Gå til innhold
Fiskersiden

str på fluer til ferskvann


ViktorS
 Share

Recommended Posts

Hei:)

Har nettop fått fluene som jeg bestilte fra flue.no. Bestilte litt forskjellig, deriblandt mygg og knott imitasjoner, noen så små som str 18, og ett par str 20. Og da slo det meg når jeg sto med ett lite rusk av en flue i handa, er det virkelig meninga at man skal få fisk på dette? Hvordan kan dette miniutrstyret holde ørret opp til kanskje 2kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker man med smått, er det viktig med dertil egnet snøreklasse. Tippet må jo være tynn for i det hele å gå gjennom øyet på flua. Så for å ungå at fortom ryker,eller at krokfeste løsner, bør man bruke de aller letteste snøreklassene; et sted mellom 1 og 4.

Gjør man det, kan å kjøre fisk og topografien er grei, er det ingen umulighet å lande orntlig svær fisk på slike kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ofte str. 16-18 til harren med en sprek #5. Ingen problem det.

Alt går... har selv fått 4kg's sjøørret på #7 og TMC 100 nr. 14. Men jeg vil ikke anbefale det av den grunn... Harr på 16-18 krok går helt fint på ei sprek #5. men det er ikke samenlignbart med 2kg's ørret på krok 20, som vel var trådstarters spørsmål. Det er selvfølgelig ingen umulighet å lande 2kgs fisk på krok 18 eller mindre på en stiv femmer, men en #4 med dypere aksjon er å foretrekke.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en +10kg laks tatt på en Krafla nano tube og på Island blir det fisket mye med micro og nano tuber med stor suksess. Det er ikke størrelsen det kommer an på, det er hvordan du bruker utstyret:)

Når det gjelder tørt: Er det mye insekter på vannet går jeg opp i størrelse for å skille meg ut, er det lite og fisken er merkbart selektiv er det ofte de bitte små som gjelder.. Fluestørrelsen avhenger ikke av stangen jeg bruker men fortommen blir jo tilpasset litt da. Jeg kan fint fiske laks med en #6-7 enhånds og bittesmå fluer om det er det som skal til. Evt også har jeg fått ørreter på 1,5" langhårede tuber med #4 stang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om en +10kg laks tatt på en Krafla nano tube og på Island blir det fisket mye med micro og nano tuber med stor suksess. Det er ikke størrelsen det kommer an på, det er hvordan du bruker utstyret:)

Når det gjelder tørt: Er det mye insekter på vannet går jeg opp i størrelse for å skille meg ut, er det lite og fisken er merkbart selektiv er det ofte de bitte små som gjelder.. Fluestørrelsen avhenger ikke av stangen jeg bruker men fortommen blir jo tilpasset litt da. Jeg kan fint fiske laks med en #6-7 enhånds og bittesmå fluer om det er det som skal til. Evt også har jeg fått ørreter på 1,5" langhårede tuber med #4 stang:)

Små tubefluekroker (14-18) brukt på islandske microtuber er bygget på en streng som er minst 3x den strengen en tørrfluekrok i krok 20. er bygget på. I tilegg er det jo ofte to kroker som fester i laksekjeven, så dette vil jo ytterligere hjelpe på. #6 eller #7 er helt fine klasser til disse krokene...

Riktig at viktigste faktoren er mannen bak stanga, men kroker man en 2kg's ørret på tørrfluer i krok #20, er det langt større sansynlighet for suksess om man kjører fisken på en dertil egnet stang.

De fleste tørfluefiskere som fisker med så små fluer, vil være enig i at det er stenger < #5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er fasktisk å kroke fisk med størelse på en 20 krok.

Sant nok.. De få gangene jeg har sett meg nødt til å fiske med slikt, har jeg klippet ned hackelet under. Av to grunner; for å få mer av flua i kontakt med filmen, men også for at hackelet ikke skal "dytte" krokspissen bort fra ørretkjeven. Hvor stor effekt det har, veit jeg jo ikke, men det er ivertfal et håp å klamre seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.. De få gangene jeg har sett meg nødt til å fiske med slikt, har jeg klippet ned hackelet under. Av to grunner; for å få mer av flua i kontakt med filmen, men også for at hackelet ikke skal "dytte" krokspissen bort fra ørretkjeven. Hvor stor effekt det har, veit jeg jo ikke, men det er ivertfal et håp å klamre seg til :)

Har alle fluer i størrelse #20 hackel som skyver krokspissen bort fra ørretkjeven? Burde man klippe fluer som ikke har hackel?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.