Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøtunge


Recommended Posts

Hei!

Det var ei som fortalte meg at hun hadde spist sjøtunge på restaurant. Siden jeg aldri hadde hørt om den "arten" før, har jeg nå prøvd å finne ut av hva det er for noe...

Ett sted på nettet står det at sjøtunge er ett annet navn på smørflyndre. I en bok jeg har over fiskearter, så ser jeg at det også er en art som heter tunge. Kan det variere tro hva man får servert på restaurant som går under navnet sjøtunge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var ei som fortalte meg at hun hadde spist sjøtunge på restaurant. Siden jeg aldri hadde hørt om den "arten" før, har jeg nå prøvd å finne ut av hva det er for noe...

Ett sted på nettet står det at sjøtunge er ett annet navn på smørflyndre. I en bok jeg har over fiskearter, så ser jeg at det også er en art som heter tunge. Kan det variere tro hva man får servert på restaurant som går under navnet sjøtunge?

Ikke godt å vite hvordan restauranten velger å ordlegge seg, men begge flyndrene (tunge og smørflyndre) regnes som gode matfisker. Fangsten av smørflyndre er større, så kanskje det var smørflyndre som lå på tallerkenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke godt å si! Kansje de er ganske like på smak så det ikke spiller så stor rolle..

Etter å ha tatt noen flere søk på nettet, ser det ut som om det er smørflyndre som kan være mest aktuell til å gå under navnet sjøtunge. Men i følge denne wikipedia oppføringen kan det vist være begge deler: http://nn.wikipedia....i/Sj%C3%B8tunge

Jeg lærte uansett noe nytt! :) og skal jeg spise sjøtunge noen gang på restaurant skal jeg spørre dem hvilken art det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.