Gå til innhold
Fiskersiden

fløyfisk? vanlig?, flekket?


Recommended Posts

Denne kom ut av kjeften på en grådig brosme. Synes selv det kan se ut som en fløyfisk. Kanskje til og med flekket eller liten?

Forhåpentligvis klarer jeg å skaffe et bedre bilde, hvis det trengs

361c70561b.jpg

Endret av esstonnaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det ser ut som en fløyfisk, og isåfall er det en hunn, men blir noe usikker på hvilken type! Kan utelukke flekket fløyfisk! For å skille mellom vanlig og liten kan man se på gjellelokket, om det er en firepisset eller trespisset pigg! Ellers kan du jo hvor lang fisken var, for liten kan såvidt bli halvparten av størrelsen til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kom ut av kjeften på en grådig brosme. Synes selv det kan se ut som en fløyfisk. Kanskje til og med flekket eller liten?

Forhåpentligvis klarer jeg å skaffe et bedre bilde, hvis det trengs

Tipper flekket fløyfisk hann. Irvin har nettopp fått noen eksemplar av meg som han har undersøkt, så det er mulig han har en annen mening :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplaret er blitt tatt vare på av en kamerat så jeg skal nok få tatt et bedre bilde etterhvert...har dog et til foreløpig.

Spørst om det ikke blir en tur eller to etter denne hvis det viser seg å være flekket.

362e2a57ac.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplaret er blitt tatt vare på av en kamerat så jeg skal nok få tatt et bedre bilde etterhvert...har dog et til foreløpig.

Spørst om det ikke blir en tur eller to etter denne hvis det viser seg å være flekket.

Jo det er nok flekket hann. Hvordan var bunnforhold og dybde der den ble tatt? Flekket trives helst på mudder/muddersand mens liten later til å trives på skjellsand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på bunnforholdene, men ganske sikker på det var noe mellom mudder-sand som du nevner, på ca 50 meters dyp. ----> det var iallefall under disse forholdene brosmen ble tatt, men akkurat hvor den brosmen fant denne fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Denne ble tatt i Sogndalsfjorden. Har litt bergenset med tid igjen mellom fjordene i Sogn, så hvis den skal finnes i Lysefjorden er dette ikke utenklig at jeg vil prøve litt etter den der, hvis jeg ikke skulle lykkes på forsøkene her oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.