Gå til innhold
Fiskersiden

Humminburd 718,hjelp for ser jeg ikke Kveita


celine2
 Share

Recommended Posts

Hei har et problem jeg fisker mye etter kveita ,men ser ho sjelden på ekkoloddet.Hveit ikke om det er vanskelig og få ho inn på lodde eller kan det være noe med innstillingen som er feil .

Det har kansje noe og gjøre med at jeg har på side scanner som ble brukt til sjøørret fiske?(Quad-Beam) tro jeg det hetter

.Har opplevd ved flere annledninger at kveita nærmest ligger under båten ute at den vises på loddet? noe som kansje har noen tanker eller som har opplevd noe lingnende?

Sist i dag kom ei flott kveite sigende opp ,men ingen respons på loddet.Den enne gangen jeg har fått respons fra lodde var ho alt kroka og på tur ned.

Kansje det bare er og bytte tilbake til den orginale giveren så er dette ikke et problem lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd å bytte tilbake til original giver. Nå kjenner ikke jeg Humminnbird sine ekkolodd, men på mine ekkolodd (Garmin og Lowrance) vises kveita godt. Jeg ser imidlertid både jigen og svivelen mellom braid og fortom godt på ekkoloddet. Svingeren må selvfølgelig peke rett ned under båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jo er inne på tanken om at orginal giveren nok er best.Svinger er i rett vinkel det har jeg sjekket flere ganger.Jiggen ser jeg stortsett bestandig,men du er nok inne på det med giveren.Jeg fisker veldig aktivt etter lodde leser hvordan bunden ser ut hele tiden. Fikke fin kveite i dag ,men det vistes ikke på lodde og ho tok bare noen meter under båt.Var med fra en 17-18 meter.Ikke noe utslag når jeg kjørte ho et par ganger.I går fikk jeg utslag når ho tok ,men jeg så ho med det blåtte øye først.I dag har jeg hatt flere kveiter etter blir litt irriter når jeg føler at en på en måtte fisker i blinde spesielt når kveita er så i bette som ho har vært i de siste dager.Fisker mye med agn så det og få tilbake melding av loddet er viktig.Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal forsøke og justere litt i morra når jeg er av gårde.Torsk,sei åte kommer inn på loddet som det skal ,men kveita ho greier og bli usynelig greit ho ikke skal være lett og få .Leger også merke til at bunnen forsvinger med litt urolig hav fra ca 75meter er det helt stille passerer jeg stortsett 120meter.<Blir og skifte giver når båten skal opp en tur til uka.Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert vet er det (hovedsaklig) gassen i svømmeblæra på fisken som gir ekko til svingeren. Kveita har jo åpen svømmeblære og jeg har en teori om at en fisk som kommer opp eller nettopp er kommet opp fra dypet har mye gass/utspilt svømmeblære. Og dermed vises godt på ekkoloddet. Fisk som ligger på grunna eller et gitt dyp over lengre tid har kanskje lite eller ingen gass i svømmeblæra. Denne teorien kan understøttes av de nye forskningsresultatene med radiomerking her i Troms som viser at fisken kan foreta flere vertikale vandringer i døgnet - fra 10 til over 100 meter dyp - og opp igjen.

Den største fisken jeg fikk i fjor - 75kg - vistes veldig svakt når den steg opp mot jigen, mens andre fisker igjen har vistes med enormt ekko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på bloggen din om det du skriver om kveite og forkning.Det er spendene ting de driver med i tromsø.Det med gass i svømmeblæra er jo spendene tanker som jeg skal ta med meg utover sommmeren hvis jeg for lodde til.Alt av kveite vi for går vi gjennom hva magesekken inneholder for og prøve og type besteme hva den lever av i område.et par ganger har vi hver sikke på at magen inneholder ure,brosme som er jo fisk som står noe dyppere i havet .Har du lagt merke til at en del store kveiter kan ha store meng der med grønn tangi seg? jeg tror den spiser dennne tangen for og greie og kvite seg med skarpe beinrester,men det er nå tanker jeg har gjort meg .Nå ser det ut som kveitfiske i dag utgår kald og sne i lufta så det blir nok bare nettsørfing ,men det du skriver om gass i svømmeblæra gir meg noe og tenke på .I år går jeg merre systematisk til verket med registrerin eks.flo/fjære vind småsjø/storsjya.Ble vel litt på sia ,men veldig i min ånd.jeg for vel ta meg ei uke oppover til campen din et år ser ut som vi kan diskutere dette teamaet i flere timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har forsøk og justere loddets følsomhet uten at det ser til og hjelpe så mye.Har fått 3 kveiter de siste dagene 2 av dem gav ikke utslag på loddet i det hele tatt mens lodde gav fra seg et fiske symbol da ho var på tur ned.Det er vel mye som tyder på at orgenal giveren må på i gjenn.Fiske i blinde er jo spendene ,men i lengden ikke brukbart .Fisker mye med agn og om trent på alle turene har jeg kveite med opp til båten det er morrsom ,men kveita er ikke bestandig lekelysten i overflate possisjon.

Nå er det snart tog med ungan ,så drar jeg til Rana området så skal vi se om kveita er lysten på og leke med oss.Ønsker alle ei God feiring av 17 Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har forsøk og justere loddets følsomhet uten at det ser til og hjelpe så mye.Har fått 3 kveiter de siste dagene 2 av dem gav ikke utslag på loddet i det hele tatt mens lodde gav fra seg et fiske symbol da ho var på tur ned.Det er vel mye som tyder på at orgenal giveren må på i gjenn.Fiske i blinde er jo spendene ,men i lengden ikke brukbart .Fisker mye med agn og om trent på alle turene har jeg kveite med opp til båten det er morrsom ,men kveita er ikke bestandig lekelysten i overflate possisjon.

Nå er det snart tog med ungan ,så drar jeg til Rana området så skal vi se om kveita er lysten på og leke med oss.Ønsker alle ei God feiring av 17 Mai

Har et godt forslag til deg, kjøp deg et skikkelig ekkolodd.

Har et Humminbird 788 cx med hekksvinger i min båt og i tillegg et Lowrance hds 5 med en Airmar B60 gjennomgående svinger.

Dette Humminbird loddet er totalt ubrukelig i sjøen, får ikke noe greie på det, Men HDS loddet fungerer kjempebra.

Det er kartplottere på begge maskinene, Men nå bruker jeg Humminbirden kun som kartplotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,ja var vel enetlig redd for det forslaget om at det var ubrukelig,men tanken har streffet meg at kansje skule jeg kjøpe nytt lodd.hsd5 lodde har jeg sett på ser jo ut til og være et kjempe lodd for høre med kjærringa om ho ikke lar meg få et i bursdags gave hehe.Skal prøvet det andre forslaget og kutte fiske symbolene ,men tro mest på det og bytte lodd jeg har ikke vært spesielt glad i humminbird loddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,ja var vel enetlig redd for det forslaget om at det var ubrukelig,men tanken har streffet meg at kansje skule jeg kjøpe nytt lodd.hsd5 lodde har jeg sett på ser jo ut til og være et kjempe lodd for høre med kjærringa om ho ikke lar meg få et i bursdags gave hehe.Skal prøvet det andre forslaget og kutte fiske symbolene ,men tro mest på det og bytte lodd jeg har ikke vært spesielt glad i humminbird loddet.

Har 2 downriggere på båten, Men humminbird loddet klarer ikke engang å finne downriggerloddene.

Disse fiske symbolene må du i hvertfall skru av hvis du i det hele tatt skal se noen fisk.

Har hatt flere Humminbird lodd og jeg har ikke hatt noen god erfaring med dem. Det eneste posetive med dem er at de har enkle menyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke nødvendigvis det kvasseste ekkoloddet for jigging etter kveite. Jeg ville først sjekket svingeren for groe (hvis den er utvendig da), skrudd av fiskesymboler, og justert opp følsomheten på ekkoloddet til du ser både sprangsjikt og jiggen på skjermen. Vanligvis er det da masse støy i bildet på den øverste meteren av vannsøylen, men sånn skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Kveita hovedsaklig ligger på bunnen så er det vel ikke så rart at man sjelden ser den på loddet.. Det er vel ikke så viktig om man ser den på loddet etter at den har bitt på? Jeg fisker 10-20 kveiter ca hvert år på stang, men jeg har aldri sett de på loddet før de har bitt på. Når jeg fisker kveite så er det viktigere for meg å se bunnen, hvordan den ser ut enn å se etter kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag som jeg skal prøve så snart vindværet gir seg.Jeg forventer ikke og finne kveita når ho ligger i ro,men det skule nå vært hyggelig og få et forvarsel når ho løfta seg opp fra bunnen.Det mener jeg nå har hørt at skule være muligt.Det er jo mulig jeg har noe urelistiske oppfatting av hva loddet vil vise når en fisker etter kveite.Jeg fisker som regel fra 8-9meter og ned mott 30 og kveita ser jeg på væreneste tur ,men som sakt ikke på lodde det er dette jeg finner noe vanskelig og forstå.At små kveita muliges greier og hjemme seg bort kan jeg til dels forstå,men nå har jeg hatt noen store på de burde da gi utslag på loddet.At ikke fisk på over 2meter gir utslag gjør meg noe bekymret tror jo at jeg begynner og tenke nytt lodd.Takk for alle råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal henge deg så veldig opp i ekkoloddet hvis du likevel ser kveita med det blotte øyet.

Jeg fant litt interessant lesning her om ekkolodd. Alt etter hvilken svinger man har så må man tenke på at den også har en viss åpningsvinkel. som det står nevnt her så har f.eks en standard svinger for 200KHZ en åpningsvinkel på ca 10 grader.

Dette vil si at på 100 meters dyp vil loddet dekke et sirkelformet område som er ca 18 meter i diameter. Slik som du fisker mellom 8 og 30 meter så vil jo dekningsområdet være en del mindre.

Som det også er nevnt så er alle ekkolodd følsomme for all type støy i dens frekvensområde, dette gjelder både elektrisk støy og akustisk støy fra båt og motor.

I tillegg som det også har vært nevnt før så er det vanskeligere å se fisk uten svømmeblære.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med jakten på kveita, med eller uten nytt ekkolodd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan bluemarlin ,neida jeg fisker greit uten og se kveita på lodde .Jeg tar med meg den erfaring som jeg kan få finner det spenende og lese om svømmeblæra til kveita og innfinner meg med at jeg nok kommer til å se ho flere ganger før loddet finner ho.Lodde er ikke helt ubrukelig for jeg bruker det aktivft til kveite fiske leser bunnen hele tia.jeg har nok lest det som er å lese om kveite fiske,men har nok fulgt litt dårligt med i timen anngående svømmeblæra til kveita dette vil jeg ta innover meg .Sesongen for min del har vært helt strålende med 10 kveiter på 5 turer så jeg er ikke i noe posisjon for å klage.

Jeg tenker dette teamaet nå er rimelig ferdig diskutert takker for alle konstruktive innspill. Ønsker alle kveitfiskere lykke til for nå er stor kveita på tur opp æ så ho på siste turen. :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.