. Har ikke GPS så kanskje jeg burde vurdere lodd med kartplotter i samme slengen. må vurdere litt. Er forresten igang med å lage ny batteripakke med Lifpo4 batteri 45Ah vekt ca 7kg samt hurtiglader på 15Ah. Jeg parer ca 10kg i forhold til gelebatteri jeg bruker i dag. Men du har vell kanskje gått til annskaffelse av bensinmotor for fisking nordpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Abbor

Du hjalp meg sist gang, og jeg gikk for dine gode råd.

Vet du hvilken strålevinkel elite loddet har ?

Ikke lett å finne ut da de ikke viser til strålevinkel i spekken, bare svinger frekvens.

Skal prøve å lese meg ennå litt mere på elite loddet.

Er det andre lodd jeg også bør vurdere? Mitt bruk er jo litt spesielt, liten bevegelse og grunt vann. Tror jeg skal passe på å kjøpe kombinert lodd

med gps for å herme litt etter Espen.

Ville satset på et Lowrance Elite-4x til slikt bruk. Fungerer svært godt i automatisk modus.

Hei igjen Abbor

Du hjalp meg sist gang, og jeg gikk for dine gode råd.

Vet du hvilken strålevinkel elite loddet har ?

Ikke lett å finne ut da de ikke viser til strålevinkel i spekken, bare svinger frekvens.

Skal prøve å lese meg ennå litt mere på elite loddet.

Er det andre lodd jeg også bør vurdere? Mitt bruk er jo litt spesielt, liten bevegelse og grunt vann. Tror jeg skal passe på å kjøpe kombinert lodd

med gps for å herme litt etter Espen.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance sin 83/200kHz svinger har en strålevinkel på 20 grader på 200kHz og 44 grader på 83kHz. Men i tillegg til dette har denne svingeren store sidelober slik at den på grunnt vann med bra med gain på kan dekke helt opp til ca 60 grader på 200kHz og ca 120 på 83kHz.

Finnes en kombiversjon som heter Elite-4, kan også fås med 5" skjerm og da heter den Elite-5, finnes selvsagt også i 5x versjon. Hvis du vurderer en Elite-5 bør du legge i de ekstra kronene og kjøpe en HDS-5.

Du finner bra priser på Lowrance her:

http://www.mjosservi...butikk/lowrance

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance sin 83/200kHz svinger har en strålevinkel på 20 grader på 200kHz og 44 grader på 83kHz. Men i tillegg til dette har denne svingeren store sidelober slik at den på grunnt vann med bra med gain på kan dekke helt opp til ca 60 grader på 200kHz og ca 120 på 83kHz. Finnes en kombiversjon som heter Elite-4, kan også fås med 5" skjerm og da heter den Elite-5, finnes selvsagt også i 5x versjon. Hvis du vurderer en Elite-5 bør du legge i de ekstra kronene og kjøpe en HDS-5. Du finner bra priser på Lowrance her: http://www.mjosservi...butikk/lowrance

Hei igjen.

Ja da har jeg lest meg opp litt og har funnet ut at DSI lodd er ikke den type lodd som passer for fisking med liten forflyttning. jeg fant også ut at elite 4x kadde en strålevinkel på 120 grader på 83kHz som du nevner. Så det ser ut som det blir et sånt med eller uten kartplotter ( elite-4 X uten/ elite-4 med) Så etter kartløsning for indre oslofjord men billig var det ikke.

Har forresten gjennom bekjente fått et godt tilbud på Hondex 670 lodd med svinger, men det er jo for fiskebåter og er litt stort. Har du hørt om det loddet før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.