Gå til innhold
Fiskersiden

Laks på direkten fra B/L


ford prefect
 Share

Recommended Posts

Den beste natta jeg har hatt på lenge var nesten ikke klar for og gå hjem fra jobb på morran

.Den opptemalle opplading til 44timer konkurranse fiske i helga (sjøørret/kveitefiske)

Høy villepuls gjennom helle natt.Utrolig godt jobba av mange

God helg folkens :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første runden med sluken, og man kan bare vente til midnatt hehe.

Mao sin var en bra fisk ja ! Synd, men han har flere muligheter utover dagen og kvelden. Det var Olav, kompis av mao som mistet etter at jeg fikk min. Iskald elv så de gaper ikke akkurat skikkelig over treblekroken. Men vi er i siget. Veg kommer ikveld og det må da si PANG ! :shifty: Stay tuned folkens. Jeg er stuptrøtt, men det er bare deilig akkurat nå :shifty:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Laura, og andre fiskere.

Store muligheter på denne elva nå vil jeg si. Den har klarnet en god del siste døgnet :shifty: Men så mange fiskere som fisker så utrolig feil, så her er det virkelig muligheter ja. Reven har en farlig slagplan til kveldens fiske for ungdommen :lolu:

Mange hundre meter er faktisk uprøvd enda, så følg med ikveld. Store muligheter for ny pers på Veg :showoff: .

Jeg hadde bestemt meg for å slippe uti den første, hvis den var under 8 kilo, men årets første laks og 11 kg. Så jeg tok inn denne. Blir nok c&r på neste, hvis den ikke er svær da :hot: .

Faktisk mere moro å se på TV, mange kjente fjes ser jeg hehe.

Laksen jeg tok i natt: 35m13xt.jpg

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Ser du skriver at mang fisker feil, kan du utdype det litt ?

Så kansje vi som titta på kan lære litt ?

Mye blir gjort feil, ut ifra mitt synspunkt.

Den største feilen altfor mange gjør er at de blir for passive, ser ut so de kjeder seg når de fisker. Altfor lite bevegelse over strekket, de venter på at laksen kommer akkurat der de kaster ! Fisker på dårlige plasser, kaster feil, bruker feil vekt på sluk i forhold til strømdrag, feil vinkel på kastene etc.etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye blir gjort feil, ut ifra mitt synspunkt.

Den største feilen altfor mange gjør er at de blir for passive, ser ut so de kjeder seg når de fisker. Altfor lite bevegelse over strekket, de venter på at laksen kommer akkurat der de kaster ! Fisker på dårlige plasser, kaster feil, bruker feil vekt på sluk i forhold til strømdrag, feil vinkel på kastene etc.etc.

hehe..jeg må humre litt..nå ble`n LakseTombola skikkelig utlært. Han må bare være aktiv, ikke kjede seg, fiske på de rette plassene, kaste riktig, bruke riktig vekt på sluken, riktig vinkel på kastene etc etc, så årner det seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo en snartur oppi elva i går kveld da LakseTombola :shifty: Elva var meget farget og endel brun. Og det som forundrer meg er at så mange fiskere kaster langt uti elva i stristrømmen med sluk eller mark. Og redskapen går i hundre uti strømmen. Der ingen laks har nubbetjangs til å se agnet eller kaste seg etter det. Heller ikke står det evt. laks uti hardstrømmen når elva er slik. Ihvertfall ikke så farget som elva har vært nå. Og dette er fiskere som har fisket laks i mange år, så det er merksnodig. Har man fått en laks på en bestemt plass, så har jo denne plassen garantert forandret karakter når elva er 150 kbm større og i tillegg er meget farget ! Men det er jo smart å bruke forholdsvis tungt søkke på enkelte plasser for å kunne fiske effektivt fra hardstrøm og mot en god strømkant nære land f.eks. For å få agnet til å gå ganske rolig mot laksen der den ofte kan stå i overgang hard til moderat strøm. Spesielt de litt større laksene. Jo mere strøm laksen står i på denne tiden, jo oftere er laksen litt større enn de sedvanlige 6-7 kilosene :shifty:. Men alt er relativt. Ingen regel uten enkelte unntak. Men man kaster ikke uti hardstrømmen langt uti elva nei når elva var slik den var igår. Jeg kaster pokkers uti elva sjøl, men det var de første dagene da elva var klar. Kan godt stå laks midt i elva da, hvis det er naturlig for laksen å stoppe der når den kom nedenfra. Det spørs jo på ruta til laksen opp elva. Og det kan man se ved å lese elva nedover. Men det nmå være riktig strømdrag ! Hvor vil laksen svømme motstrøms på kald elv og bruke minst mulig krefter ? Men cluet da er å få redskapen rolig over godplassene uti elva på kald elv. Laksen spurter jo ikke etter agnet på iskald elv, det er nå tempen kommer opp i helst 8-9 grader det. Og hvordan få agnet eller sluken rolig over laksen 30-40 meter uti elva ? Lange kast der sluken går rolig inn :shifty: . Gjør man dette har man iallefall en sjanse for å få laks. Og bevegelse, de står jo som saltstøtter og fisker på akkurat samme plassen de fleste. Flere laks kan jo stå og vente litt lenger nede på strekket, og de tar tvert bare man får fisket redskapen nære dem. Og flere liker jo å stå i kø og fiske. Unngå kø, og fisk over valdet der det er mulig er mitt gode råd hehe. Man fisker best alene egentlig.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sølvreven. Hvordan er egentlig oppgangen hittil? Er det ,mulig å anslå starten sånn ca? Ser ut som det ikke har vært det store på "gammelvaldet" enda heller.. Ser ikke Jan på børsen ihvertfall, ikke Palle heller.. Blir ikke Gaula fiske på meg før i starten av juli, men da i Haltdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan fisker ikke der lenger, kuttet ut sesongkortet. Men han kommer innom meg av og til når det lir utpå og det roer seg med fiskere over alt. Og kjøper døgnkort. Han har jo Nidelva også da. Gikk tregt på gamlevaldet ja, men begynner så smått å rette på seg nå. K.N. har jo fått sin første, gammel ringrev som han er. Måsøra hadde en brukbar åpning, men de fisker jo bra på slik vannstand det var 2-3 første dagene. Og da er det som regel dårlig på gamlevaldet. Og motsatt når elva stiger, da har dem laksen oppe hos seg og desto dårligere på Måsøra (Valdum). Men jeg tror det vil bli knall fremover for å være ærlig. Egentlig bra at det fiskes så "lite" ovenfor, og desto mere nedenfor. Mye av mailaksen ble hemmet av flomvannet i uka når det var varme her, pluss at elva har vært et knippe for kald ! Det har jo blitt tatt meget bra med laks lenger ned i elva, og MJFF har fisket sjeldent bra første dagene. Så noe er på gang. Litt opp med tempen nå, og synkende elv så blir det enda mere fres tror jeg. Og det begynner så smått å bli tatt stor fisk i nedre deler. Vi så jo når elva steg igjen og ble skikkelig markelv, en god del laks kom på B/L, og det ble litt fres igjen. Jeg så flere laks i forgårs og igår kveld, så det tyder på at det er endel uti der på den kalde elva :shifty: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir Olav og Lasse (ikke Knoll & Tott, men Knull og Tatt) fikk også sin runde på riks(k)analen, der Lasse med kamera i trynet lærte oppvoksende generasjoner ny sunn språkbruk når fisken etter ti minutter slapp. Hevnen kom da Øyvind fikk en 13-kilos og GO en på snaue ni. Guggen og gutta har visst ellers fiska bra. Men elva er kald, noe som ble understreket når jeg og madammen besøkte gutta på åpningsdagen og på vei hjem møtte Kong Vinter med 7 cm nysnø i Haltdalen. Brrrrrr...

Unngå kø, man fisker best alene egentlig.

Word!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Laura, og andre fiskere.

Store muligheter på denne elva nå vil jeg si. Den har klarnet en god del siste døgnet :shifty: Men så mange fiskere som fisker så utrolig feil, så her er det virkelig muligheter ja. Reven har en farlig slagplan til kveldens fiske for ungdommen :lolu:

Mange hundre meter er faktisk uprøvd enda, så følg med ikveld. Store muligheter for ny pers på Veg :showoff: .

Jeg hadde bestemt meg for å slippe uti den første, hvis den var under 8 kilo, men årets første laks og 11 kg. Så jeg tok inn denne. Blir nok c&r på neste, hvis den ikke er svær da :hot: .

Faktisk mere moro å se på TV, mange kjente fjes ser jeg hehe.

Laksen jeg tok i natt: 35m13xt.jpg

Reven... fin laks den går i sølv den også, jeg syntes faktisk du ser stivpynta ut og øyenskyggen er kommet tydelig fram madammen ymta noe om at ho kunne ane "rouge" hva det måtte være for noe, er det en annledning for alt detta eller er jeg på villspor nå.Vi var like ovenfor på Nedre Løberg og hadde alle tiders dager med laks og all ting. Leser på et annet forum diverse kommentarer til nrk prosjektet men de om det, selv syntes jeg det er fantastisk at nrk lager et så omfattende program om laksefisket og det som hører med. Det du som person gjør for ungdommen er bare og ta av seg hatten for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.