Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske i sjøstrøm med "snik"


Oleman
 Share

Recommended Posts

Heisann, Jeg er AKKURAT ny her, ante ikke det fantes en så kjekk side.

Men til saken!

Nå har det seg slik att fra her jeg bor, er det en liten "innsjø" av saltvatn, so har 1 opning. so går under ei bru. Denne "innsjøen" har kun den ene veien som fisk kommer inn og ut, og det er mye grei torsk fra 2-5 kilo, og noen andre arter jeg har fått på stang.

Når det blir flo eller fjøre blir det voldsom strøm ut og inn, men det går fint og kjøre en liten fritidsbåt der og gjennom brua, om du har litt erfaring.

Men så har det seg slik att jeg tok en liten time med fisking under brua, og på den timen begyndte det og bli flo og strømmen kom.

Så jeg titta litt etter om der kom noen fisk med strømmen, og det gjor det!

Jeg så ene etter den andre med flyndra komme med strømmen. Flere fine kveiter fra 40cm+ og flere fine rødspetter og sandflyndre. (som vi kaller det her) Di legger seg på sandyna litt lenger borte og venter på smågodt som kommer forbi!

Så jeg ble ganske gira etter den, så jeg titta på flyfoto på nett over plassen og fant noen greie plasser. Jeg gikk tilbake når de ble fjøre og satt meg på samme plassen og titta om di gikk ut også, og det gjorde di. Og jeg fikk øye på en sværing som sikkert ligger på 60kg som svevet fint forbi. Jeg ble skikkelig gira og gikk hjem.

Men i mellomtiden laga jeg ett lite sniksnøret, som egentlig skulle legges med båt, men båten til en kompis har ikke komt ut enda.

Så jeg tok liksågodt ett hjulkryss som søkke, (hehe) og kasta ut på dypden og stramma opp og knytte i ett tred ved kanten.

Der ligger 5 kroker på den nå, som først ble egna med blåskjell, men fikk en liten hyse som jeg skar opp og egna med i samme slengen.

Så nå ligger det ute og venter til i morgen tidli før jobb.

Men så trenger jeg litt tips av dere Erfarne "sjøulker"!

Hva liker kveita som agn?

Og flere tips om hva jeg kan gjøre på denne plassen, det hadde vært rått!

Som takk kan jeg legge ut skryte bilder av fangsten til dere!

Jeg har også tenkt og kjøpe en større snik med bedre tau, og forsterke litt kroker og tråd.

som denne

http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=3382

Og så vil jeg helder lage til sniken slik det blir en "line" av denne istedet, Og legge utover fra sanddyna og litt ut på dypden.

Formeninger ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snik i all ære, men den dagen du kroker en på stang kommer du nok til å frelst på alvor. Dette er da også først og fremst et sportsfiskeforum, så det er følgelig ikke så mye info å hente når det gjelder redskap som garn, oter, line etc, selv om selvsagt også endel folk har vært borti dette. Stor fisk på 60 kg + pluss som du antyder vil nok herje friskt med sniken din, og kroker og fortommer som ikke av topp kvalitet vil nok fort ryke. Du nevnte også kveiter på 40 cm+. Husk at minstemålet er 80 cm for kveite, slik at du ikke plukker opp småfisken. Når det gjelder hva kveita spiser er det nesten lettere å liste opp hva de ikke spiser. Foruten bunndyr som krabber ol går det aller meste av fisk ned på høykant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snik i all ære, men den dagen du kroker en på stang kommer du nok til å frelst på alvor. Dette er da også først og fremst et sportsfiskeforum, så det er følgelig ikke så mye info å hente når det gjelder redskap som garn, oter, line etc, selv om selvsagt også endel folk har vært borti dette. Stor fisk på 60 kg + pluss som du antyder vil nok herje friskt med sniken din, og kroker og fortommer som ikke av topp kvalitet vil nok fort ryke. Du nevnte også kveiter på 40 cm+. Husk at minstemålet er 80 cm for kveite, slik at du ikke plukker opp småfisken. Når det gjelder hva kveita spiser er det nesten lettere å liste opp hva de ikke spiser. Foruten bunndyr som krabber ol går det aller meste av fisk ned på høykant.

Ja jeg er jo allerede hekta på ørreten, så det må jo vær like gøy og spenningsfult med kveite også. Har lenge hatt den i tankene, men liksom aldri komt til handling.

Jeg viste ikke att det er 80cm minstemål på kveita, Bra du sa ifra. Da får jeg rette nesa mot di største :shifty: hehe. Er sikker på der ligger fine rugger som skjuler seg på botnen og bare venter på meg, Er nok BARE jeg som kanskje vet om dette med fisken her jeg bor, så burde vel holde litt kjeft slik folk ikke tar småkveita under 80cm. da burde vel agnet jeg har falle i smak ! har noen gamle makreller i frysern som jeg lurer på og egne lina med.

Får vel ta en dag og slenge ut båten og prøve meg, og finne ut hvor ruggene ligger. Da kan jeg tenke meg jeg prøver stang.

Har du kanskje noen tips til utstyr til stang? kroker, line, agn osv? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner haugevis med info her på forumet om de temaene der. Klikk deg litt rundt, så finner du det du leter etter i rikt monn. Samt ikke minst tallrike rapporter som bør inspirere til innsats!

Sitter nå og leser, ganske mye bra her!

Men det med rapportene har jeg ikke funnet ennå. takk for tipset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whops, jeg dreit meg litt ut..

Ser ut som det er flere storfisker som går forbi agnet, og noen tar. Dessverre for meg så var 3 av 5 kroker slitt vekk. Og jeg såg tydelig att snøret var flytta ganske mye på seg.. Var jo egentlig litt kraftigere greier, snøre, eller linetau da, som holder ca 50 kilo..

Tror jeg skal lage en liten line på 100 meter.

Med 15 krok, med ca 30 cm uteliggere med krok og agn og legge. Kanskje jeg skal hive på 2-3 perler forran hver krok i samme slengen og?

Tror jeg egner den lina med 1 reke og en aldri så liten sildebit per stykk. Så får den både lukt og farge.

Er 1.5 - 2 kg nok som søkke?

Ble litt irritert når hele redskapen jeg brukte tid på ikke holdt. Men gir meg motivasjon til og lage ny :)

Skal jeg bruke ukokt reke, eller kokt? kokt gir vel mer smak siden reka ofte er kokt inn med kraft.

Sild avgir vel en olje som lukter fristende og ?

Skal ligge ute i 2-3 timer i slengen.

Endret av Oleman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50kilos snøre er vel ikke akkurat kraftigere greier... personlig bruker jeg aldri under 1.2mm snøre på det meste som kan få kontakt med tenner av litt skala 1.2mm er vel på mellom 60 og 70kg bruddstyrke...å da bruker jeg i tillegg gummislange over sena. og dette er på aktivt fiske så fisken får ikke muligheten til å ligge å slipe på snøret over lenger tid. må si jeg syns litt synd på fiskene som svømmer rundt med ny piercing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50kilos snøre er vel ikke akkurat kraftigere greier... personlig bruker jeg aldri under 1.2mm snøre på det meste som kan få kontakt med tenner av litt skala 1.2mm er vel på mellom 60 og 70kg bruddstyrke...å da bruker jeg i tillegg gummislange over sena. og dette er på aktivt fiske så fisken får ikke muligheten til å ligge å slipe på snøret over lenger tid. må si jeg syns litt synd på fiskene som svømmer rundt med ny piercing...

Takk for tipset! det med gummislangen er notert.

Ikke bra att jeg ga dem piercing nei, tenker på dette selv. Angrer litt nå, (ja, det er lett i ettertid)

Heldigvis så var det 2 kroker som var knekt, og bare 1 helt vekk. Og di 2 andre i god behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om når jeg som guttunge prøvde å sette garn etter storgjedda. Vi fisket i en liten å, men klarte ikke å få beistene som svømte forbi til å bite. Så planen ble å sette et nylongarn tvers over åa. Solid forankret i et bjørketre på hver side, og stramt oppspent. Spenningen var stor morran etter når vi skulle sjekke. Og riktig nok, det var 4-5 hull av pen diameter i garnet, og et par småabbor.

Hvis det er storkveite der, tror jeg kanskje du vil få problemer hvis utstyret er knytt fast i noe landfast. Det er utrolige krefter i sånne fisker. Selv en 20kg kveite kan utvise en utrolig eksplosiv styrke. Hør på gutta, og sats på kikkefiske. Kan garantere deg et kick! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om når jeg som guttunge prøvde å sette garn etter storgjedda. Vi fisket i en liten å, men klarte ikke å få beistene som svømte forbi til å bite. Så planen ble å sette et nylongarn tvers over åa. Solid forankret i et bjørketre på hver side, og stramt oppspent. Spenningen var stor morran etter når vi skulle sjekke. Og riktig nok, det var 4-5 hull av pen diameter i garnet, og et par småabbor.

Hvis det er storkveite der, tror jeg kanskje du vil få problemer hvis utstyret er knytt fast i noe landfast. Det er utrolige krefter i sånne fisker. Selv en 20kg kveite kan utvise en utrolig eksplosiv styrke. Hør på gutta, og sats på kikkefiske. Kan garantere deg et kick! :)

Tja, hva hvil dere anbefale til det da :rolleyes: ?

På stang vil jeg prøve ut sigarsøkke med en fortom på 15 cm agnet med reke/sild/makrell. ville dette ha vært noe av interessen til kveita :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva hvil dere anbefale til det da :rolleyes: ?

På stang vil jeg prøve ut sigarsøkke med en fortom på 15 cm agnet med reke/sild/makrell. ville dette ha vært noe av interessen til kveita :)?

Til kveita kan du gjerne kline til med stort agn, hel sild eller småsei er fint. Selv om pen kveite kan ta lite agn, øker sjansen for stor fisk når agnet er stort. Men alt fra krok, knuter, splittringer, fortom, snøre, stang, og snelle MÅ være av god kvalitet og dimensjonert for kveita, ellers blir det trøbbel. Du har selv sett hva kveita gjør med puslete kroker ;) Har du skikkelig havfiskeutstyr (stang/snelle/snøre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveitefiske er den råeste, mest ekstreme formen for fiske i norge by far(Håkjerringfiske er kanskje unntaket?. Utstyret MÅ være top notch. Om man skal drive å fiske med billig greier ala. Biltema kan man like greit holde seg hjemme. Det grøsser i meg når jeg hører om alle de storkveitene som har dratt avgårde med shad, krok og alt som er. De stakkars fiskene pines en søkte død.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal fortsette å prøve med line/snik så må du ihvertfall kjøpe deg MYE kraftigere utstyr slik at du ikke skader unødvendig mange kveiter. Snakker da om hovedline på 4-6 mm og flettet forsyn på ca 2,5-3 mm + store kroker. Å feste snøret i en kraftig raie først for så å feste linen videre i noe fast fjell. Da vil du oppnå mere fjæring. 2 kg lodd er alt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, Jeg tar fatt havstanga med snøre ment for pilking osv fra båt, Denne burde vel holde?

Sigarsøkke og 50 cm fortom og en finfin kveitekrok fra fars gamle liner! "elva" er ikke breiere en kanskje 60 meter på det meste, og der jeg har fisket er det en fin dypbde ned på ca 10 meter med fin strøm, Dette er det utstyret jeg har for hånd nå. Så jeg får prøve og få meg selv hekta på kveitefiske!

Virker ut som en ett spennende men litt alvorlig fiske, Får håpe jeg ikke møter på en som drar meg utti da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske kveite på 60+kg må du nok belage deg på multisene og en forbanna god brems på snella :) hvilken snelle/stang/sene har du? Hvis det er gammel monosene du sikter til når du sier "snøre ment for pilking fra båt" ville jeg like så godt kastet hele greia på havet, for det er realiteten hvis du er så heldig å få denne 60+ kveita :)

Multifilament sene koster ikke mange kronene kontra gleden du får av det ved rett bruk. Vil anbefale deg å kikke innom www.skittfiske.no, de har en haug med gode havfiskesett som ikke koster skjorta, sleng med 270meter multi og en god jigg eller to, så er du klar for morsomt fiske på plassen du beskriver :D kan nesten garantere deg fine minner hvis du gjør det rett.

Mvh erfaren nordlending!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whops, jeg dreit meg litt ut..

Ser ut som det er flere storfisker som går forbi agnet, og noen tar. Dessverre for meg så var 3 av 5 kroker slitt vekk. Og jeg såg tydelig att snøret var flytta ganske mye på seg.. Var jo egentlig litt kraftigere greier, snøre, eller linetau da, som holder ca 50 kilo..

Tror jeg skal lage en liten line på 100 meter.

Med 15 krok, med ca 30 cm uteliggere med krok og agn og legge. Kanskje jeg skal hive på 2-3 perler forran hver krok i samme slengen og?

Tror jeg egner den lina med 1 reke og en aldri så liten sildebit per stykk. Så får den både lukt og farge.

Er 1.5 - 2 kg nok som søkke?

Ble litt irritert når hele redskapen jeg brukte tid på ikke holdt. Men gir meg motivasjon til og lage ny :)

Skal jeg bruke ukokt reke, eller kokt? kokt gir vel mer smak siden reka ofte er kokt inn med kraft.

Sild avgir vel en olje som lukter fristende og ?

Skal ligge ute i 2-3 timer i slengen.

Ser ut som om min antakelse om at lina di ville få kjørt seg holdt stikk gitt. Ellers ser jeg av din beskrivelse av redskapen at det kan virke som om du heller vil ha hyse på krokene. Ei reke og en liten sildebit blir som å prøve og mette en elefant med tre peanøtter og en epleskrott. Bruk hel agnfisk på 30 cm pluss, men da må selvsagt fortom og kroker holde. Har fisket med hel sei på drøye kiloen, og kveite på 15-20 kilo tar en sånn uten å nøle. Ville nok ha brukt fortommer på ihvertfall en meters lengde av tjukk mono (1,5 mm) og til linefiske bruker yrkesgutta gjerne sirkelkroker type kraftige og store. Da har du kanskje en sjanse på en anstendig kveite. 1,5-2 kilos søkke blir nok fort med på tur om det drar seg på en diger en, Perler har nok mindre for seg når du bruker hel agnfisk som ligger stille på bånn. Det blir litt som å stille på tribunen under CL-finalen med seljefløyte mens alle andre har vuvuzela og gasshorn.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spennende lesning du må komme med rapport om du får noe, fisker selv etter kveita med både stang å

kveitevad(line). Er ingenting som slår stangfiske, få tak i deg utstyr til formålet og ikke minst utstyr til landing

som for eks en stor haikrok eller lingnende, har selv en stor størje krok ombord i båten om det skulle slå på ei stor

ei. Som agn foretrekker jeg hell eller halv sild eventuelt makrellfilet hengende bak et antitwist søke med to trippell

kroker i agnfisken, ellers har jeg 250 mtr 0,40mm multi og en fortom på 1mtr med 0,90mm mono. Hadde jeg vert flink

med å lege ut linker skulle jeg lakt ut en filmsnut av utraset på den siste kveita som tas i filmen halibut queen, da hadde

du nok bedre sett vorfor det må til med kraftig utstyr.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vert flink med å lege ut linker skulle jeg lakt ut en filmsnut av utraset på den siste kveita som tas i filmen halibut queen, da hadde

du nok bedre sett vorfor det må til med kraftig utstyr.

Ikke vanskelig det svartfeskarn. Du kopierer rett og slett teksten som står helt øverst oppe til venstre i nettleserviduet ditt på den aktuelle youtube-videoen eller en annen side for den del...

Så åpner du en kommentar her og trykker på den lille lenkeknappen (den er kalt "link" og er ca midt på den nederste raden av knapper) i dette vinduet. Da popper det opp et nytt vindu hvor du limer inn det du har kopiert inn der det står URL.

Linken din vil kunne framstå annerledes når du poster inlegget enn det du ser når du skriver innlegget, men det er normalt.

Jeg lager nå en link til denne videoen slik at du kan se hvordan det fungerer.

Forøvrig er "testforum" en grei plass å øve seg med linking :-)

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.