Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags båt er dette?


Wire
 Share

Recommended Posts

Hei

IMG_8397_2.GIF

Har fått tilbud om å kjøpe båten på bildet, men eieren finner ikke ut hva slags båt det er. Har kikka litt på finn.no også, men klarer ikke å finne noen som er helt lik denne. Hengeren følger forøvrig med på kjøpet.

Motoren er en Evinrude 25 hk med lang stamme, for meg kan det se ut som båten kunne klart seg med kort stamme..? Motor starte og går som den skal. Hva med motoren, vil den være for stor til å dorge med ift å få den til å gå sakte nok? Jeg har tilgang til en totakts 10 hk Mercury med kort stamme, og lurer på om det e en motor som kunne passe vel så godt.

Båten ser litt shabby ut, men det følger med vinduer og kalesje. Båten skal være tett og ikke ha skader. Lengden er 15 fot.

Lurer på om dette er brukbar båt til dorging i Norsjø og ikke minst hvilken type er dette?

Vegar

Endret av Wire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva slags båt det er dessverre. Du kan prøve deg på baatplassen. no også, hvis du ikke får noen svar her. Siden båten ser ut til å ha vært registret i småbåtregisteret, kan du sjekke hva de har av info også.

Om den er egnet eller ei kommer an på hvilke krav du stiller selv. Jeg har dorget på Steinsfjorden i kano med elmotor uten at jeg tok skade av det... Jeg kjører selv med både dyprigg og planerboardmast i mindre båt enn den på bildet, og får fisk jeg også. Det finnes utvilsomt mer velegnede båter enn den på bildet, men det aner meg at budsjettet har sine begrensinger her.

Når det gjelder lengde på motorstammen, bør kavitasjonsplatene stemme omtrent med bunnen på båten (gå i flukt). Gjør de det eller stikker litt (inntill ca 5 cm) under er du på riktig spor. Hvis stammen er litt for lang kan du heve motoren litt på akterspeilet, .Jeg har prøvd å myse på bildet ditt, og heller i retning i at jeg er enig med deg på rent (elendig) øyemål, den stammen ser lang ut. Men et bilde rett bakfra tatt på høyde med kavitasjonsplatene hadde hjulpet mye. Alternativt kan du ta et mål fra toppen av akterspeilet og ned og poste resultatet her så vi har noe grunnlag for å uttale oss. :)

Når det kommer til motor som er egnet, kommer det VELDIG ann på. Du nevner at 10-hesteren er totakt, men ingenting om årsmodell på noen av de. Jeg regner med at 25-hesteren du nevner er den vi ser så vidt det er på bildet, og da snakker vi sannsynligvis om blårøyk, støy og lav "kosefaktor" i dorgefart. Uansett hvilken av disse du skulle ende opp med, bør du vurdere å ha to tanker til motoren, en med anbefalt oljeblanding for når du har høy belastning på motoren, og en med 1% eller lavere oljeblanding til bruk under dorging. (Dette gir mindre blårøyk og sot, siden anbefalt oljeblanding tar utgangspunkt i en motor som går på høyt turtall.)

Så velg den motoren som passer til båten, alternativt den som går penest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kan ligne litt på en Herwa med ombygd vindskjerm?

http://www.google.no...FsQ9QEwAQ&dur=1

Ang lengde på motor er kort stamme 15" og lang 20" målt fra motorfeste til flyndra (antiventilasjonsplata over propell)

Flyndra bør være omtrent i samme høyde som skrogbunnen.

Uannsett hvilken båttype dette er,er det en halvplaner siden den har ganske stor kjøl og smalner inn bak.

Dorger selv mye med en Suzuki 25hk totakt,dette går helt greit.

Det lønner seg å være nøye med oljeblanding og riktige plugger,og blåse ren motoren engang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hesteren jeg snakket om er en Mercury 10 hk fra tidlig 90-tall. Dise kan vel åpnes opp til 15 hester, har jeg skjønt. Låner en Rana 13 med 4-takter for tiden, og det frister selvfølgelig med en mer stillegående motor. Men vil prøve med det jeg har, og heller legge noen tusenlapper i en bedre motor dersom det lir suksess med fiskinga.

Kunne alltids vurdert en enda mer egnet båt ift fisk, men jeg vil begynne litt i det små (og ikke altfor dyrt). Noen som aner hva jeg kunne by for noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk båteier er en sliten gammel båt et bra sted å starte. Da man får ikke vondt i hverken hjerterot eller lommebok hvis/ når man gjør dumme ting de første sesongene. :) Vil tippe at Mercuryen din kommer til å bli et bra utgangspunkt. Dersom du ikke vet at den er stelt pent med, bør du som minimum bytte plugger og olje med en gang. Har den stått lenge er det en god ide å følge med på kjølevannsstrålen, det kan hende at impelleren (en liten rotorsak) er gåen.

Om tihesteren kan trimmes opp enkelt eller ei, kommer litt an på. (Hørt det før?) For det første er det solgt mye motorer i Norge på 80- og 90-tallet som har vært merkbart eldre enn kjøperen har trodd. (Overliggere som selges som årets modell.) Kikk på motornummeret og kontakt importør for å høre om de kan tidsbestemme motoren. Spørsmålet er om motorvolumet (slagvolumet) på din motor er lik motoren over eller under i antall HK. Du kan sitte med en motor som kan yte 10-13,5-15Hk alt ettersom modell og årstall...

Jeg "trimmet opp" en Mariner på 90-tallet engang. (Mercury og Mariner er to sider av samme sak i mange tilfeller). Der var 10-hesteren og 15-hesteren helt like, bortsett fra en strupeplate som satt mellom forgasser og motorblokk. Det var bare å skru av forgasser og andre ting som var i veien, ta av platen og sette det hele sammen igjen uten platen. (Fritt fra minnebrikken, så ta forbehold om feil.)

Forørvig må du huske å betale HK-avgift hvis du får gjort noe med motoren. :)

3-4000,- kanskje? Hengeren er kanskje verdt en tusenlapp, og skroget 2-4.000.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4000,- kanskje? Hengeren er kanskje verdt en tusenlapp, og skroget 2-4.000.

Takk for info, skal sjekke 10-hesteren litt nærmere. Den skal hvertfall være fra 93/94, ifølge svigerfar som handla den i sin tid.

Mulig jeg ikke nevnte det, men båten selges isåfall komplett med hengeren og den 25 hk Evinruden som står på. Tenker du kun båt og henger når du nevner 3-4000 kr? Er ikke 25 Hk-motoren verdt noe på bruktmarkedet?

Har forresten sett litt på diverse Rana- og Askeladden-utgaver med vindskjerm/overbygg, men det er jo en jungel der ute.. Ser for meg 15, 16 eller 17 foter ville holde lenge, bør helst ikke bli for tung heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes den der ser ut som en gammel Herwa. For den pakka der ville jeg ikke betalt veldig mye.

Har holdt på men en gammel selco 18 og gamle båter fra 60-70tallet har som oftest et veldig sprøtt skrog. Trevirke som er innbakt i skroget er som oftest rottent.

Derfor ville ikke jeg satt noen verdi i det heletatt på en båt som det. Selv om båten fortsatt kan brukes i noen år til.

Er motorene godt vedlikeholdte og om det ikke er lenge siden det er skiftet impeller (kjøling, lading, start og alt annet virker), så bør vel motorene våre verdt rundt 3-6 tusen hver.

Verdien på tilhengeren kommer an på om den er selvbygget, og om den er registrert eller kun en opplagshenger. En selvbygger opplagshenger er ikke verdt mer enn stålet den er laget av. Toppen 1000kr, og er det en registrert tilhenger med grei vektkapasitet, så kan den være verdt 3-6 tusen.

Jeg vil tro 5-6 tusen ville være en grei utgangspris for hele pakka.

Skal du dorge ville jeg solgt motoren(e) og kjøpt en firetakter. Å dorge med totakt er avlegs. Hvor bra det går kommer an på motoren, hvilke oljeblanding du bruker og hvilke olje du bruker. (IKKE bruk statoil 2takt til dorging for den forbrennes ikke ved lave forbrenningstemperaturer, og motoren drukner)

En 9.9 med lading for lanterner og evt ekkolodd hadde vært midt i blinken for denne vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten sett litt på diverse Rana- og Askeladden-utgaver med vindskjerm/overbygg, men det er jo en jungel der ute.. Ser for meg 15, 16 eller 17 foter ville holde lenge, bør helst ikke bli for tung heller.

har du en øvre grense for hva du vil bruke så kan vi sikkert komme med tips.

jeg kjøpte akkurat en askeladden 4400, den er 16 fot og såpass lett at dama har tatt den opp aleine uten problemer. jeg ga 20 000 for denne for et par mnd siden.

har lagt ut noen bilder av den på forumet her så du kan jo se om dette er noe som passer for deg også.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=61777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å være en ypperlig båt, Trollkongen! Jeg liker veldig godt båter som har luke foran på vindskjermen, men det er ingen krav (ser mørebasene med luke i vindkjermen er svinetunge, så den har jeg slått fra meg. Vil heller ikke ha båt med tofter. Jeg tenkte vel å holde meg under 15000 kr komplett med henger, og har jeg som nevnt en 10 hk Mercury tilgjengelig. 4-takter blir det nok etterhvert, men begynner i det små.

Er Rana og Askeladden bygget med treverk som kan råtne i tillegg til glassfiberen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om disse har treverk inni glassfiberen men de fleste båtene er oppbygd slik.

Når det gjelder glassfiberen så er det båter som har ligget i ferskvann som er værst, og spesiellt båtene som har ligget meste av sesongen i vannet, og rett på land til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Femmer sier, er det treverk et eller annet sted i skroget på de fleste glassfiberbåter. Størst utfordring gir dette selvfølgelig der vannet kan komme til treverket, med andre ord der det borres hull i skroget. Dersom disse ikke tettes skikkelig (sikaflex er stikkordet her), vil det trekke inn vann med tilhørende kjipe konsekvenser. Særlig akterspeilet er utsatt. Dette er som regel fortserket med en treplate, og borres ofte hull i pga bolter til motor, feste for ekkoloddgiver etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke få helt skrekken for gamle båter, for de fleste holder i mange år til selv om det er delvis rottent også.

Man bør bare ikke betale mer enn det er verdt.

Og allt kan repareres eller utbedres. Polyester er forholdsvis billig, og er lett å arbeide med.

Rana båtene er veldig solid bygd, og er et godt utgangspunkt om man skal begynne med trolling, men de er også forholdsvis stive i pris. Askaladden har jeg ingen erfaring med, men vil tro det også er en god båt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nytt å lære her for ei landkrabbe for meg, takk for gode råd. Har henta 10-hesteren jeg nevnte, det er en Mercury 10 XR som skal være i god stand. Får gå over den etter den har liggi ubrukt 3-4 år nå. Googla denne kjapt, og fant noen sider som ymter frampå om at disse ikke kan "åpnes " opp til 15 hk, men er en rein 10-hester.

Har enda ikke fått kikka på båten på bildet i første innlegget, men vi er vel nede i noen ytters få tusenlapper nå visstnok, men da uten henger (som nok er solgt). Må nesten ta en tur og kikke på den. Kikka forøvrig på en Rana 17 DC Lux om helga, og fant ut at den blei for stor/lang/tung å manøvrere på de plassene jeg skal bruke den. 15-fot, og maks16, er nok mer enn nok til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er så godt i gang, så hoster jeg opp noen tips om henger også.....

Hvis du har en plan om å bruke hengeren til å forflytte båten over noe særlig avstand, så bør (må) hjullagrene kontrolleres. Et gåent lager merker du ved at det blir varmt under kjøring. Desto dårliger lager, desto fortere blir det varmt. Konsekvensen av varmen er at lageret smelter og bryter sammen, noe som igjen gjør at hjulet på hengeren ramler av. Dette er både skremmende og farlig, så ta jobben med å sjekke. Kan du ikke sjekke lageret på stedet, så stopp bilen etter 10-15 minutter og legg hånden (forsiktig) på lageret på begge sider. Er det ikke antydning til varme kjører du 30 minutter til og gjentar øvelsen osv. Blir det varmt, så fortsett i krabbefart til nærmeste sted du kan få tatt service på lageret. Er det langt så ring NAF/ Viking....

For å kontrollere lagrene må de tas fra hverandre. (Begynn med å ta av hjulene, du ser fort om dette er noe du klarer selv eller ei.) Noen lagre er enkle å plukke fra hverandre, andre er (varm-)presset sammen og da må det litt mer verktøy til. Tørk ut all gammel dritt og fett, sjekke at rullebanen til kulene er glatt og at kulene er uskadd. Fyll på med fett beregnet på lager og sett det hele sammen igjen.

Den kjappeste måten å ødelegge hjullagre på, er å kjøre hengeren ut i saltvann... Dessverre er dette en ganske vanlig måte å sette ut båter på, enten fordi at båten er for tung til å få av/ på hengeren uten at hjullagrene er under vann, eller fordi at eieren ikke vet bedre.

Så nå er du ikke bare bekymret for treverk i skroget, men for sammenbrudd på veien også. Båtliv er herlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å henge meg på dette med tilhengere. Det som ødelegger hjullagre er slitasje,og mangel på smøring.

Slitasje kommer en ikke utenom, når tilhengeren har rullet noen mil. Når hjullageret er slitt er det også slittasje på simmeringer, som gjør at vann kommer inn i hjullageret. Da kan det komme korrusjon etterhvert saltvann er verst.

Men da er årsaken i utgangspunktet slittasje.

Om bremsene står på, og det trenger ikke være mye, så blir det varmgang, og denne varmgangen ødelegger fettets smøreevne og ødelegger/smelter simmeringer. Noe varmgang går som regel bra, men er du uheldig kan det resultere i et havari der og da, eller senere ved at det kan komme vann inn i lageret, og fett ut.

Kjører du tilhengeren ut i saltvann er ferskvannsspyling helt nødvendig for å forhindre at tromler og bremsesko ruster. Ruster disse får du igjen varmgang pga friksjon, og hjullagret kan havarere.

Konklusjon:

Kjenner du noe slark i lagrene (jekk opp hengeren) bytt lagrene og sørg for at bremsene ikke står på. Smør wire der du kommer til og sjekk at hjulene snurrer fritt.Suser det i bremsesko, så er det umulig å kjenne litt sånn rumling i hjulet når du dreier på dett men du kan fortsatt kjenne slark.

Lagre koster ingenting, og bytter du dem hjemme koster det adskillig mindre enn etter veien.

Jeg har kjørt 700 mil med min båthenger, og har ikke hatt uhell enda (knock on wood) Hengeren må jeg kjøre ut i vann for at jeg skal klare å få opp båten. Forrige gang jeg sjekket hadde jeg litt slark i det ene hjulet skal skifte dem før neste langtur. Så får jeg sett over bremsene og smurt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Femmer har mer tro på kvaliteten på hengerlagre enn min erfaring tilsier. :) Jeg har selv kun brukt ubremsede hengere, så det er her min erfaring kommer fra.

Ved to anledninger har jeg vært borti at hjulet på hengeren rett og slett ramler av som en konsekvens av at lageret har vært ødelagt. I begge tilfellene snakker vi om hengere som har gått en brøkdel av hengeren til Femmer, men som jevnlig har vært dyppet i saltvann. (Begge tilfellene var med Buster-hengere, uten at jeg kan si at de er bedre eller dårligere enn andre.)

Min nåværende BK-henger har rullet ca 500 mil uten problemer. Men jeg har lært min lekse, så nå er det jevnlig stopp for å kontrollere lagrene for varmgang. Når båt og henger settes i båthuset for vinteren, jekker jeg også opp hengeren slik at det ikke står vekt på hjulene. Dette er ikke for å spare lagrene, men fjæringen. En vanlig biljekk og noen treklosser er alt som skal til.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubremsede hengere ja... Det er noe helt annet, for de er ikke dimmensjonert for høye hastigheter eller tunge vekter. Ofte små hjul og små lagre som gjør at dem ruller mange flere ganger pr km enn større hengere konstruert for moderate hastigheter. (70-80) Varmgang på grunn av friksjon er et reellt problem men samme greia med slitasje og smøring :)

Jeg har også hobbytilhenger der hjullagret har regelrett eksplodert, og hjulet har laget rare mønstre på asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mye tilhengerprat her nå, gode tips!

Kikka på båten på bildet jeg la ut, men det var nok ikke noe aktuell båt. Egentlig bare ei jolle med vindskjerm, mye jobb før den hadde vært klar for fisketur..

Men, er fortsatt på utkikk etter båt, og det er litt å velge i på finn om dagen... Har et par båter som jeg vurderte å kikke på, men med hhv Suzuki 25 hk og Johnson 25 hk (begge er oppgitt til å være fra ca 1990). Johnson-motoren er kun ferkvannskjørt, mens Suzukien stort sett har vært i ferskvann de siste årene. Er det noen grunn til å velge den ene foran den andre motoren? Hvilke vil være mest ettertraktet ved et evt salg for å bytte over til 4-takter?

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.