Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske i sjøstrøm med "snik"


Oleman
 Share

Recommended Posts

Har fisket noen år med kveitvad. Du bør bruke 4mm snøre som hovedline og minimum 1mm multinylon eller flettanylon til fortom. Og Mustad sirkelkrok 16/0. Fortommen bør være 1-1,5 meter. Bruk en eller 2 steiner på endene. Disse bør være minimum 10 kg hver. Husk at når du setter line på bunn i områder med sterk strøm MÅ du sette og dra lina når det er strømslakk/strømskifte ellers vil du bli plaget med å sette bruket fast. Med sånn strøm som du nevner vil du sannsynligvis ikke få opp lina i det hele tatt utenom strømskifte.

Beste agnet er fersk sild eller sei. Hel eller halv alt etter størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen, en stund siden jeg oppretta tråden nå.

Takk for mange gode svar, og mye behjelpelighet og råd!

Jeg tok fatt hav stanga og satt på et lodd på ca 250 gram, (butikken hadde lite utvalg)

Og en fortom på ca 40 cm. En agnkrok jeg har hatt liggende i årevis uten og brukt den, en O formet krok, med en litt uvanlig lang hals.

Heiv på en gammel fryst makrell som ble hakket litt opp for og gi ifra seg lukt i sjøen.

Og jeg kjøpte tråd som er nedbrytende for naturen, ergo ganske naturvennlig, stort pluss+

Den tråden var ikke så sterk, men med noen runder rundt det hele så holdt det godt på plass.

Jeg heiv den uti, fikk en del små napp.. (mindre fisk som prøvde og ta/flytte agnet)

Dette viste seg og hjelpe til og lokke større fisk, Så det meste gjennom vannet.

Jeg fisket ved fløende sjø, akkurat når tidevannet nesten stopper opp. Strømmen begynte og dempe farten litt.

Og så kommer selveste havets dronning!Hun nærmest oste frykt for de andre fiskene som prøvde seg!hun var ikke mye kresen. SLUKTE HELE GREIA!

Hun lå litt og gaflet det i seg til hun flytta seg. Jeg sto klar med en kompis som holdt i et tau jeg surra rundt midjen.

Bremsen sto svakt på, men jeg strammet det litt når jeg var sikker på hun satt.

Etter harde 40 minutter, og etter 2 ganger personbytte så måtte dronninga på ukjent land. Veldig sterke fisker, ble overasket!

Kveita tenker jeg veide rundt 50-55 kilo, jeg fatter ikke at ei kveite har en så UTROLIG stor kjeft, så jeg forstår godt hvorfor jeg ble anbefalt det med hel fisk fisk!

Etter litt beundring og litt stillhet, så syntes jeg Dronninga skulle få en gave tilbake fra meg.

Vi avkroket fisken, og sørget for at hun var i god behold. Hun ga oss en opplevelse vi sent vil glemme, så hun glemmer nok ikke at jeg satt henne ut igjen! :) Vi begge hadde spist en god middag rett før vi tok turen, så vi tenkte ikke litt på og gjøre denne til matfisk på noen måte!

Under avkroking glefsen hun til, og jeg fikk en nesten en stygg rift. Men dette syntes jeg var på sin plass siden jeg lurte henne på besøk :)

Ble ikke noe bilde denne gangen, men jeg lover og ta bilder neste gang. Neppe siste gang jeg skal fiske kveite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snik i all ære, men den dagen du kroker en på stang kommer du nok til å frelst på alvor. Dette er da også først og fremst et sportsfiskeforum, så det er følgelig ikke så mye info å hente når det gjelder redskap som garn, oter, line etc, selv om selvsagt også endel folk har vært borti dette. Stor fisk på 60 kg + pluss som du antyder vil nok herje friskt med sniken din, og kroker og fortommer som ikke av topp kvalitet vil nok fort ryke. Du nevnte også kveiter på 40 cm+. Husk at minstemålet er 80 cm for kveite, slik at du ikke plukker opp småfisken. Når det gjelder hva kveita spiser er det nesten lettere å liste opp hva de ikke spiser. Foruten bunndyr som krabber ol går det aller meste av fisk ned på høykant.

Støtter den.

Har satt kveitvad før og da stupte en havhest ned etter agnsilda og ble kroka. Dagen etter hang det ei 76kg stor kveite med en havhest halveis ned i magan. Min far har fått kveite med både badehette og kokte poteter i magen. Tror det meste funker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Tror også dette må være den største kveita tatt fra land- jeg har ihvertfall ikke hørt om større. Håper du tar bilder på neste tur. Det høres ut som du har gjort en stor oppdagelse både når det gjelder måte å fiske på, men også denne "sjøstrømmen". Som du selv nevner så kan det være lurt å holde denne plassen for deg selv,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du byttet ut sniken med fiskestang. Morsom satsing er det også. Jeg vil tro at dette er blant de største kveitene som er tatt fra land i Norge?

Åhh?

Da tror jeg jaggu meg jeg tar fadt kameraet og ei skikkelig vekt neste gang!

Hadde vært fantastisk morsomt og bli "fiskekjendis". Men plassen bør vel ikke røpes, føler iallefall jeg.

Må ha vært en fantastisk opplevelse - og så fra land - å se at kveita tar...

Gratulerer !

Hehe, jeg følte meg egentlig ut som unge igjen, 10 år og første egenkjøpte fiskestang.

Kjempestolt av og fange bergylte og andre småfisk på brygga. Der kunne jeg følge med fisken gjennom vannet.

Kan vel egentlig ta den følelsen, blande den med en klype frykt og en skei spenning. Og slenge på en del seiersfølelse :D

Tøft! Tror også dette må være den største kveita tatt fra land- jeg har ihvertfall ikke hørt om større. Håper du tar bilder på neste tur. Det høres ut som du har gjort en stor oppdagelse både når det gjelder måte å fiske på, men også denne "sjøstrømmen". Som du selv nevner så kan det være lurt å holde denne plassen for deg selv,

Føler meg litt stolt gitt, selv om jeg kanskje var megaheldig?

Klart skal jeg ta bilder på neste tur, blir ikke tur uten kamera! Dere må jo få ett bevis om jeg kroker noe sånt igjen! :D

Tror jeg skal holde godt tett om denne plassen, føler jeg sviker bestanden og kommer til og ødlegge den helt om jeg sier det.

Redd for bestanden for våre arter i norge, spesielt fisk.

Eneste jeg kan røpe, er at det går en del fin SjøØrret, kroka en finfin SØ nå i helga, men jeg slapp den utti igjen.

Ørret spiser jeg egentlig ikke, selv om det er kjempegodt. Kun om jeg fisker i ett vann som har overvekst av ørret.

Jeg hjalp min kompis her forleden, og vi måtte opp på gamlehjemmet. Der prata jeg med en del gamlinger om fiske i gamledager.

Det viser seg at det var en del Kveite og Blåkveite her i gamledager, men det ble jo selvfølgelig fisket tomt.

Jeg holdt tett om plassen, og jeg tenker jeg skal ha som mål og fange ei blåkveite! :)

Gratulerer med rekord "land-kveite" :) Nesten ikke til å tro!! Sto du på brua eller på land når den beit?

Takker så mye! :)

Det har ikke akkurat gått opp for meg selv enda, sliter med og tro det selv !

Jeg sto på land, hadde jeg stått på brua hadde jeg sikker blitt dratt utti.

Kveita tok vel agnet mitt kanskje 7-8 meter fra meg. Jeg så fint gjennom sjøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis til en uber spennende fangst. du nevner lenger opp at du skal ta med ordentlig vekt neste gang. du kan også nøye deg med et bra målebånd/målestokk. de har jo slike tabeller man beregne vekt påkveiter utfra og de er temmelig nøyaktig har jeg fortstått. kan tenke meg at det er litt plundrete å veie en slik storfisk med maks fiskefeber og kneskjelv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.