Gå til innhold
Fiskersiden

Artsjagt


Jesper Johannesen
 Share

Recommended Posts

Hei allesammen

Jeg er dansk og skal bo i Fosen de næste 6 måneder og skal fiske som mye som muligt i den tid.

Jeg er artsjæger og ønkser at få så mange forskellige arter mens jeg bor her. Spørgsmålet er hvor jeg skal lete og hvad jeg med lidt held kan fange.

Jeg fisker mest i Stjørnfjorden, ved Brekstad og ved Vallersund og altid i båt. Jeg har indtil nu fået:

Sei

Torsk 10kg

Sild

Hågjel 1,1 kg

Svarthå

Brosme 5kg

Lange

Uer

Hvitting

Hyse

Sandskadde 0,62kg

Rødspette 1,13kg

Hvad kan jeg mere gå efter? Jeg ved at jeg nok skal få makrell og lyr men hvad er der mere at fange?

På forhånd tak

Jesper

Høybakken, Bjugn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, velkommen til forumet! Du har en veldig god plan synes jeg :) På lista mangler f.eks. kveite og gråsteinbit. Dette er morsomme fisker som er mulig å få ved målrettet fiske der du bor. Samtidig ikke de letteste å få, så det er ekte sport. Det mangler også sjøørret, men siden du er fra Danmark er kanskje ikke dette så veldig eksotisk for deg ;)

Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål

Kveite tænker jeg kan komme lidt tilfældigt under fiskeri efter andre arter. Det vil tage mye tid at målrette fiskeriet.

Steinbit, ja. Hvor dybt skal jeg fiske efter den? Har brugt mye tid på at fiske med agn, især på det helt dybe vand. Her er dog kun kommet svarthå og brosme indtil videre.

Jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan prøve etter kveite på nordsiden av medflua vi fikk to der i fjor på storm jig, lysing blir det også tatt noe av på garn i området har ikke funnet den enda men.hehe havmus og blålange skal finnes på dypet ute ved melstein har hatt to turer ut dit uten fangst enda men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom der en ny art på listen, og hvilken én. Fik i dag en spisskate på 8,55 kg på 400 meters dypde. Vejret var ikke det bedste men heldigvis bed fisken allerede efter 30 minutters fiskeri. Det er hårdt arbejde at holde båten op mod vinden og så hive en fisk ind fra den dypde. Herefter måtte jeg opgive det dype vand pga. for mye vind og bølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steinbit: sommerstider fra 10-30m ellers litt dypere, pleier vel å komme inn grunnere i påsketider. Min snevre erfaring fra steinbitfiske (har vel fått ca. 10stk) er at treffer du felt med store mengder tar de det meste.... har fått mye på store jigger og til og med agnede pilker. Er det treigere fiske og lite konsetrert steinbit har tackle med reke, sild, blåskjell og makrell kanskje også en cocktail i agnpose fungert veldig bra. cluet her er å dunke mye med loddet i jevne mellomrom... stenbunn med tang eller kun steinbunn er anbefalt, samt rundt innenfor skjellfarmer etc. Steinbiten spiser i all hovesak krepsdy, krabber og skjell, så det å lage lyd har fungert bra tidligere... mulig steinbiten hører dette når hummer, krabber etc. går på havbunnen. Relativt rolige bevegelser samt mye kontakt med bunn (tar som regel etter min erfaring på bunn til 2 meter over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.